Maandelijkse energieafrekening mogelijk sinds april, maar enkel bij grote leveranciers: wanneer zal het overal een optie zijn?
MijnenergieSinds 1 april moeten energieleveranciers hun klanten de optie bieden om maandelijks een afrekening te betalen. Geen voorschot dus, maar een afrekening voor hun reële verbruik van die maand. In tijden van erg onstabiele prijzen kan je zo op het einde van het jaar een gepeperde afrekening vermijden. Alleen blijkt die optie tot maandelijkse afrekening nog niet bij alle leveranciers mogelijk. Mijnenergie.be bestudeert de zaak van naderbij.
Het maandelijkse voorschot dat je vandaag voor gas en elektriciteit betaalt, ligt mogelijk een stuk lager dan je werkelijke verbruikskosten. De reden hiervoor – hoe kan het ook anders – zijn de stijgende energieprijzen. Hierdoor komt het in veel gevallen voor dat de jaarlijkse eindafrekening uiteindelijk een pak hoger ligt. De optie om op maandbasis je werkelijke verbruik af te rekenen, kan onaangename verrassingen voorkomen. Toch is het systeem nog niet overal van toepassing, zo leren we uit het verhaal van Dirk.
Het voordeligste tarief strikken? Bekijk hier bij welke energieleverancier je momenteel het best af bent
Geen verplichting voor kleine leveranciers
Dirk beschikt sinds eind vorig jaar over zonnepanelen, een thuisbatterij en een digitale meter. Om te weten wat hij werkelijk voor stroom betaalt, vroeg hij zijn leverancier in april om een maandelijkse afrekening te maken. Maar die kwam er niet. “Een maandelijkse afrekening is bij ons momenteel nog niet mogelijk, in de toekomst misschien wel”, zo kreeg Dirk op 22 april te horen van zijn leverancier. De contactpersoon verwees naar de uitzondering die Vlaams minister voor Energie Zuhal Demir (N-VA) voorzag voor leveranciers met minder dan 200.000 klanten. Die kleinere spelers zijn vooralsnog niet verplicht om de optie tot maandelijkse afrekening aan te bieden. “Om hun financiële draagkracht niet onder druk te zetten”, klonk het.
Voorlopig enkel bij Engie, Luminus en Mega
“De verplichting om de mogelijkheid tot maandelijkse afrekening aan te bieden voor alle leveranciers ligt momenteel niet op tafel”, krijgen we te horen bij het kabinet van minister Demir. Spijtig nieuws dus voor Dirk. Volgens het kabinet hebben voorlopig enkel klanten van Engie, Luminus en Mega de optie om voor een maandelijkse afrekening te kiezen. Eneco zit in een testfase en heeft nu de eerste klanten met maandelijkse facturatie.
Total Energies/Lampiris biedt de optie voor facturatie op maandbasis nog niet aan, ondanks de verplichting. “Als een leverancier aangeeft dat het niet mogelijk is om een maandelijkse afrekening te verkrijgen, dan raden wij de klant aan om aan te dringen en de leverancier te wijzen op de geldende regelgeving”, klinkt het nog bij het kabinet-Demir. “Klanten kunnen dat ook melden bij de VREG, die toezicht houdt op de leveranciers.”
Is een maandelijkse afrekening interessant voor jou? Lees hier meer over de voor- en nadelen.
Pieken en dalen
Het grote voordeel van de maandelijkse afrekening is dat je precies betaalt voor wat je verbruikt. Je voorkomt een onvoorspelbare eindfactuur die een heel jaar omvat. Omdat je geen voorschot meer betaalt, loop je ook niet het risico om betaalde voorschotten kwijt te spelen wanneer de energieleverancier failliet zou gaan. De keerzijde is natuurlijk de seizoensgevoeligheid van de maandelijkse afrekening. In de wintermaanden zal je veel meer betalen dan in de zomer, omdat je verbruik dan hoger ligt. En die pieken en dalen zijn niet voor iedereen even handig.
Lees ook op Mijnenergie.be:
In de zomer verbruik je een stuk minder energie: is het slim om je voorschotfactuur dan te verlagen?
Dit artikel is u aangeboden door onze partner Mijnenergie.
MijnEnergie.be is een onafhankelijke energieprijzenvergelijker van elektriciteits- en gasaanbiedingen.
Bron: Mijnenergie.be
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Suikernonkels
▶ Nicolas (34) bedacht, ontwikkelde en verkocht zijn eigen app: “Miljonair geworden onder de douche”
In de HLN-podcast ‘Suikernonkels’ is ondernemer Nicolas Van Hoorde te gast. Hij ontwikkelde de financiële app Delta en verkocht die in 2019 zeer succesvol. Van Hoorde vertelt in de podcast hoe hij met de app miljonair werd. Hij is meteen een ideale inspiratiebron voor de Suikernonkels Jeroen en Ward die in deze podcastaflevering hun eigen parkeerconcept Pimby proberen te verkopen. Luister hierboven of Ward en Jeroen evenveel geluk hebben als Nicolas. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
PREMIUM
Welk beleggingsplatform is het goedkoopst nu tarieven bij Saxo Bank zo dalen? Onze geldexpert vergelijkt 12 spelers
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Michel Doukeris, baas van AB InBev: “Overheid zou kleine cafés beter ondersteunen”
Geruime tijd had hij andere kopzorgen - een pandemie, energiecrisis en de inflatie - maar nu maakt Michel Doukeris (51) zich op voor de moeder aller sportzomers, waarin de biermerken van AB InBev in het zog van atleten mee in de spotlights staan. In een exclusief gesprek vertelt de Braziliaanse CEO van ’s werelds grootste bierbrouwer over de Belgische roots van zijn bedrijf, de groeiende populariteit van alcoholvrij bier en waarom overheden niet aan de zijlijn mogen toekijken wanneer cafés massaal de deuren sluiten. “Waar zullen onze zestienjarigen anders hun eerste job vinden om wat geld te verdienen?” -
Moederbedrijf van Facebook ziet 173 miljard euro in rook opgaan na tegenvallende cijfers
Meta Platforms is hard onderuit gegaan op Wall Street: zo'n 185 miljard dollar (173 miljard euro) aan beurswaarde ging in rook op na een tegenvallende omzetverwachting voor het huidige kwartaal. Het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram verwacht daarnaast ook meer kosten te moeten maken door de vele investeringen in kunstmatige intelligentie. -
Livios
Capaciteitstarief opnieuw uitgesteld: Wat is het precies? En wat zal het voor je factuur betekenen?
-
Mijnenergie
Woelige tijden op de energiemarkt: zo liggen de kaarten voor de leveranciers vandaag
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Mijnenergie
Nieuw systeem schakelt toestel van Bosch of Siemens automatisch aan op voordeligste moment: de pro's en contra's in de kijker