Van telecomoperator veranderen blijkt niet zo makkelijk als het zou moeten: dit kan je doen als het fout loopt
MijntelcoIn de zomer van 2017 riep de overheid Easy Switch in het leven: een overstapdienst waarmee je snel en makkelijk van operator kunt veranderen, bijvoorbeeld omdat je ingaat op een interessanter aanbod. Easy Switch garandeert dat consumenten niet zonder service komen te zitten en dat een overstap geen dubbele facturering oplevert. Alleen: Easy Switch blijkt niet altijd even easy in de praktijk. Mijntelco.be informeert over wat je als consument kan doen als het fout loopt.
Laat ons eerst even kijken hoe Easy Switch in een ideale wereld zou moeten werken. Onderaan je factuur vind je je Easy Switch ID: een persoonlijke code die je aan je nieuwe operator bezorgt. Die heeft daaraan genoeg om je huidige contract op te zeggen en jou alle administratie bij de overstap naar je nieuwe operator uit handen te nemen. Zo behoud je ook zonder problemen je bestaande telefoonnummer. En omdat je kan doorgeven op welke datum je oude contract mag aflopen, heb je ook de garantie dat je niet zonder diensten valt, of met een dubbele factuur opgezadeld zit. En ook al is de praktijk niet altijd even rooskleurig, Easy Switch is daarmee alvast een stap in de goeie richting.
Kan jij besparen met een overstap? Vergelijk hier telecomprijzen bij verschillende operatoren
Klachten
Sinds de invoering van het systeem ontving de Ombudsdienst Telecommunicatie regelmatig klachten over Easy Switch. Zo durven de operatoren het hele proces wel eens te vertragen. Ze zijn er vaak niet zo happig op om de administratieve rompslomp van nieuwe klanten op zich te nemen. Het kan dan al eens voorkomen dat ze nieuwe klanten vertellen dat die zelf hun diensten moeten opzeggen bij hun huidige operator, wat dus niet zo is. Consumenten krijgen soms ook te horen dat de Easy Switch-code niet nodig is om de procedure op te starten, waarna de nieuwe operator de procedure zonder ID opstart. Dat betekent minder werk voor de operator, maar niet altijd met de beste uitkomst voor de consument.
Omdat er bij Easy Switch geen ingebouwde controle is, zoals bijvoorbeeld bij een gestructureerde mededeling bij overschrijvingen, kan het hele proces snel fout lopen. Ook de operator waar de klant vertrekt, durft wel eens moeilijk doen en aanvragen van Easy Switch weigeren omwille van kleine foutjes, bijvoorbeeld in de adresgegevens. Voor je het weet, word je als klant van het kastje naar de muur gestuurd.
Wees gewaarschuwd
Knoop het als consument dus goed in je oren: operatoren zijn wel degelijk gebonden aan de regeling van Easy Switch en moeten de procedure bij een overstap op zich nemen, ook als ze beweren dat dit niet zo is. Zorg er als consument zeker voor dat je je Easy Switch ID bij de hand houdt wanneer je je nieuwe operator aan de lijn hebt. Als je de ID nog moet opzoeken op een van je facturen, wees dan op je hoede wanneer je nieuwe operator beweert dat de ID niet nodig is.
Check en dubbelcheck tot slot de gegevens die je doorgeeft: één verkeerd cijfertje in de code, of een spatie te veel in je adres is genoeg om een aanvraag fout te laten lopen, waardoor je als consument alsnog in een administratieve mallemolen terechtkomt.
Rechten en plichten
Als je overstap misloopt of te lang aansleept, dan hoef je als consument niet bij de pakken te blijven zitten. “Je hebt recht op een compensatie als je minimum 12 uur zonder verbinding hebt gezeten. Vanaf dan heb je per dag recht op een vergoeding van 1/30ste van je maandelijkse abonnementskost”, weet Simon November, woordvoerder bij Test-Aankoop. Verder kan je ook altijd te rade gaan bij de Ombudsdienst voor de Telecomsector, die in de meeste gevallen ook voor een oplossing met gepaste compensatie kan zorgen.
Test-Aankoop raadt verder aan je huidige operator toch ook nog zelf te verwittigen, via mail bijvoorbeeld, wanneer je de Easy Switch-procedure gebruikt. Daarnaast blijft het uiteraard ook mogelijk om zelf over te schakelen van provider, zonder Easy Switch. Simon November: “Hou er dan wel rekening mee dat er geen communicatie is tussen je oude en nieuwe operator, en dat alle communicatie via jou moet lopen. Het risico op een dienstonderbreking is in zo’n geval groter dan via de Easy Switch-procedure.”
Lees ook op Mijntelco:
Dit artikel is u aangeboden door onze partner Mijntelco.
Mijntelco.be is een onafhankelijke telecomvergelijker van internet, mobiele tefefonie, televisie en vaste lijn..
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
Nadat vorige maand een einde kwam aan de maandenlange prijsdaling voor energie, veren de prijzen nu nog eens met enkele procenten op. Dat leert Mijnenergie.be uit de tarieven voor nieuwe vaste contracten of contractverlengingen die de energieleveranciers vandaag - aan het begin van de nieuwe maand - publiceren. -
PREMIUM
Slimme AI swipet automatisch ‘sexy’ vrouwen voor je op Tinder. Wij doen de test: “Hoe leg je dat uit aan je match?”
Datingapps moe? Een slimme bot genaamd ‘BaddieFinder’ neemt het swipen elke dag van je over voor 9,36 euro per maand. “Ik trainde het AI-model op 800 foto’s van vrouwen die ik sexy vind”, vertelt ingenieur Adrian Horning ons. Werkt de bot goed? En willen we wel dat dit de toekomst van onlinedaten wordt? We lieten de bot los op onze Tinderaccount. “Ja, het is bevooroordeeld. En dan?” -
-
Mijntelco
Het internetverkeer in ons land bereikt recordhoogtes: zo weet je of veranderen van telecomabonnement aan de orde is
-
Mijntelco
Nieuwe regels rond ‘onbeperkt internet’ moeten extra kosten voor consument vermijden
Telecomwaakhond BIPT wil de verwarring rond telecomabonnementen met ‘onbeperkt’ internet uit de wereld helpen. Bij mobiel internet moet de limiet op minstens 300 gigabyte (GB) per maand liggen. Bij vast internet gaat het om drie terabyte (TB). De operatoren hebben zes maanden de tijd om de richtlijnen in praktijk om te zetten. Mijntelco.be zocht uit bij welke abonnementen je nu al zeker bent van onbeperkt surfen. -
6
Wordt TikTok binnenkort verbannen in Verenigde Staten? Bedrijf gaat nieuwe wet aanvechten bij rechter
TikTok gaat een aanklacht indienen bij een Amerikaanse rechtbank tegen de wet die leidt tot een mogelijk verbod van de populaire video-app in de Verenigde Staten. “Wees gerust. We gaan nergens heen”, zei CEO Shou Zi Chew in een video nadat president Joe Biden de wet had ondertekend. Als het verbod standhoudt, zal dat grote gevolgen hebben voor 170 miljoen Amerikaanse gebruikers van de app. -
PREMIUM35
Nu Amerika TikTok wil verbieden maakt ook Vlaamse expert zich zorgen: “De app bedreigt onze democratie”
-
Independer
Vergeet ‘admin’ en ‘passw00rd’: met deze zes tips heb jij wél een veilig wachtwoord
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
PREMIUM39
41 foto’s zonder dat je je ervan bewust was: gezichtsherkenning op 10 Miles maakt indruk, maar mag dat zomaar?
De 10 Miles loopt u voortaan maar beter van start tot finish met een brede glimlach op uw gezicht. Want ook te midden van 30.000 lopers wordt u feilloos herkend. Een gespecialiseerd fotobedrijf levert tegen betaling tientallen persoonlijke foto’s van uw prestatie - souvenirs dankzij automatische gezichtsherkenning. Straf, maar ook wel een beetje creepy. Kan dit eigenlijk zomaar, privacygewijs? En moeten we deze technologie vrezen? -
2
REVIEW. Deze e-readers van Kobo hebben een kleurenscherm: zijn ze de hogere prijs waard?