Volkswagen stopt samenwerking in Rusland, maar zwijgt over volledig vertrek
Een grote samenwerking tussen Volkswagen en de GAZ-groep wordt stopgezet, maar voorlopig is het nog wachten op een volledige terugtrekking uit Rusland van de Duitse automaker. De Volkswagen-groep gaat zijn werknemers in de fabriek in het Russische stad Nizjni Novgorod die vrijwillig opstappen een opzeggingsvergoeding betalen. De maatregel is een gevolg van de sancties wegens de oorlog in Oekraïne.
Volkswagen assembleerde in de fabriek in Nizjni Novgorod modellen van het Volkswagen-basismerk maar ook modellen van dochterbedrijf Skoda. De fabriek is evenwel in handen van de GAZ-groep, waarvan Oleg Deripaska mede-eigenaar is. En Deripaska staat op de westerse sanctielijst.
Aanvankelijk kreeg Volkswagen een tijdelijke uitzondering waardoor de fabriek actief kon blijven. Maar die uitzondering werd niet verlengd, zegt de Duitse autobouwer donderdag in een persbericht. De samenwerking met GAZ wordt nu beëindigd, zegt een woordvoerder van Volkswagen. Ongeveer tweehonderd werknemers zijn getroffen.
De Russische krant Kommersant, die onder de Russische censuurregels valt, bericht dat werknemers die voor 17 juni hun contract beëindigen nog zes maanden loon krijgen. Wie dat voor 29 juni doet, krijgt nog vijf maanden.
Volkswagen bouwde geen volledige auto’s in de fabriek die ongeveer 430 kilometer ten oosten van Moskou ligt. Wel werd er het CKD-productieproces (‘completely knocked down’) toegepast. Daarbij werden er aparte onderdelen en systemen aangeleverd die enkel nog in elkaar gezet moesten worden.
De Volkswagen-groep heeft een eigen fabriek in Kaluga, 150 kilometer ten zuidwesten van Moskou. De productie ligt er stil sinds 3 maart wegens toeleveringsproblemen, het gevolg van de sancties. Tot dusver zegt Volkswagen niets over een mogelijk volledig vertrek van de Russische markt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
De lente is het moment bij uitstek om een pretpark op de planning te zetten. De grote stormloop tijdens de zomervakantie blijft nog even uit, en vaak zit ook het weer uitstekend mee. Rest de vraag in welk pretpark jij het meeste fun beleeft. HLN Shop stipt vier kansmakers aan in vier provincies en vertelt waarom en voor wie ze niet te missen zijn. -
-
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
Ook Starbucks vertrekt uit Rusland
-
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
McDonald’s was een grote hit in Rusland: “Personeel dat lachte én propere toiletten”