Binnenkort elektrisch rijden "zonder" op te laden? Nederlands bedrijf stelt eerste commerciële zonnewagen voor

Het Nederlandse bedrijf Lightyear heeft de "Lightyear 0" voorgesteld, de eerste commerciële zonnewagen die ook effectief de weg op mag. Tot op heden werden auto's met zonnepanelen voornamelijk gemaakt om deel te nemen aan wedstrijden. De zonnewagen zal beschikbaar zijn vanaf november en heeft een prijskaartje van 250.000 euro. Tegen 2025 wil de fabrikant een goedkopere versie van 30.000 euro op de markt brengen.

Heel wat mensen overwegen vandaag de stap te maken naar elektrisch rijden, maar worden daarbij nog afgeschrikt door bepaalde barrières. Een van de grootste problemen die zich nu nog stellen: waar zullen we de energie vandaan halen om alle auto's op te laden wanneer iedereen de overstap naar elektrische wagens maakt? De oplossing die het Nederlandse bedrijf Lightyear voorstelt is simpel: een wagen met zonnepanelen die zichzelf kan opladen tijdens het rijden.

Tijdens een online event stelde het Nederlandse bedrijf de eerste commerciële zonnewagen voor die klaar is voor productie en ook daadwerkelijk de weg op mag: de "Lightyear 0":

Videospeler inladen...

"Elektrische wagens zijn een stap in de goede richting, maar er is een opschalingsprobleem. Tegen 2030 kunnen we verwachten dat er zo'n 84 miljoen elektrische auto's rondrijden in Europa, maar het ziet er niet naar uit dat het aantal laadpalen die evolutie zal kunnen bijhouden", aldus CEO van Lightyear Lex Hoefsloot.

"Tot nu toe was de oplossing om batterijen toe te voegen, maar dat zorgt voor extra gewicht waardoor er nog sterkere laadstations nodig zijn. Wij draaien het proces om: minder batterijen, minder gewicht, minder CO2-uitstoot en een groter bereik."

Bart Geers

Twee (zomer)maanden rijden in België zonder op te laden

De Lightyear 0 heeft een batterij waarmee de auto 625 kilometer kan rijden. Daarnaast liggen er ook zonnepanelen op het dak, die voegen 70 kilometer per dag toe aan het rijbereik. In ideale omstandigheden (in landen waar de zon altijd schijnt) zouden die zonnepanelen voor een extra 11.000 "zonnekilometers" per jaar kunnen zorgen. (Ter vergelijking: een Belgische autobestuurder reed in 2021 gemiddeld ongeveer 15.000 kilometer per jaar.) 

Het is ons doel om de wereld tegen 2035 een lichtjaar (9.460.000.000.000 kilometer) te laten rijden op zonne-energie

Lex Hoefsloot, CEO Lightyear

"Ook in België of Nederland zou je met deze wagen tot 7.000 of 8.000 kilometer uit de zon moeten kunnen halen" zei Hoefsloot begin januari nog in "Interne Keuken" op Radio 1. Al gaat dat natuurlijk om gemiddelde cijfers, we moeten daarbij ook de kanttekening maken dat er bijvoorbeeld in de winter bijna geen zon zal zijn.

Automobilisten die van plan zijn de "Lightyear 0" te gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer (35 kilometer) zouden volgens de makers in de zomer maandenlang kunnen rijden voordat ze aan een oplader of in het stopcontact moeten. In klimaten zoals België zou dat twee maanden zijn en in klimaten als Spanje of Portugal maar liefst zeven maanden. "In de winter zal je gemiddeld een keer om de twee à drie weken moeten opladen", geeft Hoefsloot toe.

Lex Hoefsloot vertelde in januari in "Interne Keuken" op Radio 1 hoe hij zelf meedeed aan wedstrijden met zonnewagen en zo het idee kreeg om een commerciële zonnewagen te ontwikkelen:

(Voorlopig) prijskaartje: 250.000 euro

De eerste lichting zonnewagens van Lightyear gingen de deur uit voor 150.000 euro, wie nu een exemplaar bestelt betaalt 250.000 euro. Enorme bedragen voor wat een commerciële wagen zou moeten zijn. De productie van de wagen begint dit najaar en de eerste auto wordt in november geleverd. Er zullen maximaal 946 Lightyear 0's gemaakt worden.

"Alle technologie is duur in het begin", aldus Hoefsloot. "We hebben gezocht naar een manier om de technologie snel te ontwikkelen en te bewijzen dat deze manier van rijden kan, maar de volgende stap is de wagens ook betaalbaar maken." Het doel is een wagen te ontwikkelen met 600 à 700 kilometer bereik voor 30.000 euro: de productie van de opvolger van de Lightyear 0 staat gepland voor eind 2024, begin 2025.

Bart Geers

Meest gelezen