“Mercedes-Benz vreest niet voor eventuele machtsgreep Chinese aandeelhouders”

Chinese aandeelhouders zullen bij de Duitse autobouwer Mercedes-Benz nooit de kans krijgen het beleid te bepalen. Dat heeft Otto Källenius, topman van Mercedes-Benz, in een gesprek met de Duitse zakenkrant Handelsblatt gezegd. Ook Duitse politieke autoriteiten sluiten een grotere Chinese invloed op de constructeur uit.

Mercedes-Benz heeft met BAIC Motor en Eric Li, oprichter van Geely, twee Chinese aandeelhouders. Samen hebben die ongeveer een vijfde van de aandelen van de Duitse groep in handen.

Geen blokkeringsminderheid

Autobouwer BAIC Motor uit Peking heeft momenteel een belang van 9,98 procent in het kapitaal van Mercedes-Benz en is daarmee de grootste individuele aandeelhouder van de Duitse autobouwer.

Eric Li, oprichter van de autogroep Geely, heeft bovendien 9,69 procent van de aandelen van Mercedes-Benz in portefeuille. De Kuwait Investment Authority is met een belang van 6,84 procent de derde grote Aziatische aandeelhouder van het Duitse concern.

Het is volgens Källenius echter uitgesloten dat de Chinese aandeelhouders hun belang in de Duitse constructeur nog verder zouden opvoeren en daardoor eventueel een blokkeringsminderheid zouden kunnen uitbouwen.

De uitspraken van Källenius werden bevestigd door Winfried Kretschmann, president van Baden-Württemberg, de Duitse deelstaat waar Mercedes-Benz zijn hoofdkwartier heeft.

“Een overname van Mercedes-Benz door Chinese investeerders zal nooit mogelijk zijn”, merkte Kretschmann op. “Een dergelijke evolutie zal nooit worden toegelaten. Desnoods zal de deelstaat een poging in die richting blokkeren.”

Waarnemers kijken daarbij vooral naar Geely, dat zijn positie op de Europese automarkt gestaag versterkt. “Het Chinese conglomeraat heeft nu al banden – als eigenaar of partner – met meer dan een dozijn bedrijven die op de automarkt in Europa actief zijn”, merken ze op. “Voorbeelden zijn onder meer Volvo Cars, Polestar en Lotus.”

Kuka

Tevens wordt gewezen op de controversiële overname van de Duitse robotfabrikant Kuka zes jaar geleden door de Chinese groep Midea. Die transactie veroorzaakte in Duitsland destijds een politieke storm.

“Een dergelijke vergissing zal echter geen herhaling kennen”, beklemtoonde Kretschmann. “Sinds de overname van Kuka is het Duitse Außenwirtschaftsgesetz, dat de Duitse buitenlandse handel regelt, verscherpt. Daardoor worden Duitse bedrijven met een nationaal strategisch belang beter tegen buitenlandse inmenging afgeschermd.”

Voor Mercedes-Benz is China van groot belang. Het land is voor de Duitse autobouwer immers de grootste afzetmarkt van de wereld. Toch laat Källenius verstaan dat Mercedes-Benz niet voor een eventuele machtsgreep van zijn Chinese aandeelhouders vreest.

“Die partijen zullen hun belang niet opvoeren om een blokkeringsminderheid te verwerven”, stipte Källenius aan. “Wij onderhouden met onze investeerders bijzonder goede en sterke banden.”

(ns)

Meer
Auto