“Overheden moeten inzet lootboxes aan banden leggen”

Het gebruik van zogenoemde lootboxes in videogames moet aan banden worden gelegd. Daarvoor pleiten de Consumentenbond en 18 andere Europese consumentenorganisaties. De organisaties vinden de lootboxes manipulatief en de marketing te agressief.

De oproep volgt op de publicatie van het rapport “Insert Coin” van de Norwegian Consumer Council, de Noorse Consumentenbond. Hierin staat hoe spelmakers met psychologische trucs spelers verleiden om lootboxes te kopen.

Lootboxes zijn digitale “mysteriepakketten” in videogames die consumenten met echt geld kopen. De inhoud is willekeurig en geeft gamers voordelen of cosmetische items die ze in het spel kunnen gebruiken. Consumenten krijgen pas te zien wat er in een lootbox zit nadat ze hebben betaald.

Spelmakers zetten aflopende timers in en geven gamers het gevoel dat de boxes nodig zijn om successen te behalen. Ook spiegelen de makers de winkansen veel rooskleuriger voor door winnaars van gewilde lootboxes onevenredig veel in beeld te brengen.

Verklaringen over de daadwerkelijke winkansen zijn nietszeggend of ronduit misleidend. Daarnaast verdoezelen de ontwikkelaars de werkelijke kosten van de boxes door denkbeeldige valuta te gebruiken.

Volgens de Consumentenbond is er dringend behoefte aan regulering: “Er moet een verbod komen op het bedrieglijke ontwerp van de lootboxes. En een verplichting om transparant te zijn over de werkelijke kosten. Plus extra bescherming voor minderjarigen. Games voor minderjarigen mogen geen lootboxes aanbieden voor echt geld en ze mogen geen ‘pay-to-win-mechanismen’ bevatten. En dat moet internationaal, dus op Europees niveau, geregeld worden.”

Meer