ANTWERPEN LIVE. Tiany Kiriloff over de kracht van Shein: “Goedkope fast fashion is niet goed voor onze planeet”

De Chinese modegigant Shein opent drie dagen lang een fysieke pop-upwinkel op de Meir in Antwerpen. Hoewel de winkel eigenlijk een showroom bleek te zijn, toonden de ellenlange wachtrijen wel aan dat Shein zeer populair is onder de jongeren. “Als je snel op nieuwe trends springt en alles aan goedkope prijzen aanbiedt, dan kan je op korte tijd een grote hype creëren. Maar ecologisch is het niet”, vertelt fashionista Tiany Kiriloff.

sodb

LEES OOK. Antwerpse pop-upwinkel Shein blijkt showroom te zijn: “Licht teleurgesteld, ik sta al twee uur te wachten”

Hoewel de webshop Shein razend populair is bij de Tiktokgeneratie, komen er toch wel veel vragen naar boven over de kwaliteit van de kledij en over de omstandigheden waarin ze gemaakt zijn.

“Ik ben niet blij met deze evolutie”, vertelt Tiany Kiriloff. “Ik denk dat we fast fashion al een tijdje proberen te vermijden en ecologischer willen produceren. Shein druist hier volledig tegen in. Het is al vijf over twaalf op het vlak van ecologie op deze planeet. We moeten meer beginnen nadenken over die overconsumptie en moeten het terugdringen. Waarom kunnen we niet meer investeren in lokale initiatieven om die ecologische afdruk te reduceren?”

Hoewel de trend van goedkope, hippe mode moeilijk tegen te houden valt, hoopt Tiany wel dat mensen meer openstaan voor betere alternatieven. “Ik hoop dat die Tiktokkers hun steentje kunnen bijdragen om jongeren aan te zetten om twee keer na te denken over wat ze gaan aanschaffen. Kledij kopen moet iets zijn waar je naar verlangt.”

LEES OOK. ‘Schone Shein’: dé webwinkel die zich volop op jonge vrouwen werpt, heeft een verdacht kantje

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Bekijk meer ATV