‘My prrreciousss!’: waarom we optimistisch mogen zijn over ‘Lord of the Rings: Gollum’
gamepreviewKan een ‘Lord of the Rings’-personage dat niét vecht, en eigenlijk alleen maar tweeëneenhalve films lang loopt te zeuren, de protagonist zijn van een spannende actie-adventuregame? De Duitse gamestudio Daedalic Entertainment denkt van wel met zijn ‘Lord of the Rings: Gollum’. En we zijn er, nu we twee levels uit de game hebben mogen aanschouwen, voorzichtig optimistisch in dat ze gelijk hebben.
Heb je Gollum, dat marginaal schriele onderdeurtje uit de ‘Lord of the Rings’-films, ook maar op één enkel moment een wapen ter hand zien nemen? Precies, en dat was ook de belangrijkste reden waarom we ons hart vasthielden toen ‘Lord of the Rings: Gollum’ twee jaar geleden werd voorgesteld, de allereerste videogame waarin dit misbaksel met de schorre stem de hoofdrol speelt. Wat gaan ze hem precies laten doén?
Maar na een demo waarin we een deel van twee levels uit de game te zien krijgen, tijdens de Bigben Interactive Week in Parijs, moeten we concluderen dat het idéé dat de Hamburgse studio Daedalic Entertainment errond bouwde op zijn minst best solide klinkt: in Gollum bestaat de actie uit exploratie, parkour-klimmen, en stealth, waarbij hij geen al te sterke tegenstanders wel kan wurgen als hij er niet door wordt opgemerkt. We zijn alvast wat geruster in het concept van de game.
Klauteren maar
Maar de vraag blijft: zullen ze dit gedurende twintig tot dertig uur, de speeltijd die ze zelf aan de verhaalcampagne van hun game toeschrijven, interessant kunnen houden? Het antwoord, zeggen de designers van de game die ons de demo toonden, ligt voor een stuk in de afwisseling: na een sequentie waarin je een steile wand vol ‘God of War’-eske slingerplanten en tot handige corniches gevormde rotsformaties hebt bestegen, volgt er een weidse hal waarin je de omgeving moet afspeuren naar aanwijzingen. En daarna verschijnen er misschien vijanden – in dit geval, zo merkten we op: de elvenkoning Thranduil en de bekende tovenaar Gandalf, die vanuit Gollums perspectief natuurlijk een vijand is.
Wat het klimmen betreft: dat zag er, nadat de makers hun sprong van de eerste naar de zevende level hadden gemaakt, alvast niet van de poes uit. Op zijn minst in de klautersequenties wordt ‘Gollum’ een game wiens moeilijkheidsgraad gestaag de hoogte ingaat. Per definitie wordt het overigens een game waarin je je eigen vaardigheden zult moeten aanscherpen. Niet de automatische vaardigheden van het personage zelf: er is geen skill tree. “Het is een personage van vijfhonderd jaar oud. Het leek ons onrealistisch dat die ineens op twintig uur tijd nieuwe vaardigheden zou leren”, luidde hun uitleg.
Dialogue intérieur
Tijdens het besluipen van die twee personages merkten we ook hoe ‘Lord of the Rings: Gollum’ zijn verhaal vertelt: je kunt hen afluisteren om meer te weten te komen over de gebeurtenissen waarin Gollum verzeilt geraakt. Maar nog belangrijker in de verhaalexpositie is de innerlijke conflictdialoog binnen het hoofdpersonage: Gollum en Smeagol, de lieflijke hobbit die dit wangedrocht ooit is geweest, kibbelen constant met elkaar, en je kunt die dialogue intérieur ook sturen door middel van keuzes.
‘Lord of the Rings: Gollum’ begint in donkere grotten, maar naarmate de game voirdert kom je in kleurrijkere omgeving terecht, zoals het door de elven bevolkte Mirkwood-bos. De game vertelt het verhaal van zijn tragische protagonist vlak nadat hij zijn precieuze ring is kwijtgeraakt in de continuïteit van Tolkiens vertelling, maar het zijn niet de gebeurtenissen uit Peter Jacksons films die hier worden geëxploreerd: Daedalic Entertainment zegt dat het een licentie heeft genomen op Tolkiens boekentrilogie, niet op de films. Al lijkt de Gollum in deze game wel minstens een béétje op het personage dat ‘motion capturing’-acteur Andy Serkis twintig jaar geleden neerzette. “Zijn stem, gelaat en haar, bijvoorbeeld, zijn anders”, luidde het bij een van de designers. “Maar verder wilden we hem ook weer niet radicaal anders maken dan in de films: hij moest herkenbaar blijven voor een zo breed mogelijk publiek.”
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamepreview
Nieuwe ‘Saints Row’ wordt een brok prettig gestoorde misdaadquatsch
-
gamereview
‘The Centennial Case’ toont opnieuw dat videobeelden niet thuishoren in een game
Als videogame ‘The Centennial Case: A Shijima Story’ één ding aantoont, is het wel dat het – zacht gezegd – niet makkelijk is om een geslaagde videogame met live videogamebeelden te maken. Misschien moeten gamemakers wel gewoon eens ermee ophouden om dat te proberen. -
gamereview
Geesten verjagen in historisch decor van ‘Banishers: Ghosts of New Eden’ is alvast een van verrassingen van 2024
Noord-Amerika, 1695. Meer bepaald het fictieve stadje New Eden. De naam klinkt alsof we in een mooi stukje gekoloniseerd Amerika terechtkomen, maar niets is minder waar. Terwijl de protagonisten Antea en Red naar de kust roeien, zien we meteen dat New Eden betere tijden heeft gekend. De reden waarom het duo de oceaan heeft overgestoken, is dan ook geen pleziertrip. Ze zijn professionele spookverdrijvers (banishers), en New Eden is behekst. -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
gamepreview
‘MultiVersus’, de ‘Super Smash Bros’-kloon die je nooit had zien aankomen: “Onze game is beter in coöp”
Filmmaatschappij Warner Bros. heeft een hele resem film-, cartoon- en tv-figuren op stal, én ze beschikt over een videogame-afdeling. Een all-star-vechtgame à la Nintendo’s ‘Super Smash Bros.’ was dus een logische keuze. Of, euh, niet dan? We spraken erover met een van de ontwerpers. -
gamereview
In game ‘Furnish Master’ richt je huizen in alsof ze voor jezelf zouden zijn. Maar plezant is anders
Bij ‘Furnish Master’ mag je jouw innerlijke Bart Appeltans of Kelly Claessens naar boven halen en zelf een ruimte inrichten. Volgens maker Alexander Blintsov – ja, het is er maar eentje – kan dit heel intuïtief en vlotjes. Dat hebben wij toch een beetje anders ervaren. Misschien verschilt zijn definitie van intuïtief gewoon van de onze. Dat kan ook. -
gamereview
‘Tekken 8' overstijgt vechtgamegenre met drang naar perfectie en animaties die je sterretjes doen zien
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
gamereview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ lost hoge verwachtingen in én gaat er los over ook: 10/10
Ze hebben de ‘in de pas lopen tijdens de parade in Junon’-minigame aangepakt en zowaar leuk gemaakt. Voilà, meer heb je als ‘Final Fantasy VII’-fan eigenlijk niet nodig om te weten dat ‘Rebirth’, het tweede deel uit de remake-trilogie van één van de meest succesvolle RPG’s ooit, meer dan alle verwachtingen inlost. Want dat dit een fenomenaal spel zou worden, stond sowieso al buiten kijf. Maar dat het zó straf zou zijn, dat had zelfs de meest optimistische positivo niet durven dromen. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
‘Diablo Immortal’ komt niet uit in België door strenge regels tegen ‘lootboxes’