Praktijkcommissie krijgt extra jaar om eindtermen secundair onderwijs te evalueren
De praktijkcommissie die de invoering van de nieuwe eindtermen in het secundair onderwijs moet opvolgen, krijgt een extra schooljaar de tijd om conclusies te trekken. Het einde van dit schooljaar komt te vroeg voor een grondige evaluatie, zo blijkt uit een verslag aan de Vlaamse regering. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts geeft de commissie extra tijd. "Amper acht maanden na de invoering van de eindtermen kun je nog geen eindoordeel vellen", erkent de N-VA-minister.
Sinds het begin van dit schooljaar worden er nieuwe eindtermen uitgerold in de tweede graad van het secundair onderwijs. Uiteindelijk moeten de nieuwe eindtermen in de hele tweede en derde graad ingang vinden. Met de eindtermen legt de overheid vast wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen.
De regering besliste eerder al om bij de invoering van de nieuwe eindtermen een praktijkcommisie op te richten. Het gaat om een commissie met leerkrachten die moet oordelen of de invoering van de eindtermen goed verloopt en of ze beantwooren aan de realiteit in het klaslokaal. Op grond van de bevindingen van de commissie kunnen de eindtermen nog bijgestuurd worden.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de praktijkcommissie al na één schooljaar een eindrapport zou voorstellen. Maar die timing blijkt te krap en de commissie vraagt extra tijd. Die extra tijd krijgt ze ook, meer bepaald tot het einde van het schooljaar 2022-2023. Tegen het eind van het jaar 2022 komt er nog een tussentijds rapport.
Voorlopige conclusies
De praktijkcommissie heeft wel al een aantal voorlopige conclusies klaar. Zo hangt de haalbaarheid wat samen met het soort studierichting, en lijken er met name in KSO- en TSO-richtingen meer vragen te zijn rond de haalbaarheid van de nieuwe eindtermen. Maar de belangrijkste conclusie van de praktijkcommissie is dus dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken.
Volgens onderwijsminister Ben Weyts vraagt zowat iedereen in het onderwijsveld om meer tijd voor de invoering van de eindtermen. Die vraag komt volgens hem ook niet uit de lucht vallen net omdat de nieuwe eindtermen volgens hem "ambitieus" zijn.
Volgens de N-VA-minister moet de lat hoger, maar moet het tegelijk "haalbaar blijven voor de leerkrachten". "We nemen de bezorgdheden over de omvang, de gedetailleerdheid en de resterende ruimte voor een eigen pedagogisch project ernstig. Ook daarom moet de praktijkcommissie de nodige tijd krijgen om een onafhankelijk, eerlijk en volledig oordeel te vellen", besluit Weyts.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Nieuwe salarissimulator moet lerarentekort oplossen: “Misverstanden over het loon voorkomen en meer mensen verleiden”
Een nieuwe salarissimulator biedt meer inzicht in de verloning in het onderwijs. Door de simulator krijgen zij-instromers en personeelsleden die van functie willen veranderen in het onderwijs een duidelijker beeld van de mogelijke toekomstige verloning als leerkracht. “We willen nog meer mensen overtuigen om de overstap te wagen”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. -
22
Recordaantal leerlingen met een gedrags- of leerstoornis: “Verdachte en veel te spectaculaire stijging”
Afgelopen schooljaar telde Vlaanderen een recordaantal leerlingen met een gedrags- of leerstoornis. Dat schrijft ‘De Tijd’. Uit de nieuwe jaarcijfers van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s) blijkt dat in het schooljaar 2022-2023 meer dan 21.000 leerlingen een document kregen dat hen toegang geeft tot gespecialiseerde zorg en extra begeleiding. -
-
Scholen krijgen extra middelen om stijgend aantal leerlingen aan te kunnen
-
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”
Oog hebben voor het welbevinden je leerlingen, het kàn. Twee leerkrachten getuigen hoe zij het in de klas aanpakken, maar ze vertellen ook openlijk hoe ze daarbij soms op het randje van hun kunnen belanden. “Als je niet weet hoe je echt kan helpen, geeft dat een zware emotionele last.” -
PREMIUM
"Lessen over geld zijn een taboe en dat heeft negatieve gevolgen." Geldexpert pleit voor meer financiële leerstof
Lezen, schrijven, rekenen, wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde, … Vanaf vandaag wordt het weer volop onderwezen in onze scholen. En toch zijn er onderwerpen die niet of nauwelijks aan bod komen op de schoolbanken. Geldzaken, bijvoorbeeld. Een noodzaak, maar niet op school. Ook onze geldexpert Pascal Paepen heeft in de lagere en middelbare school nooit over geld geleerd. Dat kan en moet anders, vindt hij: “Des te meer je kinderen nu leert over geld, des te minder leergeld ze later zullen betalen.” -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM9
Code rood in de klas: “Bij veel schrijnende thuissituaties voelen leerkrachten zich machteloos”
-
Netwerk tegen Armoede wil maximumfactuur in onderwijs: “Studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders”
Schoolkosten moeten beperkt blijven om het onderwijs betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Daarom pleit Netwerk tegen Armoede voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs. Het onderwijs kan een uitweg bieden uit armoede, maar momenteel wordt die rol niet vervuld. “Voor één op de acht kinderen in Vlaanderen die opgroeien in armoede, biedt ons onderwijs niet de kans tot maximale zelfontplooiing”, luidt het. De politieke partij Vooruit denkt daar hetzelfde over. -
Onderwijsbonden gaan in mei vijf dagen actievoeren
De onderwijsvakbonden ACOD Onderwijs, COC en VSOA Onderwijs organiseren in mei vijf betogingen, uit onvrede met het rapport van de zogenaamde ‘Commissie van Wijzen’. Daarvoor dienen ze stakingsaanzeggingen in, zo melden ze deze ochtend in een gezamenlijke mededeling. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen