VRM legt VTM boete van 7.500 euro en CAZ boete van 2.500 euro op

Omdat zowel VTM als CAZ de regelgeving rond het uitzenden van reclame geschonden hebben, legt de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) hen een administratieve geldboete van respectievelijk 7.500 en 2.500 euro op.

De zogenoemde "reclamebeginbumpers" van de 17 reclameblokken die VTM op 13 oktober vorig jaar uitzond, duurden 2 tot 3 seconden, maar de tekst "reclame" werd slechts 1 seconde lang getoond. Daarmee is de redactionele inhoud volgens de VRM onvoldoende onderscheiden van de reclame.

Bij de reclameblokken die CAZ die dag uitzond, klopte de duur wel, maar was de tekst "reclame" "zeer klein". De VRM haalt daarnaast ook aan dat die deels overlapte door de uitvergroting van de naam van de zender.

"Ernstige inbreuk"

Het Mediadecreet schrijft voor dat reclame duidelijk herkenbaar moet zijn en moet kunnen worden onderscheiden van redactionele inhoud.

"Reclame moet worden gescheiden van andere onderdelen van het programma met visuele en/of akoestische en/of ruimtelijke middelen", schrijft de VRM. "Het loutere feit dat van enig visueel en/of akoestisch en/of ruimtelijk middel gebruik wordt gemaakt om de reclame te scheiden van de programma's, volstaat op zich niet."

De VRM verwijst ook naar een standpunt dat ze, na overleg met de sector, in 2015 aannam. Daarin wordt voorgesteld de beginbumper minstens 5 seconden beeldvullend te tonen. Hierop is een afwijking mogelijk, namelijk door die bumper minstens 2 seconden beeldvullend te tonen en "reclame" duidelijk leesbaar te vermelden.

Zowel VTM als CAZ gingen hier in de fout. Bij het bepalen van de sanctie nam de VRM in rekening dat het hier om een ernstige inbreuk gaat en dat er, voor VTM, eerdere veroordelingen zijn voor soortgelijke inbreuken.

Meest gelezen