Meer dan 200 Gentenaars vragen elektrische laadpaal aan, stad wil Belgisch koploper blijven

In Gent hebben al meer dan 200 Gentenaars of bedrijven een laadpunt aangevraagd om hun elektrische auto op te kunnen laden in de buurt. De aanvragen komen uit wijken waar mensen dicht bij elkaar wonen en er niet altijd laadcapaciteit kan voorzien worden voor eigen deur. De stad wil zoveel mogelijk mensen helpen die geen paal in de buurt hebben en plant binnen de 3 jaar meer dan 800 extra publieke elektrische laadpunten. Wie een laadpunt aanvraagt, kan er al binnen een half jaar één krijgen. 

De stad Gent zal over 3 jaar meer dan 1.000 publieke laadpunten hebben voor elektrische wagens en blijft zo de koploper in België. Op dit moment zijn er al een 400-tal publieke elektrische laadpunten en op korte termijn moeten er nog eens 800 bijkomen. Een eerste nieuwe laadpaal is deze middag voorgesteld. De stad voorziet ook meer dan 200 nieuwe laadpunten aan sportterreinen en in parkeergarages. De elektrische laadpunten komen op plaatsen waar inwoners, organisaties en bedrijven ze nodig hebben. Sinds eind vorig jaar is er een online platform om er één aan te vragen. Al meer dan 200 Gentenaars en bedrijven meldden zich er aan. 

Mensen die overstappen op een elektrische wagen moeten laadcapaciteit in de buurt hebben, daar spelen we als stad op in

Schepen Filip Watteeuw (Groen)

De stad wil met het aanvraagplatform inspelen op de stijgende nood. “De omschakeling naar elektrische wagens gaat snel. Mensen die de overstap maken moeten laadcapaciteit in de buurt hebben, anders heeft het geen zin. Wij spelen daar als stad nu al op in”, zegt schepen Filip Watteeuw. Wie een aanvraag doet, moet 4 à 6 maanden wachten tot er een paal in de buurt verschijnt. "Gent doet op dat vlak veel beter dan andere plaatsen", benadrukt Stefaan De Ganck van het bedrijf TotalEnergies. 

De stad werkt samen met TotalEnergies voor de plaatsing en uitbating van de 800 nieuwe laadpunten. “Een laadbeurt aan een publieke laadpaal is goedkoper dan opladen thuis, de stroom is 100 procent groen en komt van van windmolenparken voor de kust”, zegt De Ganck. De winst die de laadpalen opleveren is voor het bedrijf. 

Geen wildgroei aan palen

De stad monitort met TotalEnergies waar er nieuwe palen moeten komen. “Dat gebeurt volgens het principe paal volgt wagen”, legt De Ganck uit. Er komen palen waar mensen die nodig hebben, bijvoorbeeld na een aanvraag. Als blijkt dat de nood  hoog blijft, kan er een laadeiland ontstaan. We bouwen het laadpunt dan verder uit.” Betalen aan een laadpunt kan met een laadpas of via een app. Parkeren is er in principe enkel toegelaten voor wie de auto oplaadt. Ook niet-Gentenaars kunnen er terecht. 

Laadpunten nog niet optimaal gebruikt

Gent geeft toe dat de bestaande palen nog niet optimaal worden gebruikt. Uit cijfers die gemeenteraadslid Stijn De Roo (CD&V) opvroeg, blijkt dat er aan elke paal gemiddeld 80 minuten per dag opgeladen wordt. Dat is minder dan een vijfde van de optimale capaciteit. “Het is logisch dat dit nog moet groeien”, zegt schepen Filip Watteeuw. Daarnaast is er laadtijd die niet gebruikt kan worden als een auto volledig opgeladen is maar wel blijft staan op een parkeerplaats. “We gaan mensen niet verplichten om hun auto ’s nachts te gaan verzetten als die volgeladen is”, besluit De Ganck.  

Meest gelezen