Miljoen Mercedes-rijders mogen geen meter meer rijden wegens remproblemen
Mercedes-Benz moet een miljoen auto's wereldwijd terugroepen vanwege mogelijke roestvorming op de rembekrachtiger. Het gaat om auto’s van de series ML, GL en R, die zijn gebouwd tussen 2004 en 2015. In mei riep het bedrijf al 292.000 wagens terug in de VS:
In het ergste geval kunnen de remmen bij deze modelseries volledig uitvallen door corrosie, zo waarschuwt de Amerikaanse consumentenwaakhond NHTSA. Onder bepaalde omstandigheden kan corrosie ertoe leiden dat de rembekrachtiger gaat lekken, waardoor de rembekrachtiging wordt verminderd, aldus Mercedes-Benz. Het is niet bekend om hoeveel auto's het in België gaat.
In totaal meer dan 993.407 auto’s
Volgens het Duitse merk kunnen als gevolg hiervan in zeldzame gevallen de bedieningskrachten op het rempedaal die nodig zijn om het voertuig af te remmen toenemen, waardoor de remweg langer wordt. Dit kan gepaard gaan met waarneembare sissende of vloeigeluiden bij het remmen. In totaal gaat het om meer dan 993.407 auto's. In Duitsland lopen de eigenaren van zo'n 70.000 auto’s gevaar.
Volgens de documenten met betrekking tot de terugroepactie die zijn ingediend bij de National Highway Traffic Safety Administration, is de oplossing niet eenduidig. Eerst zullen dealers de rembekrachtigers van de teruggeroepen voertuigen inspecteren op corrosie. Als er geen sprake van roestvorming is, kunnen de voertuigen normaal door blijven rijden. Wanneer er wel corrosie wordt ontdekt, zal een extra test bepalen hoe snel de rembekrachtiger moet worden vervangen.
Geen eenduidige oplossing voor probleem
Auto’s met slechts lichte corrosie “kunnen maximaal twee jaar blijven doorrijden”, zo staat in het document. Maar uiteindelijk zullen de rembekrachtigers toch worden vervangen. Mercedes raadt eigenaren van de getroffen modellen aan om niet meer met hun auto te rijden totdat er een inspectie heeft plaatsgevonden. Volgens Mercedes-Benz zijn er tot nu toe geen ongevallen gemeld als gevolg van de mogelijke roestvorming.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerHugo Bernaert
Robert DE REU
Paul Boeie
Christiaan Vanhove
Danny De Graeve