Recordaantal terugroepacties op automarkt in Verenigde Staten

Vorig jaar moesten autofabrikanten in de Verenigde Staten 406 terugroepacties aankondigen. Dat is een nieuw record. Dat blijkt uit een rapport van consulent Stout. Het jaar voordien was er sprake van 317 campagnes. Er wordt anderzijds echter ook opgemerkt dat er bij de terugroepacties vorig jaar in totaal minder voertuigen waren betrokken.

In totaal kregen de eigenaars van 21,6 miljoen wagens in de Verenigde Staten vorig jaar een bericht dat een mogelijk technisch probleem verder diende te worden bekeken. Het jaar voordien was er nog sprake geweest van 28,9 miljoen betrokken voertuigen.

Complexe technologie

Het feit dat er een oplopend aantal terugroepacties moet worden gemeld, heeft volgens de onderzoekers vooral te maken met de toenemend complexe technologie die in de jongste automodellen wordt ingebouwd.

De onderzoekers merkten op dat twee terugroepacties vorig jaar betrekking hadden op meer dan een miljoen auto’s. Ford diende 2,6 miljoen oudere wagens wegens mogelijk defecte airbags voor een nazicht binnen te roepen. Bij Mercedes-Benz was er sprake van een terugroepactie voor 1,3 miljoen auto’s wegens een mogelijke fout in een softwareprogramma.

“Er is hier sprake van een duidelijke daling tegenover de twee jaren voordien, tot telkens zes acties met meer dan een miljoen wagens werden geregistreerd”, voert Anson Smuts, analist bij Stout, aan. “Aan de andere kant van het spectrum waren er vorig jaar ook elf terugroepacties voor één voertuig. Dat betekende eveneens een nieuw record.”

De onderzoekers wijzen er daarbij nog op dat vorig jaar een recordaandeel van terugroepacties met minder dan honderdduizend wagens kon worden opgemerkt. “Deze trend naar een groter aantal terugroepacties met een beperkter aantal voertuigen is de voorbije jaren toegenomen”, merkt Smuts nog op.

“Dit kan te maken hebben met een verbetering van het vermogen om defecten vroeger te detecteren. Hierdoor zou het mogelijk kunnen worden om de fouten sneller uit het productieproces te verwijderen. Op die manier komen er minder wagens met defecten op de markt.”

Airbags

Problemen met airbags vormden vorig jaar, net zoals het jaar voordien trouwens, de belangrijkste reden voor een terugroepactie.

Tevens wordt opgemerkt dat autoconstructeurs er ook steeds vaker in lukken om potentiële problemen vanop afstand op te lossen. Vorig jaar werden zeven problemen, waarbij in totaal 1,7 miljoen wagens waren betrokken, opgelost zonder dat er noodzaak was om de auto’s fysiek naar de garages terug te brengen.

“Deze oplossingen kunnen de kostprijs voor de terugroepacties gevoelig terugschroeven”, merken de onderzoekers nog op. “Het fenomeen is vooral te danken aan de ontwikkeling van de geconnecteerde auto, waardoor ingrepen vanop afstand mogelijk worden.” 

Verder wordt beklemtoond dat vijf terugroepacties aan elektrische wagens waren gelinkt. Bij twee ingrepen moest een softwareprogramma worden vervangen. Bij de drie andere acties moest de batterij worden vervangen. Bij deze operaties waren in totaal 117.000 auto’s betrokken.

(kg)

Meer