©  BELGAIMAGE

We kochten al geen nieuwe auto meer, maar ook de tweedehandswagen laten we nu links liggen

De autoverkopers in ons land hebben het moeilijk. Het jaar is vier maanden ver, en voor de vierde maand op rij krijgen ze klappen. Nieuwe wagens raken maar niet geleverd, en ook bij de tweedehandswagens daalde de verkoop sterk. De schuld van de inflatie, en van Rusland.

Koen Baumers

Een daling in vergelijking met vorig jaar hoeft niet meteen een drama te zijn voor de auto­sector: 2021 was een recordjaar op de tweedehandsmarkt. In heel dat jaar veranderden 709.605 ­gebruikte auto’s van ­eigenaar, fors meer dan in coronajaar 2020, maar ook meer dan in alle andere voorgaande jaren. Een gevolg van de leverings­problemen bij nieuwe wagens, meldde sectorfederatie Traxio toen. Door de langere wacht­tijden gingen we massaal op zoek naar een recente tweedehandswagen, met prijsstijgingen tot gevolg.

Op de markt van nieuwe ­wagens zien we dit jaar geen verbetering. Het is nog altijd vaak maanden wachten wanneer je een nieuwe auto bestelt, met ­opnieuw een daling op die markt in 2022 tot gevolg. De FOD ­Mobiliteit telde bijna een kwart minder eerste inschrijvingen van personenwagens in april. Over het hele jaar gespreid zijn dat er volgens Traxio 131.277, of 17,9% minder.

Uitstel door inflatie

Maar het effect van communicerende vaten met de tweedehandsmarkt is nu helemaal ­uitgewerkt. Ook daar is er nu een daling: 216.279 verkochte wagens tegenover 243.831 in 2021; of 11,3% minder. Want voor elke werknemer die in afwachting van de nieuwe ­bedrijfswagen nog met de vorige rijdt, komt er een recente tweedehandswagen minder op de markt. “Het aanbod is nu kleiner door leveringsproblemen bij nieuwe wagens: daardoor blijven mensen langer met hun ­leasingwagen rijden”, zegt Filip Rylant van Traxio.

Komt daar nog bij: de oorlog in Oekraïne. Die ligt mee aan de oorzaak van de leveringsproblemen, omdat heel wat onderdelen daar worden geproduceerd. Maar nog belangrijker: door de torenhoge inflatie, voor een stuk als gevolg van de hoge energieprijzen, stellen veel mensen de grote aankopen nog even uit. Ook omdat de omslag naar elektrische wagens nu echt wel dichtbij komt. Nog even wachten tot ze nóg wat verder raken en nog wat betaalbaarder zijn, is bij velen de redenering.

De verkoop van hogesnelheidsfietsen is sinds april dan weer wel in een stroomversnelling geraakt. Er werden er 34,6% meer verkocht dan vorig jaar. Gek genoeg een gevolg van de beslissing om de btw níét te ­verlagen. “Bestellingen werden uitgesteld in afwachting van die beslissing”, zegt Guy Crab van Traxio.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER