Kamer stelt grenzen aan sociale dumping in transportsector
De Kamer heeft vanavond unaniem een ontwerp van minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) goedgekeurd dat grenzen stelt aan de detachering van vrachtwagenchauffeurs en zo de sociale dumping in de transportsector moet tegengaan. Het gaat om de omzetting van een Europese richtlijn.
De federale inspectiediensten stelden in 2021 bij ruim een derde van de controles in het goederenvervoer inbreuken vast. De uit andere Europese lidstaten gedetacheerde chauffeurs worden vaak zwaar onderbetaald, moeten te veel uren per week presteren en worden tewerkgesteld in werkomstandigheden die niet gezond, veilig of hygiënisch zijn. Ook worden ze vaak het slachtoffer van bedrijven die in het buitenland bewust illegale postbusconstructies opzetten om controles van de inspectiediensten te bemoeilijken.
Dat is ook nefast voor de Belgische bedrijven, die door deloyale concurrentie en valse prijszetting uit de markt worden geprijsd, vindt Dermagne.
Achterpoortjes
Nieuwe “sectorspecifieke voorschriften voor kortstondige detacheringen in het wegvervoer” moeten daar een mouw aan passen. Ze sluiten de achterpoortjes in de bestaande EU-regelgeving en vloeien voort uit een Europese richtlijn.
De tekst voorziet onder meer dat opdrachtgevers in de toekomst verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor inbreuken. Verzenders, expediteurs, contractanten en subcontractanten die wisten - of hadden moeten weten - dat er onregelmatigheden in het spel waren, riskeren nu ook sancties.
De invoering van een uniforme meertalige detacheringsverklaring via een standaardformulier moet daarnaast zorgen voor controles met minder hinder en administratieve lasten voor de vervoerbedrijven.
Controles
Bovendien komen er meer controles, die onderling zijn afgestemd door twee of meerdere lidstaten. België zal bij inbreuken de zwaarst mogelijke sanctie opleggen. Dat komt neer op een celstraf van zes maanden tot drie jaar en/of een strafrechtelijke geldboete van 600 tot 6.000 euro, of alleen een administratieve boete van 300 tot 3.000 euro.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
8
Tesla krijgt klappen op de beurs: aandeel dit jaar al ruim 40 procent gezakt
-
PREMIUM24
PORTRET. Ook Marc Van Hool wilde bedrijf van zijn opa overnemen: zelfs Tom Waes en Marc Coucke vertrouwen hem hun centen toe
Marc Van Hool wilde graag een deel van de failliete firma Van Hool overnemen. En ja, dat klinkt zoals het is: ook hij is een lid van de compleet versplinterde familie. Deze telg is geen groentje in het vak, want hij wist al eerder noodlijdende bedrijven - zoals Veritas - uit het slop te trekken. Maar Marc is toch vooral de kleinzoon van Bernard, de oprichter van de busbouwer, en zoon van Paul die zich - met nog twee broers - in 1999 liet uitkopen in het familiebedrijf. Hoe zit dat nu precies? -
Diesel tanken wordt goedkoper
Diesel tanken wordt morgen goedkoper. Dat meldt de FOD Economie. -
-
Honderden palletten Perrier vernietigd uit voorzorg na “zeer zware regenval” vorige maand
-
Toename van geschillen over koeriers of postbodes die pakketten onbeheerd achterlaten
De ombudsdienst voor de postsector heeft vorig jaar een toenemende tendens vastgesteld van postbodes of koeriers die pakketten onbeheerd achterlaten als de bestemmeling afwezig is. Dat blijkt maandag uit zijn jaarverslag. -
Solidariteitsmoment op til bij Van Hool: “Werknemers weten niet waar ze aan toe zijn
Bij de failliete busbouwer Van Hool staat donderdag een solidariteitsmoment gepland. “Zelfs na de aankondiging van de overnemers, weten werknemers niet waar ze aan toe zijn”, klinkt het bij de organisatoren. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Ook Europese gasprijs flink gestegen door onrust Midden-Oosten
-
Delven van bitcoins versnelt nu halvering van productiebeloning nadert
De hoeveelheid computerkracht die wordt gebruikt om cryptomunten te maken is momenteel groter dan ooit. De productie, ‘minen’ (delven) genoemd, lijkt een vlucht te nemen in aanloop naar de zogeheten halvering van de bitcoin op of rond 20 april. Dan zal de beloning voor ondernemingen die deze cryptomunt delven worden gehalveerd. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?