GAMEREVIEW. ‘Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge’ is een retrogaming-triomf
Er is een nieuwe ‘Teenage Mutant Ninja Turtles’-game uit, en hij lijkt ontzettend hard op de videogameklassiekers die spelers op leeftijd zich misschien nog uit hun NES- of Sega-tijden zullen herinneren. Maar het écht krasse aan ‘Shredder’s Revenge’ is dat hij tegelijkertijd een heel moderne game is, die precies de juiste componenten van die classics gewoon aan boord houdt, en de andere dan weer helemaal in de hakselaar heeft gegooid.
Ha, die ‘Teenage Mutant Ninja Turtles’-games uit de vroege jaren 90. De échte hype van de vier goedgemutste martial arts-schildpadden ging een beetje voorbij aan wie toen tiener was, want de immens populaire videogames waren maar een afgeleide van de veel populairdere animatiereeks en de action figures waarmee de (vandaag tot oudere millennials opgegroeide) klein mannen zich bezighielden. Maar wat hebben we onze duimen rauw gerammeld op titels als ‘Turtles in Time’ (1992 verschenen op de Super NES), de populairste en beste van het stelletje. Precies – maar dan ook preciès – die magie zindert nu terug doorheen het rijkelijk late vervolg ‘Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge’.
Lekker oldskool
Het is een game die een uitgesproken retrovibe uitademt. Dat betekent: tweedimensionale pixelgraphics, schrille geluiden, een minimum aan dialogen (de originele stemacteurs uit de animatiereeks roepen ‘Cowabunga!’, slechteriken als Bebop en Rocksteady bulderen ‘Moehahaha!’) en kleurrijke decors als de straten van Manhattan of de daken van wolkenkrabbers. Maar de manier waarop de grafische designers van de Canadese studio Tribute Games die – met drie decennia extra computerkracht in hun tengels – klassieke motieven naar moderne consoles hebben gebracht is waarlijk verbluffend.
Er zit scherpte en detail in ieder wezen en object dat op het theater verschijnt, met duidelijke zwarte lijnen en kranige kleuren. Het is, zoals de allerbeste pixelgraphics-games, een game waarvan onbevangen spelers op het eerste gezicht zullen denken dat ze een Super NES-game op hun PlayStation 5 aan het spelen zijn. Tot ze beelden uit die originele Super NES-game op YouTube zien, en ze duidelijk zien hoe alles wat je op het scherm ziet veel meer afgetekend en secuur is.
Hetzelfde geldt voor de sterk gemoderniseerde animaties. En er is een speciale vermelding op zijn plaats voor de beeldgrappen die de makers uithalen met het Foot Clan-voetvolk dat je van de straten moet borstelen: voordat ze mee in de rij komen te staan om klop te krijgen van je Turtle, betrap je ze onder meer op een moment waarop ze yoga aan het beoefenen zijn of op een computerklavier zitten te tokkelen.
Prettige drukte
Als de graphics, animaties en decors in ‘Shredder’s Revenge’ een perfect gelukte balanceeract zijn geworden tussen wat oud en nieuw mocht zijn, dan geldt dat in exponentiële mate voor de gameplay. Het is een – opnieuw – ongegeneerd ouderwetse manier van spelen, maar je krijgt er wel een heel arsenaal aan perfect afgemeten knoppencombinaties, superaanvallen en team attacks (waarbij je onder meer met twee een vijand sandwicht) bij. Het uitstekend uitgezette leveldesign, afgekruid met een keurige choreografie van aanvallers, nodigt je ook uit om bij iedere vers af te lappen vijand wat dieper in die spelmechanieken te duiken.
In coöp, waar je met maximum zes spelers tegelijk aan de slag kunt, wordt het prettig druk op het scherm, want het aantal vijanden die ten tonele verschijnen loopt (gelukkig ook weer niet evenredig) op met het aantal spelers. En jawel, de actie wordt vrij snel repetitief, het enige wat we de game min of meer zouden kunnen aanwrijven. Maar laat ons het dan even eerlijk houden: dat waren de originele games gewoon ook. De kracht van ‘Shredder’s Revenge’ is dat de makers van de game erin zijn geslaagd om ook de eerder ongrijpbare kwaliteiten van de originele games – zoals dus die behaaglijke repetitie – opnieuw naar het scherm te brengen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
"Ga naar buiten, haal een frisse neus", snoeft nieuwsanker nadat Willis (13) als eerste ooit 'Tetris' uitspeelt
Een grapje van het Britse nieuwsanker Jayne Secker schiet bij veel gamers in het verkeerde keelgat. Na de glansprestatie van Willis ‘Blue Scuti’ Gibson die ‘Tetris’ uitspeelde, snoeft ze dat hij beter “naar buiten zou gaan om een frisse neus te halen”. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
gamereview
Wat als balletje van ‘Pong’ eigen leven ging leiden? ‘Qomp2' zet oefening om in creative game
-
gamereview
Veel brood, veel spelen: worstelgame ‘WWE 2K 24' laat zien wie de koning is
“Don’t try this at home, school or anywhere!” De nieuwe worstelgame van WWE dropkickt met de deur in huis, grijpt een klapstoel en beukt er de concurrentie mee tegen de mat. Met dank aan een berg verschillende spelmodi, een reeks iconische oude en nieuwe worstelaars én vooral netjes gebalanceerde gameplay. -
Baldur's Gate 3 grote winnaar bij BAFTA Games
Baldur’s Gate 3 is met vijf prijzen de grote winnaar geworden van de BAFTA Games. De British Academy Video Game Awards werden voor de twintigste keer uitgereikt. De uitreiking werd georganiseerd door de British Academy of Film and Television Arts. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over
-
Avondje mediaopvoeding voor ouders: “Waarom kleeft je kind aan de smartphone of tablet en wat doe je eraan?”
Hoe stel je bij je kinderen grenzen aan schermtijd? Welke filmpjes verschijnen er op TikTok, YouTube en Twitch? Wat is er zo leuk aan gamen? Ouders krijgen antwoorden op die vragen tijdens een avondje mediaopvoeding.Oudenaarde -
gamereview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ lost hoge verwachtingen in én gaat er los over ook: 10/10
Ze hebben de ‘in de pas lopen tijdens de parade in Junon’-minigame aangepakt en zowaar leuk gemaakt. Voilà, meer heb je als ‘Final Fantasy VII’-fan eigenlijk niet nodig om te weten dat ‘Rebirth’, het tweede deel uit de remake-trilogie van één van de meest succesvolle RPG’s ooit, meer dan alle verwachtingen inlost. Want dat dit een fenomenaal spel zou worden, stond sowieso al buiten kijf. Maar dat het zó straf zou zijn, dat had zelfs de meest optimistische positivo niet durven dromen. -
gamereview
‘Lil Guardsman’ is klein maar fijn pareltje vol absurde humor in klassieke ‘point & click’-stijl