Onderwijsexpert Pedro De Bruyckere
Volledig scherm
PREMIUM
Onderwijsexpert Pedro De Bruyckere © Illias Teirlinck

Onze kinderen leren steeds minder goed rekenen: “En de bodem is nog niet bereikt”

Slecht rapport voor ons onderwijs. Leerlingen in het zesde leerjaar scoren lager voor wiskunde dan vijf jaar geleden. De cijfers voor vermenigvuldigen en het berekenen van inhoud en oppervlakte kleuren rood. Hoe komt dat, en waarom kan er niets aan gebeuren? “Deze peiling is nog slechter dan die van 2016 en die was ook al slecht.”

65 reacties

  • DIRK VAN DESSEL

    2 jaar geleden
    Wat zou er dan nog saaier zijn dan wiskunde ?
  • DIRK VAN DESSEL

    2 jaar geleden
    Zou op onze grote wijde wereld er dan nog iets zijn dat nog saaier dan wiskunde is, waarmee kinderen en studenten gepest worden en dat ze later in hun professioneel leven toch hoogstwaarschijnlijk nooit zullen nodig hebben ? De partij die zou ijveren voor de definitieve afschaffing van wiskunde les krijgt mijn stem. Waarom geen A.W.P. , een anti-wiskunde partij ?
  • Marinus Verbelen

    2 jaar geleden
    Het hoofdrekenen is gestopt bij het gebruik van de rekenmachine, net zoals het schrijven met pen zal stoppen door het algemeen gebruik van smartphone, laptop enz...mét autocorrectie aan! En we zien hoeveel fouten ze schrijven als ze met een pen moeten schrijven. Ook de vele invulboeken doen er geen goed aan. Wij kenden de tafels van 10 uit het hoofd en maakten er een spel van door ze om ter snelst op te zeggen. Ze stonden ook achteraan ons schrift net als het alfabet op het schrift Nederlands.
  • johan ruell

    2 jaar geleden
    Moet er wel nog eens mee lachen, in mijn geval althans. Heb gewoon humaniora gedaan en klop zelfs mijn zoon die 35 jaar jonger is in hoofdrekenen en die burgerlijk ingenieur is. Grappig.
  • Liliane Depauw

    2 jaar geleden
    Hoofdrekenen is uit den boze tegenwoordig net als het kennen van het alfabet, vraag hen een document te nemen bij die of die letter en ze verdwalen in het niets. Wij stonden vooraan op de lijst van goede studies, nu bengelen wij bijna achteraan, meer achteruitgang dan vooruitgang, Leve de sociale media om er dommer mee te worden.