‘Squad' lanceert eerste stadsauto op zonne-energie. Kostprijs? Iets meer dan 6.000 euro
Wie de Nederlandse zonneauto Lightyear One te duur vindt, kan wellicht aankloppen bij Squad Mobility. Dit eveneens Nederlandse bedrijf zegt voor 6.250 euro een micro-auto te kunnen leveren die rijdt op zonne-energie.
De Solar Squad is ontwikkeld door twee voormalig Lightyear-medewerkers die een betaalbaar voertuig voor de massa willen aanbieden, zo meldt het Duitse ‘t3n’. De Solar Squad uit het Nederlandse Breda biedt plaats aan twee personen en moet volgende jaar op de markt verschijnen. Voor de auto - die een topsnelheid haalt van 45 km/u - heb je geen rijbewijs nodig.
Solar Squad combineert voordelen van scooter en kleine auto
De twee meter lange Solar Squad moet de voordelen van een praktische scooter en een kleine auto combineren. Er is plek voor 70 liter bagage en uitneembare deuren. De auto wordt aangedreven door twee lithium-ionbatterijen die kunnen worden opgeladen via standaard stopcontacten en die een actieradius bieden van zo'n 50 kilometer.
Vanaf 6.250 euro
Dankzij extra energie uit de zonnecellen op het dak komt de Solar Squad zo’n 20 kilometer per dag verder. Het basismodel is verkrijgbaar voor 6.250 euro exclusief btw en kan voor een vergoeding van 50 euro vooraf worden besteld. De duurste uitvoering kost 9.300 euro. Later komt er ook een groter voertuig met vier zitplaatsen en een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur, waarvoor wel een rijbewijs nodig is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
PREMIUM
Nederlandse Lightyear belooft eerste zonnewagen deze zomer op de weg, tweede model al in de startblokken
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
PREMIUM
REPORTAGE. Bij het Belgische Solar Team in Marokko, klaar voor race van 2.500 km door woestijn: “Wagen van amper 170 kilogram in haaienhuid”