Verzekeraar AIG verhuist zetel van Londen naar Luxemburg

De Amerikaanse verzekeringsgroep AIG, één van de grootste ter wereld, gaat een deel van zijn hoofdkantoor in Europa verhuizen van Londen naar Luxemburg. AIG is zo de eerste financiële groep die reageert op het geplande vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Toyota stelt de beslissing uit om een nieuwe Auris in Engeland te bouwen of niet.

"Deze beslissende zet garandeert dat AIG goed geplaatst is om de brexit op te vangen. Zo kunnen onze klanten en partners zeker zijn dat ze geen negatieve gevolgen zullen ondervinden van een brexit", zo schrijft Anthony Baldwin, de topman van AIG in Europa in een mededeling.

AIG zal dus een groot deel van zijn activiteiten voor de EU en de Europese Economische Zone (de EU met onder meer Noorwegen, Zwitserland, IJsland en dergelijke) overbrengen naar Luxemburg. 

Dat moet tegen 2019 een feit zijn. Op dit ogenblik werken er 2. 000 mensen voor AIG in Londen. Hoeveel mensen er uiteindelijk zullen verhuizen naar het Groothertogdom, is nog onduidelijk. Wel zou AIG een poot in Londen houden, maar dan vooral gericht op de Britse markt.

AIG is de eerste grote financiële groep die aankondigt dat het effectief banen vanuit Londen zal overhevelen naar het Europese continent. Andere grote banken zoals Deutsche Bank, ING, BNP Paribas en zelfs Britse banken zoals HSBC en Barclays hadden daarvoor gewaarschuwd, maar ze hebben nog geen concrete plannen ontvouwd.

Toyota stelt productie nieuwe Auris in Engeland uit

De Japanse autoproducent Toyota gaat de beslissing om zijn nieuwe model Auris in Groot-Brittannië te bouwen, uitstellen tot er meer zicht is op de omstandigheden van een brexit.

Toyota bouwt nu auto's van de modellen Auris en de grotere Avensis in een fabriek in het noorden van Engeland. Het bedrijf wil tot volgend jaar wachten met de beslissing om te investeren in een nieuw model van Auris in de Engelse fabriek.

Tegelijk herbekijkt Toyota de toekomst van het model Avensis. Dat verkoopt niet zo goed over het Kanaal en het model zou afgevoerd kunnen worden zonder vervanger of er zou overgeschakeld kunnen worden naar een meer "globaal" model. De Avensis wordt nu gebouwd voor de Europese markt.

Meest gelezen