Wereld zal over tien jaar meer dan 300 gigafactories tellen

Er worden momenteel wereldwijd meer dan driehonderd gigafactories voor de fabricage van batterijen voor elektrische wagens gebouwd of gepland. Daarmee gaat een capaciteit voor de productie van 6.387,6 gigawattuur aan ion lithiumbatterijen gepaard. Dat blijkt uit een rapport van consulent Benchmark Mineral Intelligence over de bouw van gigafactories de volgende tien jaar.

Tegenover vorig jaar is die pijplijn voor nieuwe gigafactories over de hele wereld nog met 68 procent aangegroeid. Daarmee wordt voor de eerste keer de barrière van 6 terawattuur doorbroken.

“Ook bij de aankondiging van nieuwe gigafactories blijft China het meest actief, maar Noord-Amerika en Europa hebben de voorbije twee jaar een aanzienlijke groei laten optekenen”, wordt in het rapport opgemerkt. “Die Noord-Amerikaanse en Europese activiteit is in belangrijke mate te danken aan joint ventures tussen autoconstructeurs en batterijfabrikanten.”

Nevada

“Buiten China heeft Noord-Amerika wereldwijd de sterkste groei laten registreren. De voorbije tweeënhalf jaar is de Amerikaanse pijplijn aan gigafactories met elf locaties aangegroeid. Over diezelfde periode kon in Europa een stijging met acht fabrieken worden opgetekend. Joint ventures tussen autoconstructeurs en batterijfabrikanten stonden centraal in deze groei.”

“Tweeënhalf jaar geleden was slechts bij één van de vijf Noord-Amerikaanse gigafactories rechtstreeks een autofabrikant betrokken. Dat was uiteraard de vestiging van Tesla in het Tahoe Reno Industrial Center in de Amerikaanse staat Nevada.”

“Momenteel zijn veertien van de drieëntwintig aangekondigde Noord-Amerikaanse gigafactories volledig of gedeeltelijk eigendom van autofabrikanten. Dit betekent dat autofabrikanten betrokken zijn bij 81 procent van alle capaciteit die de volgende tien jaar in de regio zal worden uitgebouwd.”

“Een gelijkaardig fenomeen kan worden opgemerkt in Europa”, zeggen de onderzoekers nog. “Hier is bij een derde van de dertig aangekondigde gigafactories een autofabrikant betrokken.”

“Deze initiatieven vertegenwoordigen 40 procent van de capaciteit die de volgende tien jaar in Europa zal worden geïmplementeerd. Tweeënhalf jaar geleden was slechts bij een van de dertien aangekondigde initiatieven sprake van een autofabrikant.”

China blijft echter veruit marktleider in de bouw van nieuwe gigafactories. Het land maakt gewag van 226 sites die in de loop van de volgende tien jaar operationeel moeten worden. Daarmee vertegenwoordigt China meer dan 75 procent van alle nieuwe locaties in de wereld waar tegen het begin van volgend decennium een gigafactory actief zal zijn.

De Chinese gigafactories zullen over tien jaar naar verwachting een gezamenlijke capaciteit van bijna 4.500 gigawattuur hebben uitgebouwd. Daarmee zal China ongeveer 70 procent van de wereldwijde capaciteit herbergen.

Tesla

Inmiddels zou autobouwer Tesla plannen koesteren om ook in Indonesië een gigafactory te bouwen. Dat heeft Bahlil Lahadalia, Indonesisch minister van Investeringen, gemeld. Indonesië zou daarmee het vierde land in de wereld worden dat een gigafactory van Tesla herbergt.

De Amerikaanse autobouwer heeft momenteel batterijfabrieken in de Verenigde Staten (Nevada en Texas), China (Shanghai) en Duitsland (Berlijn). Volgens minister Lahadalia zou de Indonesische gigafactory worden gebouwd in Batang, in het centrale deel van Java.

Een officiële bevestiging over de bouw van de fabriek is nog niet gegeven, maar Indonesië heeft wel de grootste reserves aan nikkel van de hele wereld. Dit metaal is een cruciaal materiaal voor de bouw van batterijen. Tesla haalt zijn voorraden nikkel momenteel vooral uit Brazilië.

Indonesië heeft echter de export van cruciale grondstoffen zoals nikkel verboden. Om de Indonesische voorraden te kunnen aanboren, zou Tesla dan ook in het Aziatische land een eigen productie moeten opstarten.

Meer