Topman Maersk: “Geen reshoring, globalisatie blijft” 

Topmannen en -vrouwen spreken over een toekomst van reshoring, maar de CEO van Maersk ziet dat niet gebeuren. Wel ziet hij fabrikanten hun productielocaties vanuit China verspreiden naar elders in de regio.

Corona, oorlog en economische tegenwind zouden het cocktail zijn voor reshoring. Bij monde van hun leiders zeggen bedrijven de productie weer dichterbij huis te halen. Zo raakt bevoorrading van winkels, webwinkels en magazijnen meer bedreigd en ontwricht. Zo klinkt het althans in theorie. De praktijk blijkt echter anders.

Søren Skou, CEO van AP Møller-Maersk, schetst tegenover de Financial Times een ander beeld. Skou heeft recht van spreken, want zijn bedrijf vervoert een van elke zes zeecontainers. China is jarenlang de fabriek van de wereld geweest. De Deen ziet nu dat bedrijven een deel van hun productie daar weghalen. Nieuwe locaties bevinden zich echter niet in of nabij Europa, maar in Aziatische landen rondom China. De vervoerslijnen worden niet korter, zeker op korte termijn niet.

De vervoerder denkt dat periode van krapte op de containermarkt binnenkort voorbij is. Vanaf het najaar kan, vrij snel, een situatie ontstaan van meer vraag dan aanbod.

Meer