Een hamburger en 2 frietjes: Dit is het nieuwe logo van de vervanger van McDonald's in Rusland

Het bedrijf dat de fastfoodrestaurants van McDonald's overneemt in Rusland heeft het nieuwe logo onthuld. De wereldberoemde gele M van McDonald's wordt vervangen door een meer abstract logo van een hamburger en twee frietjes. Door de oorlog in Oekraïne heeft McDonald's al zijn 850 restaurants in Rusland verkocht aan een lokale overnemer. De nieuwe restaurants openen zondag. Onder welke naam dat zal gebeuren, is nog niet bekend.

Vorige maand maakte de Amerikaanse fastfoodketen McDonald's bekend dat het al z'n restaurants in Rusland wil verkopen, omdat de oorlog in Oekraïne "niet strookt met de waarden van het bedrijf". 

Enkele dagen later al werd een nieuwe overnemer uit Siberië gevonden,die al 25 McDonald's-restaurants uitbaatte. Hij heeft alle 850 restaurants overgenomen en gaat ze uitbaten onder een nieuwe naam en nieuw merk. 

De gele M van McDonald's is intussen uit het straatbeeld verdwenen in Rusland. Vandaag heeft de uitbater het nieuwe logo bekendgemaakt: een hamburger en twee frietjes tegen een groene achtergrond. 

"Het groen verwijst naar de kwaliteit van de producten en de bediening van de klanten", zegt een woordvoerder van het nieuwe bedrijf aan het Russische persagentschap TASS.

De nieuwe naam die de restaurants gaan krijgen, is nog niet bekend. Ook de namen op de menukaart die verwijzen naar McDonald's, zoals Big Mac en Chicken McNuggets, worden vervangen. 

Grote opening op nationale feestdag Rusland

Zondag staat de grote opening gepland, niet toevallig op de Russische nationale feestdag. Die dag zullen 15 restaurants in Moskou en de regio rond de hoofdstad opengaan. Over twee maanden zouden er in totaal 1.000 nieuwe restaurants over het hele land open zijn.

McDonald's heeft een grote symbolische waarde in Rusland. Het was het eerste westerse bedrijf dat in 1990 een filiaal opende in Rusland, toen nog deel van de communistische Sovjet-Unie. Urenlang stonden duizenden mensen te wachten in Moskou op hun eerste McDonald's-hamburger. Sindsdien is McDonald's hét symbool van de Amerikaanse lifestyle en het kapitalisme. Na 32 jaar is dat symbool nu dus definitief verdwenen.

Meest gelezen