Burgemeester Van Looy en schepen Vanmarcke in de Oude Keerbeergsebaan. © Erik Van Eycken

Alsnog extra trajectcontroles in Bonheiden: “We houden alles in eigen handen, er gaat geen geld naar een privébedrijf”

Bonheiden -

Er komen alsnog tien trajectcontroles is Bonheiden en in deelgemeente Rijmenam. Het bestuur vindt dat nodig omdat de gemiddelde snelheid in tal van straten veel te hoog ligt. “Zeker op schoolroutes, in dorpscentra en langs smalle landelijke verbindingswegen zorgt overdreven snelheid vaak voor gevaarlijke situaties”, klinkt het bij schepen van Mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld).

Erik Van Eycken

Het gemeentebestuur zet in op veiligheid en leefbaarheid en kiest voor de verdere uitrol van trajectcontroles. “Dit is een zeer effectief systeem, gezien de snelheid van élk voorbijrijdend voertuig wordt gemonitord. Het is tevens een eerlijk systeem omdat de snelheid niet op één specifiek punt wordt geregistreerd, zoals bij een flitscamera, maar wel opgemeten wordt tussen twee vaste punten, dus over een traject. Bovendien is er een tolerantiemarge”, zegt burgemeester Lode Van Looy (BR30). In 2021 al werden trajectcontroles geactiveerd op de Muizensteenweg, op de Dijleweg en in de Doornlaarstraat.

Heel de Oude Keerbergsebaan wordt binnenkort gecontroleerd tot aan de grens met Keerbergen. © Erik Van Eycken

Smartville

Het gemeentebestuur stapt af van het TAAS-systeem (Trajectcontrole as a Service) en gaat nieuwe trajectcontroles via Smartville aankopen. “Dit is een nieuwe aanbieder van trajectcontroles, op de markt sinds december 2021. Vanuit de intergemeentelijke organisatie Cipal kunnen gemeenten intekenen op het dienstverleningsaanbod van deze nieuwe aanbieder”, zegt schepen Bart Vanmarcke. Bonheiden koopt de ANPR-camera’s aan. Er is dus bijgevolg geen sprake van lease of huur. “En dat komt ons financieel interessanter uit.”

De aankoop van de trajectcontroles wordt identiek georganiseerd als deze via het raamcontract van de federale politie, zegt de burgemeester: twee ANPR camera’s registreren de snelheid tussen twee punten en bepalen of er al dan niet sprake is van een overtreding. “Een onafhankelijke controle-instantie staat in voor de ijking van deze camera’s. Een politie-inspecteur doet de eigenlijke vaststelling van overtreding: hij ontvangt de registraties en bevestigt ze”, zegt de burgemeester.

“We hebben dus alles in eigen handen, er gaat geen geld naar een privébedrijf”, zegt Vanmarcke. “De inkomsten zijn voor Bonheiden, het bedrag van de boetes zijn op basis van de reguliere en wettelijke bepalingen.” In tegenstelling tot bij het TAAS-systeem is de gemeente niet verplicht om wegobstakels te verwijderen.

1,5 miljoen euro

De gemeente investeert in hardware, de ANPR-camera’s en de palen. “Voorts is er een vaste vergoeding voor de plaatsing en het onderhoud. Voor het uitschrijven van de boetes wordt samengewerkt met de intergemeentelijke vereniging GAS Rivierenland. Samen met de overige Bodukap-gemeenten (Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte) werd al geïnvesteerd in twee politiepersoneelsleden voor de vaststellingen”, zegt de burgemeester. De palen worden over enkele maanden geplaatst en hebben een totale kostprijs van ongeveer 1,5 miljoen euro.

De tien straten

De komende maanden worden trajectcontroles geplaatst in tien straten, welke geselecteerd werden op basis van een combinatie van snelheidsmetingen en gevaarinschatting. Belangrijke (school)fietsverbindingen kregen een hoge prioriteit. De straten waar je binnenkort uit de doppen moet kijken: Guldensporenlaan, Dorp, Oude Kasteellaan, Oude Keerbergsebaan, Achterdiedonken, Zwarte Leeuwstraat, Gestellei, Hoogstraat, Lange Dreef en Korte Dreef. Voorlopig blijven alle bestaande snelheidsregimes van kracht.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER