Huisdieren worden vaak verwend, en daar kan je als belegger op inspelen, zegt geldexpert Pascal Paepen.
Volledig scherm
PREMIUM
Huisdieren worden vaak verwend, en daar kan je als belegger op inspelen, zegt geldexpert Pascal Paepen. © Getty Images/ rv

“Sommige trends zijn blijvend, en bieden dus solide investeringskansen”: zo kun je beleggen in onze liefde voor ons huisdier

Het is een trend die al langer aan de gang is, maar zich nog sterker heeft doorgezet in tijden van lockdowns en corona: de Belgen houden van hun huisdieren en vertroetelen die graag. En dat biedt ook kansen voor beleggers. “Er zijn trends die nog vele jaren zullen aanhouden, ongeacht of de beurs en de economie het goed of minder goed doet, en de zorg voor huisdieren is er daar één van”, zegt onze geldexpert Pascal Paepen. Hij bespreekt de ondernemingen die actief zijn in de sector van huisdieren en legt uit hoe je er als belegger geld aan kunt verdienen.

  1. Helft van Vlaamse huurwoningen is niet conform, Louise (26) en Ely (44) getuigen: “830 euro huur voor een badkamer vol schimmel”
    PREMIUM

    Helft van Vlaamse huurwonin­gen is niet conform, Louise (26) en Ely (44) getuigen: “830 euro huur voor een badkamer vol schimmel”

    Je hoeft niet met een huisjesmelker te maken te hebben om kopzorgen te krijgen van je huursituatie. Maar liefst de helft van de 550.000 Vlaamse huishoudens die op de privémarkt huren, leven in een woning die niet voldoet aan de vastgelegde kwaliteitsnormen, zo blijkt uit cijfers van de Huurdersbond. Ely* en Louise* zitten in zo’n situatie en vertellen hoe moeilijk het soms is om problemen aan te kaarten én op te lossen. “Telkens ik de verhuurders contacteerde, volgden er smoesjes of excuses over vakantie, het bouwverlof, een ander groot project of een ziek familielid.”
  2. Twee jaar IT-problemen bij Fluvius. Sandrine krijgt al half jaar geen stroomfactuur: “Wat als ik ineens 3.000 euro moet betalen?”
    PREMIUM

    Twee jaar IT-problemen bij Fluvius. Sandrine krijgt al half jaar geen stroomfac­tuur: “Wat als ik ineens 3.000 euro moet betalen?”

    “Al sinds november krijg ik geen maandfactuur voor mijn elektriciteitsverbruik. Ik hou mijn hart vast voor het moment dat de afrekening dan toch komt”, zegt Sandrine Samyn aan onze HLN-consumentenexperte Safia Yachou. Zij is een van de bijna 17.000 Vlaamse huishoudens en kmo’s die hinder ondervinden door IT-problemen bij Atrias, een platform dat Fluvius ontwikkelde met de andere netbeheerders om data sneller door te sturen. Wat kan je hiertegen doen? En wanneer raakt het opgelost?