Videospeler inladen...

Man verkleed als oude vrouw in rolstoel besmeurt Mona Lisa met taart in Louvre in Parijs

In het Louvre in Parijs is de Mona Lisa besmeurd met taart. De dader is een man die het wereldberoemde meesterwerk van Leonardo da Vinci bezocht, verkleed als een oude vrouw in een rolstoel. De Mona Lisa zelf is ongedeerd, dankzij de glazen wand die het werk beschermt.

Het zou zo uit een foute Franse misdaadserie kunnen komen: een man vermomt zich als oude vrouw in een rolstoel, verschalkt de bewaking van het Louvre en besmeurt de Mona Lisa met taart.

Toch is het dit weekend echt gebeurd in het Louvre in Parijs. De verklede man stond recht uit de rolstoel en probeerde eerst het glas te breken dat de Mona Lisa beschermt. Toen dat niet lukte, besmeurde hij het kunstwerk met taart.

Het veiligheidspersoneel van het Louvre overmeesterde de man. Wat hem precies bezielde, is niet duidelijk. Hij riep nog iets in het Frans over het beschermen van de aarde. 

BEKIJK - Deze verklede man besmeurde de Mona Lisa met taart:

Videospeler inladen...

Het is niet de eerste keer dat vandalen het op de Mona Lisa gemunt hebben. In 2009 gooide iemand een kopje thee naar Da Vinci's meesterwerk. Het kopje was van terracotta en verbrijzelde de glazen vitrine voor het werk. In 1974 werd de Mona Lisa besmeurd met rode verf en in 1956 overleefde het schilderij zelfs een zuuraanval.

Wereldberoemde kunstwerken zoals de Mona Lisa zijn wel vaker het slachtoffer van vandalisme. Professor kunstgeschiedenis aan de Universiteit Gent Koen Jonckheere weet dat je de ultieme drijfveer van de daders meestal nooit te weten komt. "In sommige gevallen is het iets psychologisch. Het zou fijn zijn mochten we in hun hoofd kunnen kijken en weten wat ze precies willen."

Soms hebben daders ook politieke of religieuze motieven. "Het grote voordeel van de Mona Lisa is natuurlijk dat ze zo bekend is en dat je zo dus heel veel aandacht genereert", aldus Jonckheere.

BELUISTER - Professor kunstgeschiedenis Koen Jonckheere vertelt in De Wereld Vandaag op Radio 1 waarom mensen iconische kunstwerken aanvallen:

De professor kunstgeschiedenis weet ook waarom een bekend kunstwerk besmeuren symbolisch zo krachtig is."Op het moment dat je een iconisch beeld aanvalt, creëer je een nieuw beeld dat nog veel sterker is dan het beeld waar je eigenlijk je aanval op pleegt", vertelt hij in "De wereld vandaag" op Radio 1. "In de middeleeuwen bijvoorbeeld ging men ervan uit dat er drie types beelden zijn: wat je ziet, wat je namaakt (bv. een schilderij zoals de Mona Lisa), en het mentale beeld."

"Het mentale beeld is het sterkst van allemaal, want op het moment dat het in je hoofd zit, krijg je het er niet meer uit. Een geschilderd beeld kan je vernielen. Als je naar buiten kijkt, kan je wegkijken. Maar een mentaal beeld krijg je niet meer uit je hoofd als het erin zit. Bij zo'n aanval op de Mona Lisa creëer je mentaal een nieuw beeld en dat beeld blijft dan ook een hele tijd in je hersenen hangen." 

Op het moment dat je een iconisch beeld aanvalt, creëer je een nieuw beeld dat nog veel sterker is dan het beeld waar je eigenlijk je aanval op pleegt

Koen Jonckheere, professor kunstgeschiedenis UGent

Wie zegt "Mona Lisa", denkt dus aan de slagroom op het schilderij. "En dat zal nog een tijdje zo blijven", denkt Jonckheere.

Meest gelezen