Een elektrische bus van De Lijn
Volledig scherm
Een elektrische bus van De Lijn © Photo News

Corona kostte De Lijn ruim 113 miljoen euro in 2021, “We hebben plan voor vergroening van bussen, nu de middelen nog”

openbaar vervoerDe Lijn wil de komende jaren fors inzetten op de vergroening van zijn bussen. Ondertussen slepen de onderhandelingen over een nieuw openbaredienstcontract met de Vlaamse regering aan en hoopt de openbaarvervoermaatschappij tegen de zomer op duidelijkheid. “We hebben een plan en nu moeten we natuurlijk de middelen krijgen om het uit te voeren”, zei directeur-generaal Ann Schoubs bij de voorstelling van het jaarverslag. Uit dat verslag blijkt ook dat de coronapandemie De Lijn vorig jaar 113,3 miljoen euro heeft gekost.

  1. "Ze was dood toen ik thuiskwam. En dan heb ik haar begraven, ja”: de bizarre uitleg van Hans D.
    PREMIUM
    ZAAK ANNIE DE POORTERE

    "Ze was dood toen ik thuiskwam. En dan heb ik haar begraven, ja”: de bizarre uitleg van Hans D.

    De uitleg van Hans D. (78) doet bij de speurders de wenkbrauwen fronsen. Want over wat er 30 jaar geleden in Sint-Martens-Latem met zijn vrouw Annie De Poortere is gebeurd, had hij dit te zeggen: “Ik heb haar begraven, ja. Maar ze was al dood toen ik thuiskwam.” Wat kunnen de speurders hiermee? En kan Hans D. nog wel veroordeeld worden? Advocaat en professor strafrecht Joachim Meese legt uit hoe moeilijk dit onderzoek nog wordt.
    Sint-Martens-Latem
  2. “Wie moet zich verantwoorden voor weggooien 100 miljoen euro?”: minister Peeters krijgt wind van voren na afvoeren tramlijn Hasselt-Maastricht
    PREMIUM
    Hasselt

    “Wie moet zich verantwoor­den voor weggooien 100 miljoen euro?”: minister Peeters krijgt wind van voren na afvoeren tramlijn Has­selt-Maastricht

    Meer dan 100 miljoen euro. Zoveel spendeerden België en Nederland sinds 2004 via studies en infrastructuurwerken in voorbereiding van de tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. Maar de tramlijn komt er niet, zo besliste minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). De definitieve keuze valt op een elektrische trambus, maar de kritiek is hard. “Wacht maar af, die trambus wordt ook begraven, maar pas nà de verkiezingen.” Aan het woord: Jos Digneffe, comitévoorzitter Lijn 20, mobiliteitsprofessor Willy Miermans én ... de stad Maastricht.