Nachttrein vanuit Brussel naar Berlijn en Praag opnieuw uitgesteld, wél snelle trein tussen Parijs en Berlijn op komst
Openbaar vervoerEr zullen deze zomer nog geen nachttreinen rijden vanuit Brussel, via Amsterdam, naar Berlijn, Dresden en Praag. Een nieuwe richtdatum is er nog niet, zo staat op de website van de Nederlands-Belgische start-up European Sleeper. Dinsdag kondigde daarentegen Deutsche Bahn en zijn Franse tegenhanger SNCF aan een snelle en rechtstreekse treinverbinding tussen de hoofdsteden Berlijn en Parijs te plannen.
Initieel werd er gemikt op de lente van 2022, dat werd later “begin van de zomer”. Maar ook deze streefdatum wordt dus niet gehaald.
Volgens mede-initiatiefnemer Chris Engelsman is er meer tijd nodig dan gedacht en is er op verschillende vlakken al goed vooruitgang geboekt. “Maar het lukt nog niet om in de zomer operationeel te worden”, verduidelijkt hij. European Sleeper wil zo snel mogelijk de nachttrein realiseren. “We zien het nog steeds heel rooskleurig in.”
Volgens Engelsman gaat het om een complexe materie en zijn er nog allerlei obstakels. Intussen lopen de voorbereidingen voort en is er onder meer een boekingsmodule en een website en wordt gewerkt aan een klantenservice. “We zijn op alle fronten druk bezig met de voorbereidingen. Het kan ook opeens snel gaan.” Het is beter een startdatum te communiceren als die zeker is, luidt de boodschap.
European Sleeper werkt voor de nachtelijke verbinding samen met de Tsjechische spooronderneming RegioJet. De start-up zegt nog te werken aan andere nachttreinen. “We zien veel mogelijkheden richting het zuiden van Europa, maar een trein naar Scandinavië klinkt ook veelbelovend”, luidt het.
Momenteel rijdt er één nachttrein in België. De NightJet van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB rijdt drie keer per week tussen Brussel (via Luik en Duitsland) en de Oostenrijkse hoofdstad Wenen.
Snelle rechtstreekse treinverbinding tussen Parijs en Berlijn op komst
Vanaf eind 2023 moeten deze treinen rijden, zei SNCF-topman Jean-Pierra Farandou dinsdag. In Straatsburg kondigden beide maatschappijen ook aan dat de 15 jaar geleden opgestarte hogesnelheidsverbindingen tussen beide landen uitgebreid worden.
“Het hogesnelheidsverkeer tussen Duitsland en Frankrijk is een uitstekend voorbeeld van hoe aantrekkelijke verbindingen het grensoverschrijdend verkeer per spoor stimuleren”, zei de CEO van de Deutsche Bahn, Richard Lutz.
Een snelle rechtstreekse verbinding tussen de twee hoofdsteden is logisch, vindt SNCF-baas Farandou. “We stellen vast dat de mensen alsmaar langere trajecten afleggen. Er zijn echt mensen die bereid zijn vijf, zes, zeven uur in een trein willen blijven zitten. Parijs-Berlijn is trouwens een traject van zeven uur. Enkele jaren geleden vonden we dat lang, en vreesden we niemand hiervoor warm te kunnen maken.” Vandaag noemt de SNCF de bezettingsgraad op de treinen Parijs-Milaan en Parijs-Barcelona “verbazingwekkend”.
Het plan is om in eerste instantie dagelijks een heen en terug in te leggen tussen Parijs en Berlijn, via Frankfurt. Eerder kondigde de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB al aan om, ook vanaf eind 2023, een nachttrein Parijs-Berlijn in te leggen. “Dat zal tegelijk gebeuren”, aldus Farandou.
Er lopen ook gesprekken over nog meer snelle verbindingen tussen Duitsland en bestemmingen in Zuid-Frankrijk. Vandaag rijden er per dag al zes treinen tussen Frankfurt en Parijs en vijf tussen Stuttgart en Parijs, waarvan er een van en naar München rijdt. Sinds tien jaar is er elke dag een trein tussen Frankfurt en Marseille. De Duits-Franse samenwerking was de voorbije 15 jaar goed voor zowat 25 miljoen reizigers.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Russische metalband tijdens concert gearresteerd wegens "propaganda van nazisymboliek”
-
vtwonen
Hoeveel op tien scoor jij? Dit zijn de vaakst vergeten zaken tijdens het schoonmaken
Stoffen, dweilen, stofzuigen… schoonmaken is misschien niet je favoriete hobby. Toch moet het regelmatig gebeuren en heb je waarschijnlijk een eigen routine die bij jou en je woning past. De kans is echter groot dat je alles op automatische piloot doet. Dan kan je, zo weet vtwonen.be, al eens iets vergeten. De onderstaande zaken worden het vaakst over het hoofd gezien. -
Federale regering keurt spoorwegplan van minister Gilkinet goed: elke 30 minuten trein op hele net
De ministerraad heeft vrijdag het licht op groen gezet voor Spoorvisie 2040, het plan waarmee minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) het spoorwegbeleid voor de komende twintig jaar richting wil geven. Doel is meer mensen en bedrijven op de trein te krijgen, met elke 15 minuten een trein rond de grote steden. -
-
KIJK. Joodse man op straat lastiggevallen door viertal dat hem in kofferbak wil steken
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
▶HLN 1924: “Tot overmaat van ongeluk kwam het weekloon van den vader en den oudsten zoon in de vlammen om.”
In ‘HLN 1924' hoor en lees je Het Laatste Nieuws van dag op dag honderd jaar geleden. We duiken in onze archieven en pikken er elke dag een bijzonder artikel uit. Klik hierboven en luister naar ‘Het Noodweer’ uit Het Laatste Nieuws van 29 april 1924. Wil je andere artikels uit de HLN-geschiedenis beluisteren en lezen, klik dan hier. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
-
Woonzorgcentra in Vlaanderen zijn vaak al heel duur en dan moet je soms nog bijbetalen voor extra’s: “1,5 euro voor wafeltje in plaats van koekje tijdens kerstdiner”
Vier van de tien duurste woonzorgcentra in Vlaanderen kregen een negatief inspectierapport. Dat schrijft ‘De Morgen’ vandaag op basis van cijfers van ouderenorganisatie Okra, die de cijfers opvroeg bij het Vlaams Departement Zorg. -
UPDATE
Vermiste Annie De Poortere na 30 jaar gevonden? Menselijke resten aangetroffen achter woning in Sint-Martens-Latem
Het Oost-Vlaamse parket voert een onderzoek in de Kerkstraat in Sint-Martens-Latem. Achter een woning werden zaterdag menselijke resten gevonden. Mogelijk gaat het om Annie De Poortere, een vrouw die dertig jaar geleden spoorloos is verdwenen. “Mijn moeder zou contact hebben gezocht met mij, als ze was weggelopen", zo getuigde haar zoon enkele jaren geleden al bij VTM. DNA-onderzoek moet uitsluitsel geven.Gent -
PREMIUM
“Voorlopig rijdt de nachttrein vanuit België maar naar één stad, maar je kan nog uitwijken”: experts geven de opties en leggen uit hoe je best boekt