© TVL

Twaalf Zuid-Limburgse gemeenten schouder aan schouder tegen overlast luchthaven van Luik

Riemst -

Dat de luchthaven van Luik in 2023 wil uitbreiden, zorgt voor ongerustheid bij een aantal Zuid-Limburgse gemeenten zowel in Belgisch als Nederlands-Limburg. Ze vrezen voor meer overlast voor hun inwoners, vooral ’s nachts. Daarom hebben ze gezamenlijk een raadsman onder de arm genomen die hun belangen moet verdedigen.

Eddy Vandoren

De luchthaven van Bierset, officieel Liège Airport, wil in 2023 een van haar landingsbanen verlengen van 2.340 tot 3.286 meter, met alle gevolgen van dien voor het aantal vluchten en de bijkomende overlast. “We zijn absoluut niet tegen de luchthaven, want hij is van groot economisch belang”, zegt burgemeester van Riemst Mark Vos. “Maar wij willen wel de nachtrust van onze inwoners garanderen, want die staat nu al onder druk. Met de huidige uitbreidingsplannen zal het aantal vluchten boven onze gemeenten tegen 2040 meer dan verdubbelen, vooral ook van zware vliegtuigen.”

Omwille van de negatieve gevolgen voor gemeentes in het zuiden van de beide Limburgen, worden de krachten gebundeld. Dat gebeurt met een gemeenschappelijk advies om de overlast maximaal te beperken. De gemeenten die meedoen, zijn Gingelom, Heers, Tongeren, Hoeselt, Bilzen, Lanaken, Riemst, Voeren, Maastricht, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals. 

Lawaaierig toestel

“Cijfermateriaal staaft onze bezorgdheid”, zegt Patrick Jans, schepen van Milieu van Tongeren. “In 2020 werd jaarlijks ongeveer 1 miljoen ton vracht via de luchthaven van Luik getransporteerd, in 2040 zal het over 2,5 miljoen ton gaan. Het aantal cargovluchten zal toenemen van 25.000 naar 65.000 vluchten in 2040. Het rapport van het jaar 2020 noteert maar liefst 1.553 vluchtgecorreleerde geluidsgebeurtenissen die de tolerantiegrens van 55 dBA overschrijden. Opvallend daarbij is de inzet van de Boeing 747-400. Die zou de komende jaren verdrievoudigen, terwijl deze tendens indruist tegen het gebruik in andere luchthavens, die deze lawaaierige toestellen niet langer toelaten.”

Ook in Bilzen vragen ze een aantal milderende maatregelen. “En we willen dat ze dwingender opgesteld worden dan nu het geval is”, zegt Bilzers schepen Maike Meyers. “We willen bijvoorbeeld dat er geluidsquota’s opgelegd worden tijdens de nachtelijke uren, waarbij de bewoners gevrijwaard worden van de meest ingrijpende negatieve geluidseffecten. We willen ook een faseringsplan waarbij de meest luide vliegtuigen binnen een bepaalde termijn volledig geweerd worden, zeker tijdens de nachten. Ook moet er gewaakt worden over de uitstoot van de vliegtuigen.”

Toerisme

Naast de hinder voor de eigen inwoners, vrezen de Nederlands-Limburgse gemeenten ook voor een weerslag op het toerisme. Ze hopen ook dat de Rijksoverheid in overleg gaat met de Waalse regering, want de situatie is nu al onaanvaardbaar. En dus hebben de twaalf gemeentebesturen via het gespecialiseerde advocatenbureau Publius uit Kortrijk een eenduidig collectief advies uitgebracht aan de Waalse overheid die zich wellicht in de zomer zal uitspreken over de vergunning. “Als de Waalse regering ons advies naast zich neerlegt, gaan we ongetwijfeld in beroep”, zegt burgemeester van Riemst Mark Vos namens de twaalf gemeentes. “We moeten de overlast voor onze inwoners tot een minimum beperken.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer