De hoge energieprijzen bezorgen tal van gezinnen een schokkende factuur. © RR

Daar is plots die zware eindafrekening van je energiefactuur: zo voorkom je nare verrassingen

Hasselt -

Het aantal klachten over de energiefactuur is de jongste weken verveelvoudigd. Rode draad door alle verhalen: de factuur is schrikbarend hoog. Wat moet u doen om een nare verrassing te voorkomen?

Gunter Willekens

Elke wereldcrisis genereert zo zijn eigen problemen voor het volk. Bij het begin van de coronacrisis ging de meerderheid van de klachten bij Voor U Opgelost over vliegreizen. Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne handelt een op de twee vragen over de energiefactuur. Lezers klagen over een ongevraagde overstap naar een andere leverancier, over de ongewenste switch van een vast naar een variabel contract of over het torenhoge voorschot dat ze moeten betalen. Soms gaat het ook om een combinatie van problemen.

“Ergens in december werd ik gebeld door een verkoper met de vraag om over te stappen naar Luminus”, vertelt lezer Eddy Van Heukelom uit Lommel. “Hij deed een mooi voorstel. Als ik nog voor nieuwjaar overstapte, dan zou ik een goedkoop contract krijgen van 68 euro per maand. Hij zou de overstap voor me regelen. Onlangs volgde mijn jaarafrekening. Ik moest 772 euro bijbetalen. Luminus zei dat dit normaal is en dat ik vanaf nu ook nog eens elke maand 261 euro moet betalen als voorschot.”

Uitgezocht

“Na de jaarafrekening worden de voorschotten automatisch aangepast op basis van het aangerekende verbruik, het historische verbruik en de prijzen”, klinkt het bij Luminus. “De heer Van Heukelom moest flink bijbetalen na alle voorschotten die hij betaald had. Die voorschotten waren dan ook berekend op een lager verbruik. Het ging ook om een afrekening na de wintermaanden, waarin het verbruik altijd hoger ligt.”

“Check daarom regelmatig, minstens maandelijks, uw verbruik en de stand van uw betalingen”, geeft Luminus als tip. “Dat kan bij elke leverancier online. U kunt ook de klantendienst bellen. Pas uw voorschot aan, zodat u bij de eindafrekening nog 0 euro moet bijbetalen. Zo staat u niet voor nare verrassingen. In het beste geval kunt u aan het eind van het jaar zelfs terugkrijgen, als u minder verbruikt heeft of een variabel contract heeft en de prijs van de energie gedaald is.”

“Mijn energieleverancier moet niet voor bank spelen”, zegt de kritische lezer wel eens. Tja. Ook de leverancier moet energie aankopen en betalen. De leverancier levert die aan de klant, maar wordt daar niet onmiddellijk voor vergoed. De afrekening, op basis van het reële verbruik, volgt immers pas na de jaarlijkse meteropname. De voorschotten zijn dus geen prefinanciering van de leverancier. Integendeel. Leveranciers kunnen ook failliet gaan, als de klanten niet (slagen te) betalen.

Soms zijn energiebedrijven voor hun klanten vrijwel onbereikbaar via telefoon of per e-mail. Meent u dat uw factuur niet terecht is en luistert uw leverancier niet, dan is er Voor U Opgelost, om snel een antwoord te geven. Blijft een oplossing uit, dan kunt ook terecht bij de Ombudsdienst voor Energie. Door de grote stijging van de energieprijzen is het aantal klachten er verdrievoudigd. De dienst kampt door de enorme toestroom van klachten intussen met een vertraging van twee maanden, alleen al inzake het versturen van ontvangstmeldingen.

Wat kan Het Belang van Limburg voor u oplossen? Laat het ons hier weten

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer