Waarom de ‘ouderwetse’ trommelrem terugkeert, ook in dure nieuwe auto’s
Trommelremmen werden tot voor kort alleen nog toegepast op kleine auto’s en budgetmodellen. Duurdere auto’s zijn standaard voorzien van de beter functionerende schijfremmen. Maar de ‘ouderwetse’ trommelrem keert terug en dat heeft alles te maken met de opmars van de elektrische auto.
De trommelrem is in opkomst, maar niet zoals we hem kennen. De trommelrem van de toekomst maakt gebruik van een elektrische aansturing in plaats van hydraulisch. Hiervoor kunnen kleine elektromotoren worden gebruikt omdat de trommel door zijn ontwerp minder druk nodig heeft. Toch worden auto's ook nu al voorzien van trommelremmen en dat komt doordat remmen in elektrische auto's veel minder gebruikt worden.
Elektrische auto’s remmen grotendeels af door remenergie te recupereren. Deze energie wordt opgewekt door een generator en daarmee wordt de accu weer gevuld. Door deze terugwinning wordt de klassieke rem in het dagelijks leven steeds minder gebruikt. Bij de juiste rijstijl wordt zelfs tot 95 procent van de vertraging van je auto opgevangen door het regeneratieve remsysteem. Dat is mooi voor je accu, maar slecht voor de remschijven.
Roest zorgt voor gevaar
Wanneer je auto een paar dagen in de regen staat, is vaak al een klein roestlaagje te zien op je remschijven. Dat is er normaal gesproken zo af wanneer je een paar keer remt, behalve bij elektrische auto's. Deze roestlaag blijft zich dus opbouwen en kan in extreme gevallen zelfs leiden tot uitval van het remsysteem. Trommelremmen hebben hier geen last van, want in tegenstelling tot de ‘open’ schijven die zijn geoptimaliseerd voor koeling, is de remtrommel een gesloten systeem dat aanzienlijk minder gevoelig is voor water en vuil.
Trommelremmen: minder fijnstof
In elektrische auto's leiden trommelremmen op die manier tot duurzamere en betrouwbaardere remmen. Trommelremmen scoren in vergelijking met schijfremmen ook goed als het gaat om fijnstofvervuiling: daar waar schijfremmen de remstof ongefilterd wegslingeren, heeft het gesloten trommelremsysteem een opvangbak die tijdens inspecties geleegd kan worden. Dat is van groot belang, aangezien remblokken, banden en slijtage van het wegoppervlak direct bijdragen aan meer dan de helft van de totale fijnstofvervuiling.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
Europa wil vanaf 2035 komaf maken met verbrandingsmotor: “Voor consumenten zal het goedkoper worden”
Tegen 2035 mogen nieuwe auto’s en bestelwagens die op de markt gebracht worden geen broeikasgassen meer uitstoten. Dan zullen dus geen voertuigen met een verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden. Dat zegt het Europees Parlement. -
198
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGaston Miar
Roger Kerhove
Geert Tamsyn
Marc Van Loo
Theo Van Hoof