Wil jij in een land leven waar de regering beslissingen van rechters negeert?

Stel: de wet kent jou een recht toe, maar de overheid weigert je het te geven. Je hebt bijvoorbeeld recht op een pensioen of op een invaliditeitsuitkering, maar de overheid laat weten dat er te veel aanvragen zijn ingediend. Gevolg: jouw pensioen of uitkering wordt niet uitbetaald. Je stapt naar de rechter en die geeft jou gelijk: hij zegt dat de overheid zijn verplichting moet nakomen. Wat als de overheid weigert dit te doen? 

opinie
Ellen Desmet
Professor Migratierecht, Universiteit Gent

Wil jij in een land leven waar je er niet op kan rekenen dat rechterlijke uitspraken gerespecteerd worden door de overheid? Dat behoort immers tot de kern van de rechtsstaat: de wetgevende macht legt de regels vast. De uitvoerende macht verfijnt deze regels en voert ze uit. De rechterlijke macht ziet erop toe dat de rechtsregels gerespecteerd worden. Ook door de overheid zelf.

Spoiler alert: wij leven vandaag in zo’n land. Dat is immers precies wat er nu gebeurt in de "opvangcrisis". 

Zo'n 40 mannen per dag belanden op straat

Al sinds oktober vorig jaar zijn er grote problemen met de opvang van personen die internationale bescherming aanvragen (asielzoekers). Omdat het opvangnetwerk verzadigd is, kiest staatssecretaris voor Asiel en Migratie Sammy Mahdi (CD&V) ervoor om voorrang te geven aan de meest kwetsbaren, zoals gezinnen met kinderen en mensen met medische problemen.

Hierdoor krijgen vooral alleenstaande mannen geen opvang. Ze komen op straat terecht, en op een "wachtlijst". Op die manier belanden zo’n 40 mannen per dag op straat. 

Dat wordt hen ook expliciet zo meegedeeld, rapporteert Vluchtelingenwerk Vlaanderen: voor ze worden binnengelaten bij de Dienst Vreemdelingenzaken ontvangen alleenstaande mannen van Fedasil een papier met volgende boodschap, in verschillende talen: “Wegens de verzadiging van het opvangnetwerk, kan Fedasil momenteel niet aan iedereen een opvangplaats garanderen. U kunt uw verzoek om internationale bescherming laten registreren bij de Dienst Vreemdelingenzaken. Daarna wordt u naar de uitgang begeleid. Afhankelijk van uw situatie kunt u worden uitgenodigd om u op een wachtlijst te laten plaatsen. Indien u informatie wenst, neem dan contact op met dispatching@fedasil.be.” 

Wet laat niet toe met wachtlijsten te werken

Nochtans stelt artikel 17 van de Europese Opvangrichtlijn klaar en duidelijk: "De lidstaten zorgen ervoor dat voor verzoekers materiële opvangvoorzieningen beschikbaar zijn wanneer zij hun verzoek om internationale bescherming indienen." Deze bepaling werd omgezet in artikel 6 van de Belgische Opvangwet: “Het voordeel van materiële hulp [geldt] voor elke asielzoeker vanaf het doen van zijn asielaanvraag en is van kracht gedurende de hele asielprocedure.” De wet voorziet geen voorrang voor bepaalde kwetsbare personen, of een andere behandeling voor wie asiel aanvroeg in een ander EU-land.

Elke verzoeker heeft recht op opvang van zodra hij de asielaanvraag indient

De wet laat niet toe met wachtlijsten te werken of een "wachtperiode" te organiseren: elke verzoeker heeft recht op opvang van zodra hij de asielaanvraag indient.

Zo denkt ook de rechterlijke macht erover. In januari 2022 veroordeelde de rechtbank van eerste aanleg van Brussel Fedasil hiervoor. Ook de arbeidsrechtbank heeft dit al veelvuldig bevestigd: sinds begin dit jaar is Fedasil al honderden keren veroordeeld wegens het schenden van het recht op opvang in individuele zaken. Pijnlijk is dat, wanneer verzoekers zo’n beslissing van de arbeidsrechtbank in handen hebben, er plots wél een opvangplaats voor hen blijkt te zijn – om te vermijden dat er dwangsommen betaald moeten worden. 

Bovendien komt de goede werking van justitie onder druk te staan omdat de arbeidsrechtbank overstelpt wordt met dergelijke verzoeken en er zo achterstand ontstaat in andere zaken. Volgens de Franstalige arbeidsrechtbank in Brussel organiseert Fedasil deze praktijk “opzettelijk, systematisch en aanhoudend”. Daarom heeft de rechtbank aan het parket melding gemaakt van mogelijk strafbare feiten, wat nu verder onderzocht wordt.

Belgische overheid negeert systematisch wet en rechterlijke uitspraken

De Belgische overheid negeert dus systematisch zowel de wet als rechterlijke uitspraken. “Onzin”,  tweette staatssecretaris Mahdi, “wanneer plaatsen beperkt zijn, moet je keuzes maken”. Maar de wet laat geen keuzes toe. Als opvang niet mogelijk is in het reguliere opvangnet, dan moeten er alternatieven voorzien worden. 

Als men morgen de wet aanpast, dan moet de staatssecretaris deze nieuwe regels respecteren. Maar zolang dat niet het geval is, kan een staatssecretaris de bestaande regels niet zomaar naast zich neerleggen. In een rechtsstaat is het de taak van de wetgever, de Europese in dit geval, om de regels te wijzigen. Daarom is deze situatie problematisch, en een aanfluiting van de rechtsstaat.

Deze tendens, waarbij openeenvolgende regeringen rechterlijke uitspraken negeren, is niet alleen zorgwekkend voor personen die internationale bescherming aanvragen. Het zou ons allemaal moeten verontrusten

Het is niet de eerste keer dat de uitvoerende macht rechterlijke uitspraken in het migratierecht negeert, zo bespreken we in recent onderzoek. Denk maar aan de arresten van de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen over humanitaire visa, die voormalig Staatssecretaris Francken weigerde uit te voeren. 

Ook de Dienst Vreemdelingenzaken heeft lang rechtspraak van de Raad van State genegeerd, die de retributies (bijdrage in administratieve kosten) vernietigde.

Deze tendens, waarbij opeenvolgende regeringen rechterlijke uitspraken negeren, is niet alleen zorgwekkend voor personen die internationale bescherming aanvragen. Het zou ons allemaal moeten verontrusten. 

Beluister het gesprek met Ellen Desmet in "De ochtend":

Deze opinie werd mee ondertekend door: 

Ellen Desmet, professor migratierecht, Universiteit Gent
Ilke Adam, professor politieke wetenschappen, VUB
Sara Cosemans, migratiehistorica, KU Leuven
Pascal Debruyne, dr. in de politieke wetenschappen. Onderzoeker en docent Asiel en Migratie, Odisee Hogeschool
Idesbald Goddeeris, hoogleraar geschiedenis, KU Leuven
Marjolein Schepers, postdoctoraal onderzoeker in migratiegeschiedenis, KU Leuven
Stijn Smet, professor staatsrecht, Universiteit Hasselt
Robin Vandevoordt, professor migratiestudies, Universiteit Gent
Maïté Van Vyve, doctoraatsonderzoeker politie- en migratiegeschiedenis, Universiteit Gent
Hannah Vermaut, coördinator BIRMM (Brussels onderzoekscentrum migratie en minderheden), VUB
Gert Verschraegen, hoogleraar sociologie, Universiteit Antwerpen
Ruben Wissing, doctoraatsonderzoeker migratierecht, Universiteit Gent

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen