De zonneauto van Lightyear is af: “In de zomer rijden zónder op te laden”
Het Nederlandse automerk Lightyear heeft het definitieve productiemodel van haar zonnecelauto onthuld. De Lightyear 0 is een ruim vijf meter lange gezinsauto met vijf vierkante meter zonnepaneel op het dak en de voorkant: daarmee, zo belooft het merk uit Helmond, moet je tot 11.000 kilometer per jaar elektrisch kunnen rijden zónder te stoppen bij een laadpaal.
Om zoveel kilometers op zonne-energie te kunnen rijden, moet je echter wel in een zonniger gebied dan Nederland wonen, legt medeoprichter en CEO van Lightyear Lex Hoefsloot uit. “Automobilisten die onze auto gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer, gemiddeld zo’n 35 kilometer per dag, kunnen in de zomer maandenlang rijden voordat ze aan een oplader of stopcontact moeten. In Nederland zou dat twee maanden kunnen, in zonniger klimaten zoals Spanje of Portugal red je in theorie zeven maanden.”
Hoe goed het systeem van Lightyear werkt moet de praktijk gaan uitwijzen, maar de eerste productieversie van de 0 - die in de eerdere prototypefase opvallend genoeg nog de Lightyear One heette - belooft een stuk efficiënter te zijn dan andere elektrische auto’s. Het accupakket van 60 kilowattuur is bijvoorbeeld relatief klein, maar zou voldoende zijn voor een rijbereik van 625 kilometer per laadbeurt – exclusief de eventueel extra opgewekte zonnekilometers dus.
Efficiënter want ‘extreem gestroomlijnd’
Dat moet de Lightyear onder meer kunnen halen dankzij vier zuinige elektromotoren die ín de wielen zitten, een (naar verhouding) laag gewicht van 1.575 kilo en een gunstige luchtweerstand; volgens Hoefsloot heeft zijn bedrijf “de meest aerodynamische gezinsauto tot nu toe” ontwikkeld. Om de auto zo moeiteloos mogelijk door de lucht te laten glijden, heeft de 0 geen standaard buitenspiegels maar hele kleine ‘cameraknobbeltjes’ die volgens Hoefsloot “toch weer een procent verbruikswinst” opleveren. Ook is de auto leverbaar met afgedekte achterste wielkasten; die zorgen ook weer voor minder ongewenste wervelingen en dus voor een lager verbruik.
Omdat er dankzij dat soort doorontwikkelingen minder grondstoffen en energie nodig zijn, is de 0 volgens Lightyear een duurzamere auto dan veel andere elektrische modellen. Ter vergelijking: de ongeveer even lange Tesla Model S weegt 2.069 kilo en heeft een beduidend groter accupakket van 95 kilowattuur. Daarmee redt de Amerikaanse Lightyear-concurrent ook ongeveer 650 kilometer per laadbeurt, terwijl de Tesla geen energie opwekt met zonnecellen. De 0 kan volgens Lightyear zo’n tien kilometer bereik per uur ‘tanken’ via de zon, terwijl je hem ook aan een standaard huisstopcontact, een gewone laadpaal of een snellader kunt hangen.
Volgens Hoefsloot vormen normale elektrische auto’s daarnaast een te grote belasting voor het stroomnetwerk. “Elektrische auto’s hebben een groot laadnetwerk nodig. Die infrastructuur moet ten eerste worden aangelegd, waardoor het achterliggende netwerk meer wordt aangesproken. Dat is niet de juiste route.” Dat het netwerk niet eindeloos kan worden uitgebreid, wordt bevestigd door de recente boodschap die netbeheerders hebben afgegeven: omdat het net vol zit, worden voorlopig geen nieuwe bedrijven aangesloten. “Bovendien is een te groot deel van de stroom die we nu gebruiken nog afkomstig van fossiele energiebronnen”, vervolgt Hoefsloot. “Elektrische auto’s zijn dus niet per definitie duurzaam, maar ons eerste productiemodel is een flinke stap voorwaarts.”
Ook op het vlak van prestaties is het duidelijk dat het Lightyear vooral om zuinigheid en rijbereik gaat. De 0 mengt zich niet in de race om de titel ‘snelste elektrische auto van het moment’, in tegenstelling tot modellen van bijvoorbeeld Tesla, Lucid Motors en Mercedes-Benz. Waar die andere merken elektrokanonnen leveren die in minder dan vier seconden van nul naar honderd kilometer per uur kunnen optrekken, doet de Lightyear die zelfde sprint naar verwachting in een seconde of tien - ondanks de indrukwekkende trekkracht (1.720 Newtonmeter) van de vier elektromotoren. Ook de topsnelheid is verhoudingsgewijs bescheiden; de Lightyear haalt straks maximaal 160 kilometer per uur. Bij een constante snelheid van ongeveer 110 kilometer per uur moet de auto alsnog zo’n 560 kilometer kunnen afleggen.
Geen koopje: maximaal 946 exemplaren voor 250.000 euro
Lightyear geeft de 0 een minimalistisch interieur mee, “waarin duurzaamheid en comfort samenkomen”, aldus de bedenkers. Er is plek voor vijf personen en het binnenste is volledig samengesteld uit veganistische materialen: zo zijn de zittingen van de stoelen bekleed met ecologische microvezel-suède en worden er delen van de rotanpalm gebruikt voor sierdelen. Op het strak getekende dashboard staat een aanraakscherm met een diameter van 10,1-inch (25,7 cm) waarmee het infotainmentsysteem bediend kan worden; de software van het systeem kan draadloos ‘via de cloud’ worden opgewaardeerd.
De vooruitstrevende technologie van Lightyear, die het Brabantse bedrijf helemaal in huis ontwikkelde, kent echter wel een prijs. Elke klant die zich nu meldt voor een Lightyear 0, dient een som van 250.000 euro te betalen. De autobouwer uit Helmond (ooit ontstaan uit een studententeam dat zeer succesvol meedeed aan de World Solar Challenge, nu werken er 500 mensen) maakt maximaal 946 exemplaren en zegt de opbrengsten te gebruiken voor de ontwikkeling van de Lightyear 2, een veel goedkoper model met een richtprijs van 30.000 euro. Die moet uiterlijk in 2025 klaar zijn, de productie van de Lightyear 0 begint dit najaar en naar verwachting wordt de eerste auto in november geleverd.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?