©  Bart Dewaele

Leerlingen van Xaveriuscollege over incident met regenboogvlag: “Als moslima’s geen hoofddoek mogen, waarom mag een vlag voor LGBTQ+ dan wel?”

Borgerhout -

Er was woensdag maar één gespreksonderwerp in het Xaveriuscollege in Borgerhout: de regenboogvlag voor de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie die dinsdag werd gevandaliseerd door een groep leerlingen. Een vlag stukmaken kan niet, daar lijkt iedereen het over eens, maar is het een goed idee van een neutrale school om zo’n vlag op te hangen? “Wij mogen ons ook niet pro-Palestina uiten”, horen we aan de schoolpoort.

Rebecca Van Remoortere

LEES OOK. Regenboogvlag veroorzaakt commotie op Xaveriuscollege in Borgerhout: “Een wake-upcall”

Elke leerling die woensdag uit de groene poort van het Xaveriuscollege komt, voerde vandaag een gesprek in de klas over de gebeurtenissen met de vlag. De leerkrachten begonnen het eerste lesuur van de dag met het voorlezen van een statement van de directie over de kwestie. “Wat gisteren gebeurde, berust op een misverstand en een verkeerd begrijpen van de regenboogvlag. We herhalen graag dat er op Xaco (afkorting voor Xaveriuscollege, red.)géén plaats is voor haat tegen mensen op basis van cultuur, godsdienst of seksuele geaardheid. We roepen als directie dan ook op om rustig, rationeel en met veel respect voor elkaar in gesprek te gaan”, stond onder meer in dat statement.

 ©  Victoriano Moreno

Dinsdag werd tijdens de speeltijd een regenboogvlag naar beneden gehaald, stuk geknipt en bespuugd. En dat zorgt de dag erop nog voor pittige discussies. Dat het een gevoelig onderwerp is, wordt snel duidelijk. De meeste leerlingen willen heel graag iets zeggen, maar doen dat liefst anoniem om niemand tegen de borst te stoten. Buiten aan de schoolpoort staan vier meisjes van het vierde middelbaar. Ze zijn 15 en 16 jaar. Een meisje met een hoofddoek op neemt het voortouw in het gesprek. Ze heeft haar hoofddoek na school opgezet, want op school is het verboden.

“Ik denk dat daar misschien het probleem ligt. De school wil neutraal zijn en laat daarom geen hoofddoeken toe. We mogen ons ook niet pro-Palestina uiten als moslims. Tegelijkertijd neemt de school het wel op voor Oekraïne in het huidige conflict. Er werden zelfs badges gedragen voor Oekraïne op school. En nu hangt de school ook een vlag op die pro-LGBTQIA+ is”, zegt ze.

Neutraliteit

De meisjes zijn alle vier moslima. “Daar gaat het niet over in deze discussie, het gaat wel over de neutraliteit van een school. Natuurlijk hebben wij respect voor holebi’s en vinden we dat iedereen gelijk is. De leerlingen die de vlag neergehaald hebben zijn fout, absoluut, maar we begrijpen wel vanwaar hun frustratie komt.”

“Die vlag werd ook gevandaliseerd door niet-moslims.”

Leerling Xaveriuscollege

Een klasgenoot springt haar bij. “Ik wil wel nog even zeggen dat het niet alleen moslims waren die spuugden op de vlag. Onze directeur zei dat vandaag in de krant, maar dat klopt niet. Die vlag werd ook gevandaliseerd door niet-moslims. Er vormde zich een grote groep rond de vlag op de grond en er kwam luid applaus van heel veel leerlingen. Het is niet oké dat de directie de moslims op school zo viseert. Dat hebben we duidelijk gemaakt in het klasgesprek en onze leerkracht gaat die boodschap voor ons ook overbrengen naar de directie.”

De directie van de school stuurde woensdag later op de dag nog een genuanceerd bericht uit naar de leerkrachten, leerlingen en de ouders. “(...) De berichten die hierover in de pers verschenen, zorgden op hun beurt terecht voor verontwaardiging. De indruk in de krantenartikels werd ten onrechte gewekt dat het wegnemen van sommige vlaggen alleen maar door moslimjongeren gesteund zou worden of zelfs door alle moslims. Dat is natuurlijk niet het geval. We verontschuldigen ons oprecht bij wie zich hierdoor gekwetst voelde. (...)”, schrijft de directie.

 ©  Victoriano Moreno

Een van de leerlingen die de vlag weghaalde op de speelplaats zit in de klas bij Yade (12) en Gisela (12). Ze zitten in het eerste middelbaar. “De vlag werd een paar keer weggehaald en teruggehangen. Ondertussen ontstonden discussies en ruzies op de speelplaats over de vlag. Het liep nogal snel uit de hand en er vormde zich een groep leerlingen van alle jaren rond de vlag. Er was applaus en er werd geroepen”, vertelt Yade.

Liefde is liefde

Volgens de leerlingen was het een meisje met een homoseksuele broer die de vlag terug probeerde te hangen. “Het is een gevoelig thema. Mijn nonkel is gay en ik vind het juist belangrijk om achter de boodschap te staan die de regenboogvlag wil brengen. Gisteren nog kreeg ik een berichtje van een vriendin die vertelde dat ze bi is, maar het heel moeilijk vond om daarmee naar buiten te komen omdat er nog altijd veel onbegrip is. Dat zou toch niet mogen. Ik vind het heel mooi van de school dat er een regenboogvlag werd gehangen. Liefde is liefde”, zegt Yade.

Gisela begrijpt de gevoeligheden wel. “Ik heb het gevoel dat er vandaag meer wrijving was tussen de moslims en de niet-moslims en dat is jammer. Een jongen die moslim is, had vandaag stress om naast het meisje te gaan zitten die de vlag terug heeft gehangen. Ik begrijp dat moslims zich een beetje geviseerd voelen omdat ze geen hoofddoek mogen dragen op school.”

“Er zijn leerlingen die nog altijd denken dat homoseksualiteit een keuze is. Ze weten ook niet waarvoor de vlag juist staat.”

Leerling Xaveriuscollege

Er is vooral discussie over waarom de vlag gisteren werd weggehaald. Ook drie leerlingen van het zesde middelbaar tussen 17 en 18 jaar praten erover aan de schoolpoort. Ze staan spontaan te discussiëren over het vooral. “Ik zeg dat het misinformatie is. Er zijn leerlingen die nog altijd denken dat homoseksualiteit een keuze is. Ze weten ook niet waarvoor de vlag juist staat”, zegt een van hen.

“Volgens mij was het eerder de anonimiteit van de groep. Er waren snel veel leerlingen mee aan het spugen op de vlag. Ik weet niet of iedereen even bewust handelde. Veel jongens wilden gewoon interessant doen en wat provoceren, denk ik.”

Het meisje van de groep van drie heeft een andere mening. “Ik denk dat ze wel heel bewust handelden en daar moet de school lessen uit trekken. De leerlingen die het initiatief namen, mogen er niet met een simpele straf vanaf komen. De school moet met hen dieper in gesprek gaan over het thema. Je kunt die vlag niet vergelijken met het dragen van een hoofddoek of met Palestina. De regenboogvlag gaat over iemands identiteit en daar kun en mag je niet tegen zijn”, zegt ze.

De directie liet ook weten dat er spoedig een moment komt “waarin we volgens goed oude Xaco-traditie hierover verder met elkaar in gesprek gaan.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen