Minister van Onderwijs Ben Weyts ontkent gebrek aan urgentie over lerarentekort: “Stap voor stap”

Minister van Onderwijs Ben Weyts ©  BELGA

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts ontkent met klem dat er bij de Vlaamse regering geen urgentie zou zijn over het lerarentekort. Dat zei hij dinsdag in De Ochtend (Radio 1) in een reactie op de uitval van de toplui van het onderwijs in een opiniebijdrage. “Drie jaar geleden was er nul jaar anciënniteit voor nul vakken, vandaag is er tien jaar anciënniteit voor 20 knelpuntvakken en twee ambten”, aldus de minister.

jvh
Bron: BELGA

Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO!, en Lieven Boeve, directeur-­generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen pleiten in hun opiniebijdrage voor een nooddecreet. De maatregelen die Weyts de afgelopen maanden nam, zijn voor hen “hoogst onvoldoende”. De minister legt de prioriteiten bovendien “volledig verkeerd”, klinkt het.

LEES OOK. Onderwijskoepels klagen te laks beleid Weyts aan en komen dan maar zelf met 6 voorstellen om lerarentekort aan te pakken (+)

De twee doen zelf zes voorstellen om het probleem aan te pakken. Zo moet de anciënniteit voor zij­instromers volgens hen opgetrokken worden naar 20 jaar. De lijst met knelpuntvakken moet uitgebreid worden. Leerkrachten zouden ook niet meer door één school vastbenoemd mogen worden, maar door een scholengroep of - bestuur, vinden ze.

Weyts: “Stap voor stap”

Minister Weyts merkt op dat hij niet enkel werkt aan het lerarentekort, maar ook aan de onderwijskwaliteit. “We moeten stap voor stap vooruitgaan in beide”, benadrukt hij. Weyts pleit ervoor om aan de slag te gaan met de doorbraken om zo mensen aan te trekken. Op het voorstel om de anciënniteit tot 20 jaar op te trekken, reageert hij met te verwijzen naar het feit dat de Raad van State tien jaar geleden een gelijkaardig voorstel heeft afgeschoten. 

“We moeten de positieve aspecten accentueren”, aldus Weyts, die nog verwijst naar de loonsverhoging voor de directies en de 85 miljoen voor digitale uitrusting. Daarnaast zijn er nog de pilootprojecten waarbij onder meer kan worden nagegaan hoe in de praktijk het inzetten van masters in het lager onderwijs verloopt. Ook de vragen naar meer autonomie kunnen in de pilootprojecten uitgetest worden, zei de minister nog.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen