Demir: "Structuurfouten zijn onaanvaardbaar"

Staatssecretaris voor Personen met een beperking Zuhal Demir (N-VA) heeft het ICT-bedrijf dat het nieuwe computerprogramma voor steunaanvragen van personen met een handicap gemaakt heeft, in gebreke gesteld. Artsen hadden eerder aangeklaagd dat het onmogelijk was om nog efficiënt te kunnen werken. Een timing voor een oplossing is er nog niet.

Sinds begin dit jaar werkt het Directoraat-Generaal voor Personen met een handicap, de overheidsdienst die de steunaanvragen van mensen met een beperking regelt, met een vernieuwd computerprogramma. Maar daar hapert heel wat aan. Artsen die voor de dienst werken, klagen vandaag in een open brief aan dat het onmogelijk is om nog efficiënt te werken.

"Het was het eerste dossier dat na mijn aanstelling op mijn bord belandde", zegt Zuhal Demir (N-VA), staatssecretaris voor Personen met een beperking in "De ochtend" op Radio 1. "Ik heb onmiddellijk samengezeten met Frank Van Massenhove, voorzitter van het directiecomité FOD Sociale Zekerheid, om te bekijken welke oplossingen we kunnen bieden."

De staatssecretaris wijst in de richting van Capgemini, de ICT-consultant die het nieuwe computerprogramma aangeleverd heeft. "We hebben het bedrijf in gebreke gesteld. Kinderziektes in een nieuw programma, dat kan ik nog begrijpen, maar hier zitten echt structuurfouten in, dat is onaanvaardbaar." Capgemini zelf heeft enkele dagen geleden specialisten van IBM ingeschakeld om die fouten eruit te halen.

Demir wil ook dat er een opleiding komt voor de mensen die het programma moeten bedienen. Ze heeft een stappenplan opgesteld in de zoektocht naar beterschap, een stuurgroep moet toekijken op de uitvoering ervan.

De staatssecretaris wil zich niet vastpinnen op een timing voor de computerproblemen, maar hoopt dat het "heel snel opgelost" wordt. "Binnen mijn bevoegdheden zijn personen met een beperking mijn grootste prioriteit", geeft ze nog mee.

"Ook communicatie kan beter"

Ook over de dienstverlening van het Directoraat-Generaal zijn heel wat klachten. Midden september bleek dat de dienst sinds begin 2016 een miljoen gemiste oproepen had opgestapeld. Eind vorige maand trokken ook de vijf ziekenfondsen nog samen aan de alarmbel.

Demir geeft toe dat ook de communicatie beter kan. Telefoneren met de dienst blijkt niet meer mogelijk. "Ik begrijp dat mensen willen weten hoe het zit met hun dossier, daar moet ook iets aan gebeuren. Maar op dit moment is het voor mij prioritair dat de uitkeringen en tegemoetkomingen op tijd betaald worden. Dat is op dit moment het belangrijkste."

Meest gelezen