‘Battlefield 2042‘ hoopt eindelijk de tweede versnelling te vinden
gamesBattlefield 2042 schoot bij release eind 2021 hakkelig en stroef uit de startblokken. De makers geven dat grif toe en - veel belangrijker voor de veelal teleurgestelde fans – ze engageren zich voor een langdurige ondersteuning en verbetering van de game. ‘Season 1: Zero Hour’ is de eerste stap.
Eerst even dit: ‘Season 1: Zero Hour’ is niet de goddelijke patch die alle problemen rechtzet die ‘Battlefield 2042’ vaak terecht maar soms ook onterecht verweten worden. Aan de oppervlakte presenteert ‘Zero Hour’ zich zelfs eerder als een typische reguliere contentdownload, die een nieuwe map, een nieuw personage, nieuw wapentuig, nieuwe voertuigen, etc. aan de game toevoegt. Allemaal leuk en aardig, maar meer daarover verderop. Minstens zo belangrijk voor de tweede adem of langetermijnambities van ‘Battlefield 2042’ is hoe (en of) er iets wordt gedaan aan wat er allemaal schort aan de basis game. Laten we dus liever daar mee beginnen.
Minder is meer
Het klonk allemaal zo indrukwekkend: multiplayerslagvelden met 128 spelers! In de praktijk bleek het helaas te veel van het goede. Je zal daarom op de bestaande mappen nog wel met 128 terechtkunnen, maar elke nieuwe map die vanaf seizoen 2 aan de game wordt toegevoegd, zal specifiek ontworpen zijn voor 64 spelers. De bestaande mappen krijgen in de toekomst wel grondige renovaties, te beginnen met Kaleidoscope in augustus en Renewal in Season 2. Die aanpassingen brengen vooral meer vernietigbare objecten én simpelweg meer objecten. Kwestie van meer dekking te bieden tegen de nu vaak al te ‘naakte’ wijd open blikvelden van snipers of boordschutters. Soms worden er hele sectoren gesnoeid om meer focus en intensiteit naar de rest van de map te brengen.
Andere beloofde verbeteringen, waarvan sommige al met mondjesmaat (en niet altijd even vlekkeloos) werden toegepast, draaien rond gunplay, visuele weergave en optimalisatie. Zo worden de terugslaganimaties opgeschroefd. Een absolute must, want in een shooter moet je het ‘voelen’ wanneer je de trekker indrukt. De animaties van andere spelers zouden makkelijker te ‘lezen’ worden, zodat je daar gepaster op kan reageren. En een heleboel onderliggende technische problemen die de game zelfs op top-pc’s doen stotteren of input-lag veroorzaken, zouden worden aangepakt. Weet wel: dit staat op de ASAP todo-lijst van de makers. Lees: nog niet voor dit Season 1 … en waarschijnlijk ook niet voor overmorgen.
Voertuigkiller Ewelina
Zero Hour voert een nieuwe specialist op. Specialiste eigenlijk. Ze heet Ewelina Lis, is Poolse origine en wat men in dit soort shooters een ‘voertuigkiller’ noemt. Met haar nieuwe raketwerper vuurt je projectielen af die je zelf naar hun doel kan leiden. Ze ziet ook welk land- of luchtvoertuig al beschadigd is voor efficiëntere prioriteren van doelwitten. Nieuwe voertuigen zijn twee aanvalshelikopters die wanneer ze naar stealth modus schakelen hun offensieve capaciteiten inruilen voor een bescherming tegen lock-onraketten.
Exposure is de naam van de nieuwe map en die situeert zich in de Canadese bergen. Een heel verticale map en op elk punt een verbetering tegenover waar de game bij release mee kwam aanzetten. Een goeie mix van open-en meer closecombat-hotspots creëert een breed buffet voor elk type voertuig- en infanteriespeler. Over de nieuwe wapens zijn we vooralsnog minder enthousiast, maar dat is persoonlijk. Die kruisboog met antipersoneel- en antivoertuigpijlen vindt vast wel een paar liefhebbers.
Het is menens
Season 1 luidt ook de Battle Pass in, een levensnoodzakelijk progressiesysteem waarmee je louter door te spelen elk seizoen door 100 tiers kan ‘opklimmen’ en waarbij je telkens nieuwe wapens, gadgets, emblemen of cosmetische items vrijspeelt. Wie betaalt voor de Premium Tiers krijgt enkel meer van dat cosmetische lekkers, dus ‘Battlefield 2042' loopt verstandig om het Pay to Win-moeras heen. Tenslotte krijgt ook het Portal-luik een paar extra’s met onder andere een nieuwe Builder-toolset voor Superiority-mode.
Games zoals ‘Rainbow Six Siege’ bewezen dat een start in mineur, mits toegewijde ondersteuning en in samenspraak met de spelersgemeenschap, alsnog kunnen uitgroeien tot een succes. De makers van ‘Battlefield 2042' lijken zich iets gelijkaardigs voor te nemen. Een koppig achterhoedegevecht in een nu al verloren zaak of het begin van een zeldzame comebackstory. We hopen op die tweede optie en al zijn we er (nog lang) niet, Season 1 en meer nog: de aangekondigde algemene verbeteringen, zijn alvast een eerste stap in de goeie richting. Dat er al minstens 5 seizoenen op de planning staan, sterkt het gevoel dat het hen menens is.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
games
Xbox komt verder en verder los van zijn gameconsole
Aan de vooravond van hun jaarlijkse videogamepresentatie, nu zondag, geven toplui van Xbox aan hoe ze de komende twintig jaar van Microsofts smaragdgroene videogamemerk zien. Consoles staan nog altijd in hun glazen bol, maar ze worden meer dan ooit overstemd door het Game Pass-streamingaanbod. Dat zet nu ook zijn eerste stappen naar Smart TV. -
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
Horror, nagelbijtende spanning, rampenfilmspektakel maar niet zonder zen-momenten, dat is ‘Pacific Drive’. Het is echter ook routineus, met talloze grote en kleine frustraties. Een survivalgame, een roguelite en een automechaniek-simulator. Het is origineel, wraakroepend, verslavend, vervloekt … ach, ‘Pacific Drive’ is van alles maar absoluut niet voor iedereen. -
-
Anderhalf jaar na lancering heb je nog steeds forse dosis geluk nodig om een Sony PlayStation 5 op de kop te tikken
-
Kortrijk
Game-opleiding Howest werkt samen met Amerikaanse universiteit
In het Amerikaanse Atlanta heeft de game-opleiding van de Hogeschool West-Vlaanderen Howest een samenwerkingsakkoord gesloten met die van de Georgia State University. Bedoeling is studenten, professoren en opleidingen uit te wisselen. -
Mijnenergie
Uitsteltermijn plaatsing digitale meter bijna ten einde: is vrees voor factuurshock terecht?
De uitsteltermijn voor de plaatsing van de digitale meter loopt bijna af. Wie tussen 2009 en 2021 zonnepanelen heeft geïnstalleerd, kan die meter nog tot 31 december van dit jaar tijdelijk weigeren. Veel consumenten vrezen dat het einde van die uitsteltermijn meteen ook een stevige opstoot op de energiefactuur met zich zal meebrengen. Mijnenergie.be ging na of die angst gerechtvaardigd is. -
Wat is de beste Mario Kart-racer? De wetenschap biedt uitkomst dankzij een 19de-eeuwse methode
-
gamereview
‘Alone in the Dark’: de geslaagde verrijzenis van een culttitel
-
gamereview
In game ‘Furnish Master’ richt je huizen in alsof ze voor jezelf zouden zijn. Maar plezant is anders
Bij ‘Furnish Master’ mag je jouw innerlijke Bart Appeltans of Kelly Claessens naar boven halen en zelf een ruimte inrichten. Volgens maker Alexander Blintsov – ja, het is er maar eentje – kan dit heel intuïtief en vlotjes. Dat hebben wij toch een beetje anders ervaren. Misschien verschilt zijn definitie van intuïtief gewoon van de onze. Dat kan ook. -
gamereview
Game ‘Sniper Elite 5’ is veel plezieriger dan hij zou mogen zijn
Wat doe je wanneer je een nazi door het veld ziet strompelen? Nog eens schieten! Je zult het meermaals meemaken in ‘Sniper Elite 5’, een scherpschuttersgame die veel plezieriger is dan zijn schrale presentatie en zijn gebrek aan vernieuwing doen vermoeden. -
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over