BELGA/VIDAL

Vliegen wordt wellicht duurder: Europees Parlement wil gratis uitstootrechten in sector al vanaf 2025 weg

Europese luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 2025 voor ál hun vluchten CO2-uitstootrechten kopen als compensatie voor hun klimaatimpact. Dat heeft het Europees Parlement beslist. Op dit moment zijn de uitstootrechten voor ongeveer de helft van de vluchten gratis. Volgens A4E, een koepelorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, zal dit de sector meer dan 5 miljard euro per jaar kosten, en dat zou kunnen doorgerekend worden aan de klanten.

Vanmiddag werd in het Europees Parlement gestemd over verschillende wijzigingen van het ETS-systeem. Een complex systeem dat, simpel gezegd, bepaalt hoeveel broeikasgassen bedrijven mogen uitstoten.

Uitstootrechten moeten worden aangekocht, maar sommige sectoren krijgen momenteel gratis uitstootrechten. Dat is omdat ze blootgesteld zijn aan concurrentie uit landen met minder strenge klimaatregels. De luchtvaartsector valt daar ook onder. Zij krijgen ongeveer de helft van de uitstootrechten gratis.

Het Europees Parlement heeft nu beslist dat die gratis uitstootrechten moeten verdwijnen tegen 2025. Verrassend, want in het voorstel van de Europese Commissie stond 2027 en de milieucommissie van het Europees Parlement stelde 2026 voor. Normaal volgen nu nieuwe onderhandelingen tussen het Europees Parlement en de lidstaten om tot een compromis te komen

Sector reageert ontgoocheld

Airlines for Europe (A4E), een koepelorganisatie voor Europese luchtvaartmaatschappijen, reageert "uiterst bezorgd". "In 2019 gaven luchtvaartmaatschappijen 950 miljoen euro uit aan de naleving van het ETS-systeem. Tegen de huidige koolstofprijs van 80 euro per ton zou de aankoop van rechten voor 100 procent van de emissies in 2019 neerkomen op een kost van 5,2 miljard euro." 

Volgens berekeningen van A4E zouden de ETS-kosten tegen 2025 zelfs kunnen oplopen tot 6 miljard euro, een meerkost die ongetwijfeld (deels) door de klant zal moeten betaald worden. De organisatie pleit daarom voor een afschaffing van de gratis rechten tegen 2030. "Op die manier kan de Europese luchtvaartsector concurrentieel blijven met niet EU-landen en wordt de uitfasering beter afgestemd op de opkomst van CO2-arme alternatieven", aldus communicatiedirecteur Jennifer Janzen.

Meest gelezen