Parijs vergroent: Champs Elysées krijgt groene vernieuwing voor Olympische Spelen 2024

De Champs-Élysées in Parijs krijgt, met de Olympische Spelen van 2024 in zicht, een grondige makeover. In een eerste fase wordt het plein rond de Arc de Triomphe grondig aangepakt, na de Olympische Spelen volgt de rest van de Champs-Élysées en de pleinen.

De Champs-Élysées geldt internationaal als een van de bekendste straten ter wereld. Door de aanwezigheid van luxewinkels, bioscopen en cafés is het meteen ook een van de duurste straten ter wereld om een stulpje te huren, enkel Fifth Avenue in New York is duurder.

Kasseien snelweg

Toch heeft de straat ook mindere kantjes. De bijzondere drukte bijvoorbeeld, vooral veroorzaakt door de aanwezigheid van maar liefst acht rijstroken. De Champs-Élysées is bijna een snelweg die door centrum Parijs meandert, waarbij het geluid van autobanden op de kasseien niet echt rustgevend werkt.

Hoog tijd voor vernieuwing, zegt de stad Parijs. Extra gemotiveerd door de aankomende Olympische Spelen in 2024, werd samen met architect Philippe Chiambaretta en diens bureau PCA-Stream. Het architectenbureau mocht eerder al grote projecten in en rond Parijs uitwerken, waaronder The Link in La Défense.

Fase één

De eerste stap, die tussen nu en de start van de Spelen wordt uitgevoerd, houdt vooral een heraanleg van de Place de l’Étoile (of Place Charles de Gaulle) in, het plein waar de beroemde Arc de Triomphe staat. Rond de triomfboog krijgen voetgangers meer plaats om rond te lopen, terwijl de auto’s die rond het plein zoeven minder rijstroken krijgen.

Daarnaast zullen langs de Champs-Élysées beschadigde voetpaden en banken worden hersteld, worden terrassen opnieuw aangelegd en zal men 400 bomen bijplanten. De kosten voor deze eerste stap worden geraamd op zo’n 30 miljoen euro.

Fase twee

Na de Spelen start fase twee. Langs de drukke laan wordt, op het stuk tussen de Arc de Triomphe en het Louvre, voor 15.000 vierkante meter aan extra bomen, struiken en groen aangeplant. Koning auto moet plaats maken voor voetgangers, fietsers en scooters.

Daarnaast wordt in de tweede fase ook de Place de la Concorde aangepakt en vergroend. De Parijse burgemeester Anne Hidalgo gaf in een interview in 2021 nog aan dat dit in de eerste fase zou plaatsvinden. Ook de Avenue de la Grande Armée (het verlengde van de Champs-Élysées achter de Arc de Triomphe), de zijstraat Avenue Montaigne en de Champs-Élysées-tuinen worden aangepakt. Deze fase moet tegen 2030 afgerond zijn.

Het plan is zeer ingrijpend en plaatst de auto in het centrum van de wereldstad even aan de zijlijn. De werken worden echter breed gedragen door de Parijse bevolking: een recente kreeg 100.000 handtekeningen, waarbij vooral de pollutieverlaging wordt aangehaald als pluspunt van de werken. Verwacht wordt dat het verkeer in het centrum van de stad met 72 procent zal zakken, wat de wandelaars (letterlijk en figuurlijk) meer ademruimte zal geven.

Meer