In deze twee auto's mag je in Duitsland nu sms’en en gamen tijdens het rijden
Duitsland is het enige land in Europa waar eigenaren van een auto met zogeheten Level 3 zelfrijdende technologie aan boord hun handen van het stuur mogen nemen als ze in de file rijden. Mercedes-Benz heeft twee nieuwe modellen voorzien van deze techniek.
De enige twee auto's die deze technologie aan boord hebben, zijn de Mercedes S-Klasse en de Mercedes EQS met Drive Pilot. Dat is de naam van het hardware- en softwaresysteem van Mercedes waarmee de auto zich tot een snelheid van 60 km/u mag voortbewegen op de snelweg terwijl de bestuurder andere dingen doet.
Fabrikant is aansprakelijk bij ongeval met Drive Pilot
Het systeem werkt op basis van radarsensoren, lasers, camera’s en een zeer nauwkeurige GPS. Dat gaat dus veel verder dan radargestuurde cruisecontrol en ook Tesla blijft steken bij Level 2 met zijn Autopilot. Mercedes is dus de eerste fabrikant met Level 3-certificering. Dat is een mijlpaal, omdat bij deze snelheden niet de bestuurder aansprakelijk is in geval van een ongeluk, maar de fabrikant.
Werkt alleen onder bepaalde omstandigheden
Dan moet de bestuurder zich echter wel aan de regels houden. Zo moet hij altijd ‘klaar zijn om het stuur over te nemen’ en het systeem werkt alleen onder bepaalde omstandigheden. Je moet overdag op de snelweg rijden, op je rijbaan blijven, het mag niet regenen en de buitentemperatuur mag niet dalen tot onder de 4 graden Celsius. Ook werkzaamheden en tunnels langer dan 50 meter zijn taboe. De optie kost in Duitsland 5.950 euro voor de S-Klasse en 8.841 euro voor de elektrische EQS.
Veel autofabrikanten werken al heel lang aan auto's die compleet zelfstandig kunnen rijden, maar voor het zover is, zijn we volgens experts jaren en misschien wel decennia verder. Anderen denken dat het nooit zover zal komen. Toch zou alleen het autonome rijden op de snelweg al een enorme uitkomst zijn. In Groot-Brittannië is de wegcode recentelijk ook aangepast voor autonoom rijden, al mag je daar niet je telefoon vasthouden.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?