Steinerscholieren presteren minder goed in hoger onderwijs
Afgestudeerden uit het Steineronderwijs nemen minder deel aan het hoger onderwijs en presteren daar ook zwakker dan gemiddeld. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Belang-parlementslid Roosmarijn Beckers heeft opgevraagd bij minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).
Uit de cijfers die Beckers heeft opgevraagd, blijkt dat er minder afgestudeerden van Steinerscholen doorstromen naar het hoger onderwijs. Zo startte slechts 83 procent van de leerlingen die tussen de schooljaren 2014-2015 en 2019-2020 afstudeerden aan een ASO-school van het Steineronderwijs een bacheloropleiding. Voor andere ASO-leerlingen uit die periode was de participatiegraad 96,5 procent.
Ook startten Steinerleerlingen veel minder aan een academische bachelor dan hun collega’s uit andere scholen (45 procent bij Steinerleerlingen, terwijl dit bij ASO-leerlingen in die periode op 69 procent ligt).
Daarnaast blijken de Steinerstudenten in het hoger onderwijs ook een lager studierendement te hebben. Dat rendement is de verhouding van het aantal verworven studiepunten tegenover het totaal aantal opgenomen studiepunten. Het studierendement van Steineralumni lag met 71 procent in de professionele en 66 procent in de academische bachelors duidelijk onder de Vlaamse gemiddeldes van ASO-alumni van respectievelijk 82 procent en 69 procent.
“Centrale proeven”
Vlaams Belang-parlementslid Beckers reageert “verontrust” op de cijfers. “Zolang de Vlaamse centrale proeven van minister Weyts nog niet zijn ingevoerd, blijft het studiesucces in het hoger onderwijs de belangrijkste indicator om de onderwijskwaliteit aan af te meten en hier schiet het Steineronderwijs al jaren tekort. Toch zijn hun leerlingenaantallen de laatste vijf jaar met een vijfde gestegen”, klinkt het.
Vandaag wordt in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement gestemd over de afwijkende eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs van het Steineronderwijs. Vlaams Belang verzet zich tegen die afwijkende eindtermen en zal, net als bij de afwijking voor de eindtermen in de eerste graad, tegen stemmen. “Scholen mogen zelf hun pedagogisch project bepalen en daar zijn we niet tegen”, zegt Beckers. “Maar ze moeten wel de eindtermen respecteren waarvan we verwachten dat iedere leerling in Vlaanderen die onder de knie heeft.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
67
De Stem van Freya Van den Bossche: “Kinderen van voltijds werkende ouders moeten voorrang krijgen in de kinderopvang”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Freya Van den Bossche, Vlaams parlementslid voor Vooruit, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe zij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
PREMIUM65
8 op de 10 leerkrachten klagen over te veel administratie: “We moeten zelfs bijhouden welk kind allergisch is aan pleisters”
Meer dan acht op tien leerkrachten worstelen met een overdaad aan administratie en planning. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Vlaamse Onderwijsinspectie. Leerkrachten hebben het gevoel amper nog toe te komen aan lesgeven. Maar wat betekent al dat – digitale – papierenwerk concreet? Kleuterleerkracht Wim (38), juf Eline (39) en leerkracht secundair Brecht (29) geven een inkijk in hun job. “We moeten zelfs notities maken over hun genderidentiteit.” -
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUMHLN legt uit15
▶ “Voor de scholen is het heel belangrijk dat de resultaten van de Vlaamse toetsen niet publiek gemaakt worden”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Samen gaat het om meer dan 150.000 scholieren. Waarom zijn die testen nodig? Wat gebeurt er met de resultaten? En bestaat het risico dat ouders scholen gaan vergelijken op basis van de scores op die toetsen? Politiek journalist Astrid Roelandt beantwoordt vijf vragen in ‘HLN legt uit’. -
Onderwijsbonden gaan in mei vijf dagen actievoeren
-
PREMIUMPolitiek37
Gaan we naar een kortere zomervakantie? Vier Vlaamse partijen zijn al voorstander
-
Steinerscholen krijgen afwijkende eindtermen voor tweede en derde graad
De Steinerscholen krijgen van de Vlaamse regering een afwijking op de eindtermen voor de tweede en derde graad secundair. Dat meldt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). -
Akkoord over nieuwe minimumdoelen eerste graad secundair onderwijs en zevende jaar bso
Er is een akkoord gevonden over de nieuwe minimumdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs en voor het zevende leerjaar beroepssecundair onderwijs (bso). -
Netwerk tegen Armoede wil maximumfactuur in onderwijs: “Studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders”