School in Izegem schrapt examens door lerarentekort: "Als we geen les kunnen geven, kunnen we niet evalueren"

De middelbare school Prizma Campus VTI in Izegem heeft komende examens geschrapt. De oorzaak is het nijpend lerarentekort in het onderwijs. "We hebben al langer moeite om vervanging te vinden voor praktijkvakken. Maar dit jaar is het ook lastig voor algemene vakken."Ā  Ook in het Stedelijk Lyceum Olympiade in Antwerpen worden sommige examens geschrapt.

De examens in middelbare scholen staan voor de deur. Maar de leerlingen van de Prizma Campus VTI in Izegem zullen alvast niet voor elk vak een examen voorgeschoteld krijgen. Van bepaalde vakken hebben de leerlingen niet voldoende les gekregen, omdat leerkrachten uitvielen tijdens het schooljaar en de school moeilijk vervanging vindt.Ā 

"Dat is bij ons het geval voor de vakken Nederlands en Engels in de derde graad", laat directeur Myriam Devriendt weten. "Als er geen les was, dan kan je de leerlingen moeilijk een examen geven. We hebben het proberen op te lossen door alternatieven zoals opdrachten. Maar uiteindelijk is het leerplan niet kunnen gevolgd worden. Dus is het niet juist om de leerstof over het hele jaar te evalueren."

Lerarentekort bij theoretische vakken

Voor sommige vakken valt dus het volledige examen weg. Voor andere vakken, vooral technische vakken, wordt bij de evaluatie rekening gehouden met het feit dat de leerlingen bepaalde onderdelen van de leerstof niet hebben gezien.Ā 

"Dit probleem is een pak groter dan de voorbije jaren", merkt Devriendt op. "We worden al lang geconfronteerd met de moeilijkheid om vervanging te vinden voor technische en praktische vakken. We zoeken dan naar mensen in de privƩsector. Maar die haken af omdat ze geen zekerheid krijgen op lange termijn. Nu wordt het ook moeilijk voor de theoretische, algemene vakken. Er is gewoon niemand op de markt om de leerkracht wiskunde, Frans of Nederlands te vervangen."

Ook op het Stedelijk Lyceum Olympiade in Antwerpen kampen ze met dezelfde problemen. Directeur Bram Wellens vertelt daarbij dat er ook nog een ander probleem is: "Als leerlingen een tijd lang later naar school mochten komen of eerder naar huis konden gaan, omdat er geen leerkracht aanwezig was, heeft dat natuurlijk een effect op hun leerattitudes."

Meest gelezen