Hoeveel geld bespaar je als je 110 of 100 per uur op de snelweg rijdt?

Nog maar 110 of 100 per uur op de snelweg, hoeveel geld bespaar je daar eigenlijk mee? De cijfers variëren van auto tot auto en van onderzoek tot onderzoek, maar de conclusie is telkens dezelfde: heel wat. “Rationeel gezien is er alleen maar winst.”

Koen Baumers

LEES OOK. Van uitgebreid sociaal tarief tot trager rijden op snelweg: hoe haalbaar zijn voorstellen om koopkracht te verhogen?

Volgens het Europees Milieuagentschap bespaar je 12 procent diesel en 18 procent bij benzine als je in plaats van 120 km per uur nog maar 110 rijdt. En bij 100 km per uur verbruik je uiteraard nog minder.

“De luchtweerstand van je wagen wordt groter bij hogere snelheid, dus die 20 km per uur trager maakt een groot verschil uit”, zegt brandstofspecialist Mark Pecqueur, docent aan Thomas More. “Het wordt ook veiliger, omdat het snelheidsverschil tussen auto’s en vrachtwagens daalt. Maar hou er ook rekening mee dat de reistijd verhoogt, zeker voor wie professioneel veel onderweg is. En dat heeft ook een kostprijs.”

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) voerde de 100 km per uur al in op de Brusselse ring. In theorie doe je dan tien minuten langer over 100 kilometer, maar door het drukke verkeer op de wegen valt het tijdsverschil in de praktijk lager uit.

“Rationeel gezien is er alleen maar winst”, zegt Marie Desrousseaux, mobiliteitsspecialist bij de Bond Beter Leefmilieu. “De broeikasgassen dalen met 8 procent, de stikstofuitstoot met 10 procent. Vanuit milieu-oogpunt pleiten wij er al lang voor. We zijn blij dat het bevestigd wordt door specialisten die naar koopkracht kijken. Het bewijst de effectiviteit van een maatregel die zelf geen euro kost.”

Wat denk jij? Vind jij het een goed voorstel om minder snel te rijden om meer te kunnen uitgeven?

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER