Al meer dan 100 minuten op TikTok? Dan krijgen jongeren voortaan waarschuwing te zien

Ben je tussen de 13 en 17 jaar oud? Dan krijg je binnenkort een melding als je langer dan 100 minuten op één dag op TikTok zit. Het is één van de nieuwe opties in de app om het gebruik ervan te beperken. TikTok hoopt hierdoor alle gebruikers meer inzicht te geven in hun gebruik van de app. Ze krijgen namelijk al veel langer kritiek door het overmatig gebruik door jongeren. 

TikTok kondigde vandaag een aantal manieren aan waardoor ze gebruikers willen waarschuwen voor overmatig gebruik. Zo kan je vanaf nu makkelijk bekijken hoelang je op de app zit en hoe vaak je de app opent.  Als gebruiker kan je er ook voor kiezen om wekelijks een verslag te krijgen over je gebruik en je kan instellen hoelang je TikTok maximaal wil gebruiken eens je de app opent.  Jongeren tussen de 13 en 17 jaar krijgen vanaf nu ook een melding als ze langer dan 100 minuten per dag op de app zitten. Alle nieuwe functies worden de komende weken ingevoerd.

"Bij TikTok vinden we dat onze digitale ervaringen moeten entertainen, verbinden en verrijken. Een verantwoord gebruik van devices en apps gaat niet alleen over een gezonde schermtijd, maar ook over het idee dat mensen de controle hebben over hun eigen online-ervaringen en hun gevoel daarbij. Daarom zetten we in de komende weken nu een aantal stappen om het digitale welzijn van onze communityleden te ondersteunen, terwijl zij creëren en ontdekken op TikTok."

TikTok onder vuur

TikTok komt met deze maatregelen omdat het al langer onder vuur ligt. In maart begonnen openbare aanklagers uit acht Amerikaanse staten een onderzoek, dat zich onder meer richt op de technologie die het bedrijf toepast om jongeren langer aan het telefoonscherm gekluisterd te houden. 

Om tegemoet te komen aan de klachten en om beter te begrijpen hoe gezinnen met schermtijd omgaan, werkt TikTok nu samen met het bedrijf "Internet Matters", dat zich inzet voor een veilig gebruik van het internet. CEO Carolyn Bunting: Uit het onderzoek bleek dat jongere gebruikers de behoefte hebben aan ingebouwde functies en instellingen die hen ertoe aanzetten om niet alleen kritisch na te denken over de tijd die ze online doorbrengen, maar hen ook aanmoedigt om de schermtijd op de app actief te beheren. Het is belangrijk dat ze het idee hebben dat zij controle over hun online-ervaring hebben en worden geholpen om bewuste keuzes te maken."

Meest gelezen