Sergio Pérez (Red Bull) wint GP van Monaco na twee rode vlaggen, ploegmaat Verstappen finisht derde en blijft WK-leider
Formule 1Sergio Pérez heeft een geanimeerde GP van Monaco gewonnen. De Mexicaan van Red Bull profiteerde van een blunder bij Ferrari om de leiding van Charles Leclerc over te nemen, en gaf die niet meer af. Het is de eerste seizoenszege voor Pérez. Max Verstappen werd derde en blijft WK-leider.
Even leek de GP van Monaco letterlijk in het water te vallen. De race begon met een uur en vijf minuten vertraging door de hevige regenval in het Prinsdom. Er werden nog wel een paar rondjes achter de safety car afgewerkt, maar een rode vlag was onvermijdelijk. Iedereen naar binnen en hopen dat de weergoden het F1-circus goedgezind waren.
Om 16u05 volgde dan toch het groene licht. Dankzij het natte wegdek reed Charles Leclerc (Ferrari), die de pole had veroverd, makkelijker weg van de rest. De Monegask had immers het beste zicht. Teamgenoot Carlos Sainz hield de Red Bulls van wereldkampioen Max Verstappen en Sergio Pérez netjes achter zich. Geen vuiltje aan de lucht voor Ferrari, tot een miscommunicatie bij het team de kaarten vollédig herschudde. Sainz én Leclerc kwamen plots allebei binnen voor een bandenwissel, waardoor Pérez de leiding overnam. De woede bij thuisrijder Leclerc was bijzonder groot.
Kort na de blunder van Ferrari lag de race opnieuw stil. Mick Schumacher (Haas) crashte bijzonder zwaar tegen de bandenmuur. Als bij wonder stapte de Duitser ongedeerd uit zijn wrak, maar de muur moest wel hersteld worden. Gevolg: een tweede rode vlag na amper dertig ronden. Om 17u15 kon er opnieuw geracet worden in Monaco, maar aangezien er slechts twee uur geracet mag worden in de F1, was er niet meer genoeg tijd om de geplande 77 ronden af te werken.
Met een aftelklok werd er tot 18 uur weer gereden en dat bleek het sein voor Pérez om zijn leidersplaats nog wat te verstevigen - een foutje na de hervatting zorgde niet voor schade. De Ferrari van Sainz - op zoek naar z’n eerste GP-zege - maakte het nog even heet voor Pérez, wiens banden er op het einde van de race er niet al te best meer uit zagen.
Maar de Mexicaan hield stand en pakte in Monaco zijn eerste seizoenszege en de derde GP-zege in zijn carrière. Vorig seizoen won hij in Azerbeidzjan, het jaar daarvoor in Sakhir. Carlos Sainz werd tweede, Max Verstappen derde en Charles Leclerc vierde. Verstappen blijft zo leider in de WK-tussenstand en bouwt zijn voorsprong op Leclerc uit.
Ben jij een Formule 1-kenner? Speel mee met de Gouden Formule 1 en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro!
Liveblog
PEREZ WINT!
Nog drie minuten
Nog altijd hetzelfde beeld in Monaco, het is nog altijd Pérez aan de leiding voor Sainz, Verstappen en Leclerc. Kan de Mexicaan zijn hoofd koel houden met de druk vol op de ketel?
Zorgen om Pérez
Verstappen is bezorgd over de banden van ploeggenoot Pérez. Die zien er inderdaad niet al te best uit en de Mexicaan zorgt inmiddels voor een optocht, met Sainz, Verstappen en Leclerc vlak achter zich
Foutje Sainz
Sainz gaat rechtdoor over de chicane en ziet het gat met Pérez oplopen tot bijna vier seconden.
Nog 25 minuten
Sergio Pérez is weer uitstekend op dreef. De Mexicaan van Red Bull rijdt langzaam maar zeker weg bij Carlos Sainz. Max Verstappen is nog altijd de nummer drie, voor grote rivaal Charles Leclerc.
P7
Alonso en Hamilton strijden ondertussen om de zevende plaats. De Spanjaard van Alpine houdt iedereen achter hem op, maar niemand ziet kans hem voorbij te gaan. Het gat met nummer zes Norris is inmiddels opgelopen tot meer dan 20 seconden.
Sainz nadert Pérez
Sainz zit leider Pérez op de hielden. Verstappen heeft op dit moment weinig last van Leclerc, die op P4 alle zeilen bij moet zetten om in de buurt van de Nederlander te blijven.
Aftelklok
Geen ronden meer op de planning, wel een aftelklok. Nog iets meer dan een halfuur. De ronde waarin de klok op nul staat, is de laatste.
Nog 29 ronden
Max Verstappen krijgt te horen dat er nog 29 ronden gerreden worden. Dat houdt in dat er, ondanks dat niet de gehele afstand wordt gereden, wél de volle mep aan punten verdeeld zal worden bij de finish. Daarvoor moet 75% van de geplande 77 ronden worden verreden.
Foutje Pérez
Meteen een foutje van de leider. Hij blokkeert zijn banden bij het remmen en creëert zo een 'flat spot' op zijn banden. Gaat hem dit tijd kosten?
Nog veertig minuten
De safety car is naar binnen, Pérez opent het bal. Wat gebeurt er nog in de laatste 40 minuten van de Grand Prix van Monaco?
We racen weer!
Met de safety car op kop verschijnen de wagens weer op het circuit. Veel ploegen hebben van banden gewisseld. De Ferrari's rijden nog op harde banden, de Red Bulls op mediums. Verstappen en Pérez rekenen dus, net als Mercedes, op een droge baan.
Hervatting om 17u15
Binnen een kleine tien minuutjes racen we opnieuw in Monaco. Het is zo een bijzondere race voor de rijder, die al uren in en uit hun auto aan het stappen zijn. En dan hebben ze er pas 30 van de geplande 77 ronden op zitten. Om 18 uur is de race sowieso voorbij.
Opnieuw rode vlag!
De bandenmuur waartegen Schumacher is gecrasht, is te zwaar beschadigd en moet hersteld worden. Daardoor mogen er geen wagens meer op het circuit rijden en volgt er voor de tweede keer vandaag een rode vlag. Intussen zijn er 30 ronden afgewerkt en zijn we dus nog niet halfweg de race.
Crash Schumacher
Mick Schumacher vliegt van de baan en zijn auto staat in stukken in de muur. "Ik ben ok, maar heb geen idee wat er is gebeurd", laat de Duitser van Haas weten. Hij stapt zelf uit, maar wat een puinhoop. Van zijn bolide is niets heel gebleven. Ook zijn ploegmaat Kevin Magnussen ligt al uit de race.
Straf voor Verstappen?
Verstappen heeft bij het uitrijden van de pitlane de witte lijn overschreden. Krijgt de wereldkampioen daarvoor nog een straf?
Red Bulls naar binnen
En ook Pérez en Verstappen gaan naar binnen voor de harde banden. De Mexicaan komt als eerste weer buiten, Verstappen meldt zich tussen de twee Ferrari's.
Dubbele wissel Ferrari
Miscommunicatie bij Leclerc, waardoor zowel de Monegask als Sainz binnenkomen voor een wissel. Leclerc maakt zich bijzonder boos. Hij komt als vierde weer in het circuit. Pérez heeft de leiding overgenomen. Sainz en Verstappen vervolledigen de top drie.
Leclerc wisselt!
Ook Leclerc en Verstappen zijn nu naar binnen gegaan voor intermediates. Dat houdt in dat Sainz, die nog op regenbanden rijdt, nu de leiding heeft. Pérez, die als eerste van de top vier naar binnen ging, rijdt nu op de tweede plek en loopt rap in op Sainz.
Verstappen schuift op
Pérez is naar binnen gegaan om te wisselen naar intermediates en komt op P5 weer naar buiten. Dat houdt in dat Verstappen een plekje is opgeschoven.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM16
“Komt er geen oplossing, dan doen we het seizoen uit en zijn we weg”: duwt open oorlog bij Red Bull Verstappen richting Mercedes?
-
PREMIUM3
“Fucking stupid!”: onze F1-expert vraagt zich af of interne oorlog bij Red Bull zich nu ook laat voelen óp het circuit
Ongenaakbaar is niet hetzelfde als onfeilbaar. Na 43 grand prix’ zonder uitval moest Max Verstappen al na vier ronden naar de garage met een zieltogende RB20. “Kan gebeuren,” zei hij in zijn officiële reactie. “Fucking stupid” riep hij tegen zijn ingenieur. De eerste tekenen van verval bij Red Bull? -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
-
12
“Max Verstappen heeft nieuwe rivaal”: buitenlandse media zien ‘wonder’ na snelle exit in Australië
-
Update28
“Ik heb rook, brand, brand!”: drama voor Verstappen, die door remproblemen moet opgeven in Melbourne, Sainz en Ferrari profiteren
Geen hattrick voor Max Verstappen, die met een remprobleem ook zijn winstkansen (letterlijk) in rook op zag gaan in Melbourne. Verstappen moest al na vijf ronden opgeven door remproblemen, Ferrari profiteerde maximaal. Met een geweldige comeback van winnaar Carlos Sainz, twee weken na een blindedarmoperatie. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
PREMIUM9
Waarom het Lewis Hamilton niet deert dat hij keer op keer naar huis wordt gereden door z’n ploegmaat
-
6
“Ze is erg overstuur, bang, geïntimideerd en eenzaam”: familievriend van vrouw die Horner aanklaagt, trekt aan alarmbel
-
PREMIUM8
Hoe Max Verstappen de Formule 1 voorspelbaar en tegelijk o zo mooi maakt
Lang geleden, zo’n heerlijke koers. Verschillende strategieën, coureurs die heel andere lijnen in de bocht kiezen. Straffe inhaalmanoeuvres. Het was F1 op zijn best. U vond het saai? Ja, Max Verstappen reed mee. Zo ongenaakbaar. Maakt F1 voorspelbaar. Maar eigenlijk is ook dat o zo mooi. Ten bewijze? Hoe de pers omgaat met …Sergio Perez. Lees en verneem. -
8
Nog maar eens heisa in Formule 1: Felipe Massa sleept organisatoren voor de rechter na mislopen wereldtitel in 2008
Voormalig Formule 1-coureur Felipe Massa heeft een rechtszaak aangespannen tegen Formula One Management (FOM), voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone en de Internationale Autosportfederatie (FIA). De inmiddels 42-jarige Braziliaan is van mening dat hij de wereldtitel in 2008 is misgelopen door fouten van de FIA. -
PREMIUM8
Onze F1-watcher hoort in Suzuka hoe geruchtenmolen rond Verstappen overuren draait: “Deal met Mercedes erg dichtbij, als je alles samenlegt”
21 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerkurt mannaert
Jan De Korte
Kristof Degros
Piet Janssen
Ineke Visser