“In Hawaï is dit nochtans een heel vettig gerecht”: deze gezonde rijstbowl is dé ideale zomerlunch
Rond, fris en perfect om je Instagram mee te pimpen: we hebben het natuurlijk over de pokébowl. Het aantal restaurants dat ze maakt, schoot de afgelopen vijf jaar in ons land als paddenstoelen uit de grond. Waarom doet de Hawaïaanse specialiteit het zo goed? En wat mag niet ontbreken in een bowl? We passeerden bij drie pokézaken. “Ik werd omvergeblazen door de heerlijke marinades bij de vis.”
Wie die smos kaas tijdens de zomer even beu is en meer op zoek is naar een frissere lunch heeft met de traditionele rijstbowl de pokébowl een ideale vervanger gevonden. Rond, fris én voedzaam. Het aantal restaurants dat ze maakt, schoot de afgelopen vijf jaar niet voor niets als paddenstoelen uit de grond. Waarom doet deze Hawaïaanse specialiteit het zo goed? En wat mag niet ontbreken in een bowl? Drie pokézaken
Op iedere straathoek vind je tegenwoordig wel een zaak die pokébowls verkoopt. Het traditionele gerecht komt oorspronkelijk uit Hawaï en betekent letterlijk ‘dwars in stukjes snijden’. Het gaat om gemarineerde stukjes vis, die traditioneel door vissers als restjes worden gegeten. In Europa is het gerecht beïnvloed door de Japanse keuken, en kan je over het algemeen vier hoofdingrediënten terugvinden: rijst, vis, groenten en toppings. Meestal gaat het bij de vis om tonijn, maar ook zalm en steakvlees behoren tot de mogelijkheden. Vaak gebruikte groenten zijn avocado, maïs en zeewier.
Michel Libotton - The Avocado Bar: “In Hawaï is het een enorm vettig gerecht”
Michel Libotton (30) kwam zes jaar geleden in Hawaï zelf voor het eerst in contact met het gerecht. “Ik trok op dat moment met een paar andere zakenpartners rond de wereld om nieuwe culinaire concepten te ontdekken. De traditionele pokébowl heeft me toen echt omvergeblazen. De marinades in de vis waren zo lekker, dat had ik bij ons nog niet geproefd.”
Lees verder onder de foto.
Door die culinaire ervaring besloot Michel in 2017 om zelf een restaurant te beginnen: The Avocado Bar. Inmiddels zijn er al vestigingen in Mechelen en Aarschot. “Maar vergis je niet, de pokébowls uit Hawaï en Europa verschillen enorm. In Hawaï is een pokébowl een van de meest vettige gerechten die je kan eten. Vaak wordt het geserveerd tussen tacobladeren en zitten er amper verse groenten bij. Bovendien zijn die groenten dan ook nog eens gefrituurd. In België is vis meestal ook het hoofdingrediënt, maar krijg je er wel een lading verse groentjes en Europese rijst bij. Hier wordt het gerecht echt als een gezonde maaltijd beschouwd.”
Het succes van de pokébowl schuilt er volgens Michel in dat meer mensen op zoek zijn naar iets gezonds. “Ze willen niet meer altijd naar vettige fastfood grijpen. Ik zeg niet dat een pokébowl gezonder is dan een gewone salade, maar is het wel een stuk beter dan pakweg een vol-au-vent of stoofvlees. Een pokébowl bevat veel pure ingrediënten. De meeste calorieën komen vooral van sauzen die je erop doet. Verder is het feit dat je zelf je eigen pokébowl kan samenstellen met oneindig veel ingrediënten een groot pluspunt.”
Tibeau van Ael en Maedeh Khatibi - Aloha Poké Bowls: “Goedkoop fastfood maar dan gezond”
Ook Tibeau van Ael (23) en Maedeh Khatibi (25) kregen de ‘pokébowl-prikkel’ in het buitenland te pakken. Het koppel ontdekte het gerecht vorig jaar tijdens een citytrip in Parijs. “We waren er onmiddellijk verliefd op”, vertelt Tibeau. “Toen we terug thuiskwamen in Knokke-Heist, besloten we om onze studies in te ruilen voor het ondernemerschap, en een eigen zaak op te richten: Aloha Poké Bowls.”
Met succes, want in september opent het koppel al een tweede vestiging in Blankenberge en in 2023 komt er een pop-up in Gent. “We willen ook graag met student deals gaan werken”, zegt Tibeau. “Als student heb je vaak geen groot budget om eten te kopen, en heb je ook niet altijd zin om er tijd in te steken. Dan kies je vaak voor goedkope fastfood zoals pizza of pita. Wij willen studenten met onze pokébowls daarom een snel maar gezond alternatief aanbieden.”
Lees verder onder de foto.
“Pokébowls zijn zoals sushi, maar dan goedkoper en beter”, lacht Tibeau wanneer we hem vragen waarom die poké zo populair is geworden. “In een pokébowl vind je vis, rijst en verse groenten, en het is niet zo duur. Voor 11 euro heb je bij ons al een medium bowl, en daarmee ben je echt wel gevuld. Bovendien is het gezond, en heb je een veel betere smaakervaring dan bij een gewoon slaatje. Je kan je pokébowl immers zo zot maken als je zelf wil.”
Khibar - Ohana Pokébowls: “Sushi in falafelvorm”
Ook de Nederlander Khibar –Jabar- Geel (29) woonde al een tiental jaar in Oostende toen hij de opmars van pokébowls in zijn geboorteland begon op te merken. “Mijn jeugdvriend Rico (23) liet me twee jaar geleden kennismaken met gezonde takeaway. Dat bleek de pokébowl te zijn. Ik was direct verkocht. Bovendien realiseerde ik me dat het concept nog niet bestond in Vlaanderen. Ohana Pokébowls was geboren.”
Lees verder onder de foto.
“Samen testen we verschillende smaken uit en kijken we wat er werkt en wat niet. Ik zie pokébowl als een sushi in falafelvorm. Het bevat dezelfde ingrediënten en daardoor ook proteïnen. Denk maar aan zalm of tonijn. Het verschil is dat een pokébowl niet opgerold is, en groter van hoeveelheid is.” De samenwerking tussen Khibar en Rico verloopt goed: dit jaar openden ze al hun tweede vestiging in Roeselare. Ook leveren ze regelmatig aan voetbalclub KV Mechelen: “Voor sporters zijn de pokébowls ideaal want ze zitten boordevol proteïnen en gezonde vetten”, klinkt het.
“Mensen zijn de laatste jaren meer en meer bezig met gezondheid”, vertelt Khibar over de populariteit van pokébowls. “Als het snel moet gaan, willen we niet altijd meer kiezen voor vettige fastfood. Een pokébowl speelt daar handig op in. Bovendien is het gerecht perfect voor Instagramfoto’s. Doordat je met verse producten werkt, krijg je vaak erg mooie kleuren. Denk maar aan de frisgroene kleuren van avocado. Ik zie regelmatig mensen eerst foto’s nemen van hun bowl, voordat ze beginnen met eten”, lacht hij.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
“We rijden er speciaal van Aalter naar Oostende voor”: 10 BV’s verklappen hun weloverwogen bestelling bij de frituur
Denk je dat BV’s constant op hun lijn letten? Je zou hun bestelling bij de frituur eens moeten zien. Tien BV’s verklappen ons hoe zij hun frietjes het liefste eten. Van de beste garnaalkroket van het land tot een monsterbestelling van 30 euro omdat die met een mooi extraatje komt. Maar Christoff? Die spant de kroon. “Sinds mijn eerste frituurbezoek is mijn bestelling nooit meer veranderd.” -
PREMIUMExclusief
Sandra Bekkari helpt je duurzaam kilo’s verliezen in 5 simpele stappen: “Strenge diëten helpen je metabolisme om zeep”
Met het oog op de zomer willen veel mensen lastminute toch nog enkele kilo’s verliezen. “Dankzij kleine, simpele aanpassingen kun je dat op een duurzame manier aanpakken”, verzekert HLN-chef Sandra Bekkari. Maar hoe zet je eenvoudig een lekkere en voedzame maaltijd op tafel waardoor je minder honger hebt tussendoor? “Er zijn géén regels, maar deze vijf principes kunnen je helpen”, tipt Bekkari, die ook twee simpele recepten deelt. -
-
Nieuwe ‘Orri-mandarijnen’ in de supermarkt en die smaken anders: “Plus, ze hebben amper pitjes”
-
“Dit ruikt naar een Happy Meal”: McDonald's plaatst reclameborden met typische geur
Grote rode en gele borden duiken op in de straten van het Nederlandse Utrecht en Leiden. Op het eerste gezicht een belabberde reclamecampagne, er staat namelijk nergens tekst of zelfs maar een logo op het paneel, tot voorbijgangers dichterbij komen. Op bovenstaande beelden is te zien hoe vrijwel iedereen het er meteen over eens is: “Ik ruik frietjes.” In de reclameborden zitten ook echte frietjes van McDonald’s. Met deze actie willen ze meer klanten naar hun restaurants lokken, die vaak maar op enkele minuten stappen van de reclameborden liggen. -
PREMIUM
'Oatzempic' is nieuwe hype online om af te vallen: hoe maak je het? En hoe werkt het?
Na Ozempic is ‘Oatzempic’ nu de nieuwste hype op TikTok om snel kilo’s te verliezen. Influencers promoten het als een simpel alternatief voor het geneesmiddel en bovendien zonder doktersvoorschrift. Maar is dit écht een wondermiddel of het zoveelste crashdieet? Wat zit er juist in? En kunnen de kilo’s er hiermee afblijven? Diëtisten Sanne Mouha en Michaël Sels nemen de nieuwe trend onder de loep: “Het is slim gezien.” -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
PREMIUM
Belgische chef Ben werkt 32 uur minder in Denemarken en verdient evenveel: “Belgische horeca kan hiervan leren”
Vier op de tien werknemers in de Vlaamse horeca is volgens Horeca Vlaanderen op zoek naar meer balans tussen werk en privé. “En dat kan ook écht”, getuigt chef Ben Jacobs die naar Denemarken verhuisde om in het vijfde beste restaurant ter wereld te gaan werken. Wat kan de Belgische horeca leren van de Denen? Hij vertelt zijn verhaal en Jonas Kellens van Dim Dining (*) en Mathias De Caluwe van Horeca Vlaanderen leggen uit wat we hier ook kunnen doen. “Maar er is een addertje.” -
PREMIUM
“Met de juiste voeding vermijd je hoofdpijn en stijve spieren": wat eet en drink je best voor en na een loopwedstrijd?
Wanneer je morgen de Antwerp 10 miles wil lopen, denk je op voorhand al beter eens na over wat je best op je bord legt. Want jawel, je voeding kan je prestatie verbeteren. Sportdiëtiste Stephanie Scheirlynck en voedingsdeskundige Sandra Bekkari leggen uit wat je best voor, na en tijdens de wedstrijd eet. “Drie borden spaghetti ná je training hebben niet echt nut.” -
PREMIUM
Nieuw gehypet middeltje om af te vallen kost 5 euro bij Kruidvat: hoe nuttig is water met toegevoegde elektrolyten?