‘The Centennial Case’ toont opnieuw dat videobeelden niet thuishoren in een game
gamereviewAls videogame ‘The Centennial Case: A Shijima Story’ één ding aantoont, is het wel dat het – zacht gezegd – niet makkelijk is om een geslaagde videogame met live videogamebeelden te maken. Misschien moeten gamemakers wel gewoon eens ermee ophouden om dat te proberen.
Wanneer je gamelabel Square Enix bezig hoort over ‘The Centennial Case: A Shijima Story’, dan lijkt het alsof ze met deze game het videogame-equivalent van het wiel hebben uitgevonden. Niets is natuurlijk minder waar: al meer dan dertig jaar, in essentie sinds de doorbraak van de cd-rom, proberen videogamemakers al geregeld speelfilmbeelden in een nieuwe game te prangen.
Met, eufemistisch uitgedrukt, wisselend succes: doorheen de decennia bleef het beperkt tot min of meer geslaagde experimenten als ‘Phantasmagoria’ (1995), de ‘Command & Conquer’-games (1995-nu), ‘The X-Files Game’ (1998) en ‘Quantum Break’ (2016). Met daartussen een aantal absolute schabouwelijkheden als ‘Mad Dog McCree’ (1990), ‘Night Trap’ (1992) en ‘Super Seducer’ (2018) om te laten zien hoe ontzettend riskant de praktijk wel niet is. Dat maakt het nogal verwonderlijk dat een videogamegigant als Square Enix er nog eens een stapel miljoenen op wil verwedden.
Verder- en terugspoelen
‘The Centennial Case: A Shijima Story’ vertelt, in korte speelfilmscènes, het verhaal van de Japanse Shijima-familie, die al een volle eeuw wordt geplaagd door een reeks onverklaarbare sterfgevallen. Tot detectiveromanschrijfster Haruka Kagami zich, op vraag van het zwarte schaap ondder de jongste telgen van de familie, ermee bemoeit, en haar deductieve vaardigheden inzet om dat familiegeheim – en misschien tegelijkertijd zelfs het raadsel van het eeuwige leven – te ontrafelen.
Als speler krijg je op twee manieren een hand in dit alles: in de dialoogscènes kun je de gesprekken lichtjes een bepaalde richting in sturen door middel van dialoogkeuzes, en tussen de gebeurtenissen door kun je bepaalde besluiten trekken uit alles wat er is gebeurd in je cognitive space, waar je de scènes opnieuw kunt bekijken en verbanden tussen datgene wat er is gebeurd bij elkaar kunt puzzelen. Het is een beproefde techniek, die ook al het detectivewerk in games als ‘Heavy Rain’ (2010) en ‘Twin Mirror’ (2020) aandreef. In ‘The Centennial Case: A Shijima Story’ is het vooral een flauw excuus om een verhaal dat misschien beter gediend was als film of tv-reeks geforceerd interactief te maken: het ‘game’-element in deze titel is vooral een interface over de beelden heen. Een lélijke interface op de koop toe, en voor hun ondertiteling hebben de makers ongetwijfeld lang gezocht naar het meest afschuwelijke lettertype.
DVD-menu
Dat was dan allemaal nog te behappen geweest als er in de kern van ‘The Centennial Case: A Shijima Story’, de door echte acteurs gepeelde videosequenties, geen halsmisdrijven werden gepleegd tegen dat àndere medium. Het acteerwerk maakt van hetgene dat in ‘Familie’ wordt bedreven meteen Gouden Palm-materiaal, en er worden zo’n belegen montagetechnieken gebruikt (“Hewel…”, zegt een personage bijvoorbeeld, en het beeld cut weg naar een flashback) dat het bijzonder lastig wordt om ook maar iéts in deze game au sérieux te nemen.
Dat is precies het probleem met dit soort games: ze forceren de conventies van twéé media. In videogames, waarin spelers computergraphics gewend zijn, komen ze zonevreemd over, en tegelijkertijd moet de video-component al héél goed zijn om te overtuigen onder die digitale laag. De enige game waarin dat alles tot nu toe al min of meer is gelukt, is het uitstekende ‘Her Story’ (2015), dat qua concept, beeldvoering, acteerwerk én interface precies de juiste noten aansloeg. En vooral het resultaat was van een vernieuwende aanpak, met vormelementen (wazige eighties-videotapebeelden en een interface met Windows-achtige mapjes) die een slimme brug sloegen tussen de twee media. Voor ‘The Centennial Case’ keren ze in essentie terug naar de alleroudste vorm van deze full motion video-games: in essentie die van een dvd-menu. En die conservatieve aanpak maakte de game meteen vrij kansloos.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamepreview
Nieuwe ‘Saints Row’ wordt een brok prettig gestoorde misdaadquatsch
-
‘Diablo Immortal’ komt niet uit in België door strenge regels tegen ‘lootboxes’
Blizzard brengt ‘Diablo Immortal’ niet uit in Nederland en België. Dat geldt zowel voor de mobiele versies als voor de pc-versie. Volgens ontwikkelaar Blizzard komt dat door “de huidige exploitatievoorwaarden in deze landen”. Het bedrijf doelt waarschijnlijk op wetgeving omtrent ‘lootboxes’. Voor die virtuele kisten met extra’s kan je betalen, maar je weet op voorhand niet wat erin zit. -
gamereview
Waarom langverwachte ‘Skull & Bones’ niét de opvolger van ‘Assassin’s Creed 4: Black Flag’ is
Tien jaar lang heeft ‘Skull & Bones’ stuurloos op de grote oceaan der games rondgedobberd, maar nu is de nieuwste Ubisoft-telg eindelijk aangemeerd. Aanvankelijk leek de game een uitbreiding te gaan worden van de zeer gesmaakte ‘Assassin’s Creed 4: Black Flag’. Ruim een decennium later vaart de game een eigen koers, maar het piratenschip heeft de woelige zee toch niet helemaal doorstaan. -
-
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
-
gamereview
GAMEREVIEW. Dilemma’s leveren het enige plezier in ‘Best Month Ever!’
Je hebt als speler zo weinig omhanden in de nieuwe Poolse videogame ‘Best Month Ever!’ dat het bij momenten eerder een animatiefilm dan een game is. Maar de momenten waar je wél een handje in het verhaal hebt, met soms hartverscheurende keuzes, leveren wel min of meer relevante interacties op. -
PREMIUM
NET OPEN. Wilmer (27) opent ‘Wovelty’s gameroom’: “Een game-ervaring voor jong en oud!”
Zoek je nog een leuke activiteit voor je verjaardag? Of wil je met je collega’s een originele teambuildingsactiviteit doen? Dan kan je vanaf nu terecht bij Wovelty’s Gameroom in het hartje van Nijlen. Wilmer Desloovere (27) is gepassioneerd door techniek en de digitale wereld en wilde zijn skills inzetten om een eigen gameroom te openen. “Er was nog niet zoiets als dit in de directe omgeving", zegt hij. Wij mochten aan boord gaan van het ruimteschip.Nijlen -
PREMIUM
Welke games uit 2023 waren echt de moeite en krijgen we dit jaar een nieuwe Nintendo? Game-expert reageert
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
‘Fall Guys’ vanaf volgende maand gratis te spelen, ook release op Switch, PS5 en Xbox
Mediatonic en Devolver Digital brengen battleroyale-partygame ‘Fall Guys: Ultimate Knockout’ vanaf 21 juni als gratis game uit. Tegelijkertijd wordt de game uitgebracht voor de Nintendo Switch, Epic Games Store, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X en S. -
FaZe Clan klopt titelverdediger en wint finale WK ‘Counter-Strike’