Wat gebeurt er wanneer je een auto in zijn achteruit zet bij 72 km/uur?
Dat de ‘R’ op je versnellingspook niet staat voor ‘racen’, weet iedereen. Dat het schadelijk is voor je versnellingsbak als je de wagen tijdens het rijden in achteruit zet ook. Maar wat gebeurt er precies bij auto's die deze marteling moeten ondergaan?
De Nederlandse youtuber Milo probeerde het in 2018 al een keer met een oude handgeschakelde auto zonder beveiliging. Tot een snelheid van zo'n 50 km/uur ging het prima, daarboven was alleen een jankend geluid hoorbaar, maar kon de achteruitversnelling niet ingeschakeld worden. Modernere auto's en modellen met een automaat zijn meestal beveiligd tegen deze vorm van mishandeling en dat is maar goed ook.
Transmissie ging wel in zijn achteruit
Michael Vaim van YouTubekanaal Autovlog probeerde het ook al eerder tevergeefs met een beveiligde automaat. De achteruit kon niet ingeschakeld worden door de elektronische beveiliging. Twee jaar geleden deed hij een nieuwe poging met een oude handgeschakelde Ford Ranger-truck zonder elektronische beveiliging. Verrassend genoeg ging de transmissie toen wel in zijn achteruit. Zoals te zien is in het eerste deel van de onderstaande video, begonnen de wielen achteruit te draaien toen hij de koppeling liet opkomen.
Recent deed hij een tweede poging, nadat de tussenbak van de 4X4 in de lage gearing was gezet en de auto 72 km/uur reed. Michael heeft moeite om de Ford in zijn achteruit te zetten, maar na een beetje worstelen met de versnellingspook lukt het hem. Zoals te verwachten gaat zijn poging vergezeld van een breed scala aan protestgeluiden van de transmissie, variërend van knallen tot knarsende geluiden, gejank en tot slot een tikkend geluid.
Koppeling en mogelijk andere delen kapot
Hoewel dit misschien niet direct catastrofaal klinkt, was het dat toch voor een of meer componenten in de versnellingsbak of de tussenbak. Op de video is te zien hoe de Ford tot stilstand komt en het vervolgens niet meer doet. Of althans: hoewel de versnellingsbakhendel goed lijkt te schakelen, komt de auto niet in beweging, waarschijnlijk omdat de koppeling en andere delen kapot zijn.
Dankzij de video is dus bevestigd wat we al weten, namelijk dat het niet goed is voor je auto om tijdens het rijden de achteruitversnelling in te schakelen. Deze kan logischerwijs slecht tegen voorwaartse versnelling en door de klap van het op laten komen van de koppeling is de kans op interne schade groot. De kans dat het gebeurt is gelukkig klein omdat het veel moeite kost om de pook in zijn achteruit te zetten én omdat alle moderne auto's hiertegen elektronisch beschermd zijn.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
179
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”