Helft ouders bang om kinderen te laten fietsen. HLN lanceert VeloVeilig Vlaanderen: breng alle gevaarlijke fietspunten in kaart
Eén op de drie Vlamingen vindt fietsen onveilig. Dat blijkt bij de aftrap van VeloVeilig Vlaanderen, de actie rond fietsveiligheid van HLN. De helft van de fietsers stuurt zijn kinderen met een bang hart de straat op. “Fietsveiligheid is een wisselwerking: hoe meer fietsers, hoe minder auto’s, hoe veiliger.”
De Belg en zijn fiets, dat is dikke liefde. Meer dan ooit nemen we de (elektrische) fiets naar het werk, loodsen we onze kroost op hun tweewielertje richting schoolpoort, klikken we op zondag massaal in de koersfiets en tegenwoordig vallen we als een blok voor bak-, cargo- en longtailfietsen. IJzersterk, dat huwelijk. Tot het duo zich op de openbare weg moet begeven. Wagens, bussen, vrachtwagens, te smalle fietspaden, het ontbreken van plek om te fietsen, gevaarlijke kruispunten: de lijst van spelbrekers is làng. Eén op de drie Vlamingen vindt fietsen zelfs ronduit onveilig. Dat blijkt bij de aftrap van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek dat HLN in samenwerking met P&V Verzekeringen vandaag lanceert.
Maar liefst 58 procent geeft Vlaanderen een slecht rapport op vlak van fietsveiligheid. En daar willen we wat aan doen. Een week lang, van 9 tot en met 15 mei, zal iedereen via de HLN-app gevaarlijke fietspunten kunnen melden. Zo waarschuw je andere fietsers, laat je de overheid weten waar er nog werk aan de winkel is en maak je fietsen veiliger voor iedereen.
Vicieuze cirkel
Broodnodig, zo blijkt, want hoe hard we ook van ons stalen ros houden, de helft van de fietsers stuurt zijn kroost met een klein hartje de baan op. “Fietsen is per gereden kilometer nochtans niet significant onveiliger dan een ander vervoersmiddel”, zegt Stijn Daniels, directeur van het kenniscentrum bij verkeersinstituut Vias en mobiliteitsprofessor. “Maar terwijl het aantal ongevallen met wagens de afgelopen tien jaar wel is gedaald, is dat bij fietsers niet het geval. Dat baart ons zorgen. Bijna de helft (44%) van alle verkeersdoden in de bebouwde kom in Vlaanderen is tegenwoordig een fietser. En toch zullen we fietsen nòòit afraden, integendeel. Het is gezond, fijn en milieuvriendelijk.”
“We zitten in een vicieuze cirkel”, merkt Wies Callens van de Fietsersbond daarbij op. “Als je het niet veilig vindt om je kind naar school te laten fietsen, dan breng je het gauw met de auto... waardoor het dan weer minder veilig wordt voor kinderen die zich wel nog door het verkeer wagen. Hoe meer fietsers, hoe minder auto’s, hoe veiliger.”
Plaats opeisen
Een oplossing zo klaar als een klontje, dus. Niet voor heel wat Vlamingen: de helft geeft de staat van de fietspaden in zijn buurt een onvoldoende, en nog eens de helft vindt dat er zelfs gewoon te weinig zijn. “Een goede infrastructuur blijft de hoeksteen”, zegt Daniels. “De fietser moet nabij scholen, in woonwijken, dorpskernen zoveel mogelijk zijn plaats krijgen.”
De Fietsersbond vult aan: “En ze moeten die ook opeisen. Je hoeft niet tegen de stoeprand aan te rijden. Steden en gemeenten moeten in de eerste plaats duidelijke keuzes maken, niet voor iederéén goed willen doen. Je kan niet én een parkeerstrook voorzien, én een vlotte doorstroom voor wagens uittekenen en veilige fietspaden aanleggen. Kiezen voor fietsstraten en fietszones en zo de ruimte herverdelen, zijn relatief kleine ingrepen die met een beperkt budget kunnen gebeuren, maar waardoor fietsers zich wel welkom voelen.”
328 miljoen euro
Een stapel werk ligt op de plank om Vlaanderen fietsveilig te maken, zoveel is duidelijk. Want hoewel minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) dit jaar een historisch hoog budget van 328 miljoen euro uittrekt voor de aanleg van veilige en comfortabele fietsinfrastructuur, vindt 48 procent van de Vlamingen dat er nog onvoldoende geïnvesteerd wordt in fietspaden en -veiligheid. “We voorzien nochtans heel wat werken om de weg op maat van het kind te krijgen”, reageert de minister. “Want wat goed en veilig is voor een kind, is goed en veilig voor iedereen. Er zal 17,5 miljoen euro gaan naar schoolrouteknelpunten op gewestwegen, bijvoorbeeld. We investeren 5 miljoen in verlichte voetgangers- en fietsoversteekplaatsen en 225 miljoen in onder meer de aanpak van gevaarlijke punten.”
“Het grote probleem is dat we gigantisch achterop hinken”, besluit de Fietsersbond. “Wat nu getekend wordt, wordt binnen vijf tot tien jaar gerealiseerd. Wie had toen gedacht dat we nu met e-bikes, bakfietsen en speedpedelecs zouden rijden? Een rapport van het Rekenhof uit 2019 stelt dat we met het investeringsprogramma van destijds, toen 100 miljoen euro per jaar werd uitgetrokken voor de fietser, nog 50 jaar zouden nodig hebben om alle fietspaden langs gewestwegen op een kwalitatief niveau te krijgen. Dat is gigantisch. Vandaag is het budget hoger, maar we zijn er nog lang niet.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6
Kinkhoest, mazelen, soa’s en schurft: gevaarlijke ziektes kennen recordjaar
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Leerling (15) krijgt klappen bij verlaten van school in Lier: “Ze vroegen zijn naam en dan… baf”
Een 15-jarige leerling van Campus Arthur Vanderpoorten van Atheneum Lier heeft vrijdag na schooltijd klappen moeten incasseren. Op beelden die gretig worden gedeeld is te zien hoe twee jongeren hem stampen en in het gezicht slaan. Volgens de moeder van het slachtoffer moet de stad dringend actie ondernemen om herhaling te voorkomen.Lier -
-
26
Tot 75 km/u in binnenland: KMI waarschuwt morgen met code geel voor stevige windstoten
-
PREMIUM16
Wat betekent het nieuwe krantencontract voor u als abonnee? 6 vragen beantwoord
Bpost heeft een akkoord gesloten over de krantenbedeling met de Vlaamse uitgevers DPG Media (bekend van Het Laatste Nieuws en De Morgen) en Mediahuis (eigenaar van De Standaard en Het Nieuwsblad). Dat is goed nieuws, want uw krant blijft daardoor zoals vanouds gebust. Maar wat betekent dat voor de postbode? En wordt uw krant in het vervolg dan duurder? -
Zeven podcasts van HLN genomineerd voor de Belgian Podcast Awards: stem voor jouw favoriet
‘Kinderen van de Kerk’, ‘Wuyts en Vlaeminck’, ‘Ik ben 1 op 6', ‘De Opritmoord’, ‘De Kroongetuigen’, ‘HLN Mediawatchers’ en de ‘Wikipodcast’. Dat zijn de zeven HLN-podcasts die dit jaar kans maken op een prestigieuze Belgian Podcast Award. Nog nooit zijn zoveel podcasttitels van HLN genomineerd voor een prijs. Wil je één of meerdere van jouw favoriete podcasts mee helpen bekronen, klik dan hier om te stemmen. -
PREMIUM37
1 op 4 vooraf ingevulde belastingaangiftes blijkt fouten te bevatten: zo vermijd je dat je tot duizenden euro’s te veel betaalt of misloopt
-
Mahdi (CD&V) en Bouchez (MR) willen samen regering vormen: “Zo centrumrechts mogelijk”
-
Twee jaar na dood van baby in crèche ’t Sloeberhuisje wil parket vader van uitbaatster voor assisen wegens doodslag
Het parket wil Roxan V., de vader van de uitbaatster van kinderdagverblijf ‘t Sloeberhuisje in Gent, vervolgen voor doodslag op een zes maanden oude baby. De man schudde het meisje in februari 2022 zo hard door elkaar dat ze nadien in het ziekenhuis overleed aan een hersentrauma. En dat deed hij volgens de speurders met de intentie om te doden. Maar volgens Kris Vincke, de advocaat van V., was dat niet het geval: “Voor ons is het duidelijk dat de man nooit de bedoeling had om de baby te doden.”Gent -
Slaagkans van IVF verschilt enorm per ziekenhuis: rapport rangschikt Belgische fertiliteitscentra
De slaagkans van de vruchtbaarheidsbehandeling via in-vitrofertilisatie (IVF) verschilt enorm tussen de achttien IVF-centra van ons land. Dat schrijven ‘De Morgen’ en ‘De Tijd’ zaterdag op basis van een kwaliteitsrapport met rangschikking dat de kranten via de wet openbaarheid van bestuur (WOB) verkregen hebben. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
143 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerrobert van puyenbroeck
Hans De Smet
Jean Van Rompaey
Henri Dederen
Karine Roeland