“Ik kon er echt een schepje bovenop doen”: Max Verstappen wint op stratencircuit van Azerbeidzjan na rampdag voor Ferrari
Formule 1Geweldige dag voor Red Bull, rampdag voor Ferrari. Max Verstappen heeft de GP van Azerbeidzjan gewonnen, de achtste manche van het Formule 1-seizoen. Een één-tweetje voor Red Bull, want Sergio Perez werd tweede. Verstappen profiteerde optimaal van uitvallen van Charles Leclerc, die aan de leiding reed maar in ronde 20 plots te kampen kreeg met motorproblemen. Ook Carlos Sainz finishte niet. Verstappen vergroot uiteraard zijn voorsprong op Leclerc in het WK-klassement. Ook bij Mercedes overigens lachende gezichten. George Russell werd derde, Lewis Hamilton vierde.
Al voor de vierde keer op rij vertrok Charles Leclerc vanop P1, maar Sergio Perez stoof hem bij de start onmiddellijk voorbij. Max Verstappen wilde het voorbeeld van zijn Red Bull-ploegmaat volgen, maar de Monegask beet op het erg smalle en genadeloze stratencircuit van Baku van zich af.
Voorts géén brokstukken of akkefietjes bij de start: zeldzaam in Azerbeidzjan.
Het duel tussen Leclerc en Verstappen werd abrupt beëindigd door Carlos Sainz, op dat moment op de vierde plek. De Spanjaard ging van de baan: einde race en virtual safety car. Bij Ferrari schakelden ze en riepen ze Leclerc naar binnen voor de switch naar de harde band zonder al te veel tijdverlies. Met dat nieuw setje banden moest Leclerc het wel nog 40 ronden volhouden. Het was de gok waard, zo oordeelden ze bij rode brigade.
Verstappen kon in ronde 15 “zonder fighting” voorbij Perez. Geen grote risico’s, want Leclerc reed op dat moment al op amper negen seconden van de Red Bulls. Vijf ronden later werden ook Verstappen en Perez naar binnen geroepen. Leclerc ging zo terug naar de leiding. Bij Red Bull hoopten ze vurig dat Leclerc het op het einde van de race bijzonder zwaar zou krijgen met die veel oudere band. “Misschien moet hij wel nog een keer naar de pits.”
Ook Leclerc out
Maar de winst kwam niét aan op strategie of bandenmanagement... Want de baaldag bij Ferrari werd compleet. Opeens kwam er rook uit de wagen van Leclerc. Motorissues. Einde race. Verstappen zo opnieuw naar de kop, en Perez naar P2. De derde, George Russell, vormde dan al lang geen bedreiging meer. De race was gelopen.
Red Bull maakte het één-tweetje zonder problemen af. Een fenomenaal weekend. En ook bij Mercedes zullen ze Bakoe tevreden verlaten. Russell werd derde, Lewis Hamilton vierde. Ferrari likt ondertussen zijn wonden.
Max Verstappen glunderde van oor tot oor. “Ik ben heel blij, want ik had eindelijk de juiste balans in de auto. Ik had een ongelooflijk tempo en ik kon goed op de banden letten. Ik kon er vandaag echt een schepje bovenop doen. Ik had natuurlijk wel een beetje geluk door de uitvalbeurten van Ferrari, maar de auto was erg goed vandaag. De grip was goed en ik hield de banden heel, dat is wat je nodig hebt”, aldus de Nederlander.
De negende manche van het seizoen, de GP van Canada, volgt komende zondag op het Circuit Gilles-Villeneuve in Montreal.
Ben jij een Formule 1-kenner? Speel mee met de Gouden Formule 1 en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro!
Liveblog
WINST VOOR VERSTAPPEN
Perez op twee, Russell op drie en Hamilton op vier.
NOG VIJF RONDEN
45/51: Hamilton naar P4
Russell op de derde stek, Hamilton op de vierde. Bij Mercedes zullen ze tevree zijn.
44/52: Perez met snelste raceronde
De voorsprong van Verstappen op Pérez loopt op naar 17 seconden. Toch lijkt zijn teamgenoot wel met het extra punt voor snelste raceronde aan de haal te gaan.
42/52
Veiligheid boven alles bij Red Bull. Verstappen krijgt van het team de opdracht om geen DRS meer te gebruiken. Tijdens de trainingen liepen ze namelijk tegen problemen aan.
40/52: ducttape
Tsunoda reed op een knappe zesde plek rond, maar zijn achtervleugel is kapot. Er is gevaar voor losvliegende stukken, dus stuurt de wedstrijdleiding hem naar de pit voor herstellingswerken. Bij AlphaTauri lossen ze het probleem op met ducttape... Het gevolg: de Japanner kan geen beroep doen op DRS. En valt terug naar plek 13. Erg zuur.
38/51
Hamilton gaat voorbij Tsunoda en rijdt op de vijfde plaats, al zit hij ruim twintig seconden achter teamgenoot Russell. De zevenvoudig wereldkampioen klaagt opnieuw over het gestuiter van de auto. "Dit is bijna niet vol te houden.”
35/51: opnieuw groene vlag
1. Verstappen
2. Perez: + 12.3
3. Russell: + 30.1
4. Gasly: + 40.2
5. Tsunoda: + 40.8
34/51: en nu maar naar de pits
Ideaal moment voor Red Bull om er een nieuw setje banden op te leggen. Dan zijn die bandenissues ook van de baan. Nu kan Verstappen vol naar de winst rijden.
33/51: Magnussen ook out
Exit Magnussen. Hij kreeg al te horen dat het niet goed zit met de temperaturen van zijn Haas. Dat vertaalt zich ook in de praktijk. Rook, enginetroubles. Virtual safety car.
30/51: Max gaat te snel
Verstappen krijgt te horen dat hij een halve seconde per ronde te snel gaat. Bij Red Bull vrezen ze dat de banden het zo niet gaan uithouden. "Je weet hoe het voelt om hier een race te verliezen", krijgt Verstappen niet echt tactvol te horen van zijn engineers...
28/51: middenveld
Vooraan grote verschillen tussen Verstappen, Perez, Russell en Gasly. Dus moeten we op zoek naar spektakel in het middenveld. Norris gaat voorbij Stroll naar positie 13.
26/51
Het zal deugd doen. Hamilton gaat voorbij Ricciardo - die nog op de oude band rijdt en amper verdedigt - naar een vijfde stek. Russell op P3, Hamilton op P5. Goed voor Mercedes. Daartussen zit dus Gasly, ook opmerkelijk.
25/51: Vettel langs Ocon naar P8
22/51
Beide Ferrari's dus out. Bij Red Bull lijken ze op weg naar een één-tweetje.
1. Verstappen
2. Perez: + 5.8
3. Russell: + 15.2
4. Gasly: + 35.3
5. Ricciardo: + 36.4
20/51: OOK LECLERC OUT!
Rook bij de Ferrari van Leclerc! Motorproblemen. Ook de tweede Ferrari out!
19/51: Verstappen naar binnen!
Leclerc dus terug naar de leiding. Verstappen op 13 seconden.
Belangrijk wordt het bandenmanagement. Red Bull nu dus met nieuwe banden waarmee ze de race wellicht gaan kunnen uitrijden. De vraag is: kan Leclerc dat ook?
18/51: Hamilton voorbij Ocon
Een gedurfd manoeuvre van Hamilton. Hij gaat voorbij Ocon naar P9.
18/51
1. Verstappen (nog niet gestopt)
2. Leclerc: + 7.7
3. Perez: + 25.8
4. Russell: +28.3
5. Alonso: + 39.4 (nog niet gestopt)
17/51: pitstop Perez
Daar is de stop bij Red Bull. Perez als proefkonijn. Maar wel een erg trage pitstop...
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM2
Na de verlenging van Alonso bij Aston Martin: wat zijn de gevolgen voor Max Verstappen en co?
-
Spaargids.be
Wat gebeurt er met je woonlening, spaarcenten en verzekeringen bij een scheiding?
Scheiden heeft heel wat implicaties, ook op financieel, legaal en administratief vlak. Aangezien een gewaarschuwd mens telt voor twee, overloopt Spaargids.be hieronder de belangrijkste aandachtspunten wanneer je relatie op de klippen loopt. -
PREMIUM16
De ‘rust’ bij Red Bull is bedrieglijke schijn: hoe nieuwe wending in machtsstrijd Max Verstappen dichter bij Mercedes brengt
De interne oorlog bij Red Bull woedt onverminderd. Maar het grof geschut bovengronds heeft plaatsgemaakt voor tactische manoeuvres achter de schermen. Met, jawel, Christian Horner die almaar meer terrein verovert, nu helemaal voor zijn eigen agenda gaat en zich niet schroomt om zijn geschut ook op Max Verstappen te richten. Met een wapen genaamd...‘Alonso’. -
-
PREMIUM2
Wellicht hét thema dat de paddock nog het meeste bezig houdt: waarom blijft naam werkneemster die kloeg over Horner geheim?
-
Independer
“Hond van 35 kg zonder beveiliging op achterbank wordt projectiel van 1 ton”: zo vervoer je je viervoeter wél veilig in de auto
Heel wat Belgen hebben een hond en een auto, en het gebeurt dan ook vaak dat die twee er samen op uittrekken. Maar zijn er bepaalde regels die je moet volgen als je een hond vervoert in de wagen? En wat als je huisdier het interieur van je voertuig beschadigt? Independer.be informeert. -
PREMIUM9
Waarom het Lewis Hamilton niet deert dat hij keer op keer naar huis wordt gereden door z’n ploegmaat
Lewis Hamilton (39) die sneller rijdt dan teamgenoot George Russell: het is een zeldzaamheid geworden. Enkel in de kwalificaties in Suzuka lukte het nog eens. Amper een paar maanden geleden had het hem in de gordijnen gejaagd. Vandaag lijkt het hem niet te deren. Hoe komt dat? En neen, het is niet omdat hij berust in zijn lot. -
PREMIUM8
Onze F1-watcher hoort in Suzuka hoe geruchtenmolen rond Verstappen overuren draait: “Deal met Mercedes erg dichtbij, als je alles samenlegt”
-
PREMIUM9
Dan toch een keerpunt? Waarom een Brit met Vlaamse roots de neutrale F1-toeschouwer nieuwe hoop heeft gegeven
-
Na Hamilton plukt Ferrari nu ook een Belg weg bij Mercedes: D’Ambrosio wordt adjunct teambaas en hoofd van de jeugdacademie
Ferrari blijft maar shoppen bij Mercedes. Na de gevoelige overstap van Lewis Hamilton, verliest Mercedes nog twee personeelsleden aan de Italianen. Waaronder ook een Belg: Jérôme d’Ambrosio (38). De voormalige F1-piloot wordt er assistent van de Franse ploegbaas Frédéric Vasseur én zal er de jeugdacademie leiden. -
6
“Ze is erg overstuur, bang, geïntimideerd en eenzaam”: familievriend van vrouw die Horner aanklaagt, trekt aan alarmbel
Het gaat niet goed met de werkneemster van Red Bull die teambaas Christian Horner beticht van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Een familievriend vertelt aan de BBC dat ze “erg overstuur, boos, bang, geïntimideerd en eenzaam” is. -
PREMIUM6
ONS RAPPORT. “De jonge Britse invaller van Ferrari is uit het juiste hout gesneden”: net geen maximumscore voor debutant in Saoedi-Arabië
21 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarko Decandt
willy staes
Anthony Peeters
Jos Vandermeulen
Linda D'Haese