Rombit-armbanden voorkomen ongevallen met heftrucks bij Van Moer

Beveren/Zwijndrecht -

De slimme armbanden van Rombit gaan ongevallen met heftrucks helpen voorkomen in de magazijnen van Van Moer. Het Beverse transportbedrijf investeert maar liefst 2 miljoen euro in de Antwerpse technologie. Voor Rombit gaat het om de grootste bestelling wereldwijd.

Jonas van Boxel

De armbanden van Rombit werden tijdens de coronacrisis wereldwijd beroemd als slimme oplossing om te waken over afstandsregels op de werkvloer. Maar dat is slechts één toepassing van de Rombit-technologie: zo dragen werknemers van het Antwerpse havenbedrijf de veiligheidsarmband als ze ’s nachts infrastructuur in de haven gaan inspecteren. De armband is uitgerust met lokalisatie en valdetectie, waardoor collega’s snel op de hoogte zijn bij een ongeval.

Nu gaat ook logistiekbedrijf Van Moer in zijn magazijnen de veiligheid verhogen dankzij Rombit. Op tien locaties, de meerderheid daarvan in de omgeving van de Antwerpse haven, rust het bedrijf magazijnmedewerkers uit met een armband en voertuigen met ’internet of things’ technologie. In totaal gaat het om 335 heftrucks en 600 medewerkers.

Zware ongevallen

De investering van 2 miljoen euro is geen overbodige luxe, zegt CEO Jo Van Moer. “In de laatste 12 maanden zijn er in het Antwerpse drie zware ongevallen geweest met heftrucks. Bij twee daarvan viel een dodelijk slachtoffer. Bij Van Moer doen we het zeker niet slecht op vlak van veiligheid, maar elk ongeval is er natuurlijk één te veel.”

CEO Jo Van Moer en Rombit-COO Evert Bulcke ©  Dirk Van de Velde

De investering moet onder meer aanrijdingen in het magazijn voorkomen. “Wanneer een voetganger te dicht bij een heftruck komt, gaat zijn armband trillen”, legt Evert Bulcke, operationeel directeur bij Rombit, uit. “Ook de heftruckbestuurder krijgt een melding op een scherm in zijn voertuig. Komen ze nog dichter, dan gaat een alarmsignaal af.”

Daarnaast krijgen de heftrucks een ‘anker’ dat gegevens over het voertuig en het rijgedrag van zijn bestuurder verzamelt. “Het toestel detecteert wanneer de bestuurder te snel optrekt of te veel snelheid maakt bij een bocht. Het registreert ook schokken, bij een botsing of wanneer de chauffeur bruusk moet remmen.”

Rijgedrag op de voet gevolgd

Het bedrijf krijgt iedere maand een rapport van de chauffeurs en van het voertuig. Voelen werknemers zich dan niet heel erg bekeken? “Onze vrachtwagenchauffeurs rijden ook al jaren met een soort zwarte doos in hun truck”, zegt Jo Van Moer. “Zij kunnen door veilig rijgedrag jokers verzamelen, die ze kunnen inwisselen voor prijzen in een soort interne webshop die wij hebben. Dat motiveert.”

Samir El Kaddouri Azarkan en zijn broer Nabil werken al bijna vijf jaar bij Van Moer. Samir zit er alvast niet mee in dat zijn werkgever zijn rijgedrag op de voet zal kunnen volgen. “Ik denk dat dit systeem problemen gaat voorkomen en ervoor zal zorgen dat mensen de voertuigen met meer zorg zullen behandelen. Zo moeten wij er minder vaak mee naar de technieker. En ik heb alvast geen monitoring nodig om veilig en voorzichtig te rijden”, lacht hij.

Jo Van Moer, magazijniers Samir en Nabil El Kaddouri Azarkan, en operationeel directeur Steven Pauwels ©  Dirk Van de Velde

De technologie kan het bedrijf ook helpen de heftrucks zo efficiënt mogelijk in te zetten. “Wij gaan van elk voertuig kunnen zien hoe veel het rijdt en hoe vaak het stilstaat. Zo kunnen we onze heftrucks slim inzetten en eventueel verhuizen naar andere magazijnen bij piekmomenten daar.”

Rombit, met hoofdkantoor op de Antwerpse Meir, telt 60 medewerkers en verkoopt zijn veiligheidstechnologie wereldwijd. In België is het bedrijf vandaag bezig aan installaties bij onder meer Audi Brussels, Suez en ODTH Logistics.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Bekijk meer ATV